HTML

    F1 Classic

F1 Classic is about the past legends of the Formula 1: pilots, heroes, champions and odd figures; races, triumphs and also tragedies... - Ez a blog a Forma-1 1950-ben elkezdődött, színes, tragikus, de minden ízében izgalmas történetéből idéz fel történeteket, sztorikat, anekdotákat. Ma Vettelről, Hamiltonról, Alonsoról szól a Forma-1, de volt itt valaha egy Fangio, Clark, Surtees, Graham Hill, Jochen Rindt, Jackie Stewart, Fittipaldi, Lauda, Hunt, Andretti, Jones - csak hogy néhány világbajnokot említsek. Hát még a többiek!

Friss topikok

http://www.facebook.com/mehes.karoly

1906 (1) 1937 (1) 1938 (1) 1939 (1) 1948 (1) 1952 (1) 1957 (2) 1958 (1) 1959 (1) 1970 (1) 1975 (2) 1976 (4) 1977 (20) 1978 (7) 1979 (13) 1980 (5) 1981 (10) 1982 (19) 1983 (2) 1985 (2) 1986 (7) 1987 (2) 1989 (2) 1992 (1) 2012 (1) 2014 (1) 2015-2016 (1) 2016 (1) 2017 (2) 312T4 (2) 312 T4 (1) 458 Italia (1) 60 (1) ADAC (1) Adolf Hitler (1) Alain Bellehumeur (1) Alain Prost (1) Alan Jones (4) Alan Wilson (1) Alastair Caldwell (1) Alberto Ascari (1) Alfonso de Portago (1) Alfred Neubauder (1) Allan de la Plante (1) America (1) Anderstorp (1) Andrea de Cesaris (1) Andretti (1) Andzrej Jaroszewicz (1) Antonio Tomaini (1) Argentina (1) Argentin Nagydíj (1) Armando Cifuentes (1) art (1) Audi (1) Aurelio Lamperdi (1) Aurora (2) Auto Union (2) AVUS (1) Ayrton Senna (5) baleset (1) Balogh Tibor (1) Belgium (1) Belgrádi Nagydíj (1) Beppe Gabbiani (1) Berlin (1) Bernard Cahier (1) Bernie Ecclestone (3) Berthierville (2) BMW M1 (1) Bobby Rahal (1) Bologna (1) Boris Schlegelmilch (1) Brabham (4) Brabham Alfa Romeo (1) Brabham BT46B (1) Brands Hatch (3) Brazília (1) British Grand Prix (1) Brit Nagydíj (1) BRM (1) Bruno Giacomelli (1) Budapest (2) Can-Am (1) Canada (1) CanAm (1) Carlos Reutemann (4) Chris Amon (2) Classic Grand Prix (1) Colin Chapman (6) Commendatore (1) Cooper (1) Copersucar (2) Czech Republic (1) Dan Gurney (1) Derek Bell (1) Desire Wilson (1) Desiré Wilson (1) Didier (1) Didier Pironi (14) Dijon (3) Donnington (2) Don Sergio Mantovani (1) Don Sergio Montavani (1) Dr. Harvey Postlethwaite (1) Dr. Jonathan Palmer (1) Ecclestone (1) Eddie Cheever (1) Eddie Nelson (1) Elio de Angelis (2) Emerson Fittipaldi (2) Enzo Ferrari (25) Ercole Colombo (1) Erich Zakowski (1) Eugenio Castellotti (1) év (1) Ferrari (42) ferrari (1) Ferrari 125 (1) Ferrari 166 (1) Ferrari 1961 (1) Ferrari 375 (1) Ferrari 70 (1) Fidel Castro (1) Fiorano (1) Forma-1 (3) Formula 1 (2) Francia Nagydíj (1) Francoise Conconi (1) Frank Dernie (1) Frank Williams (1) Fuji (1) George Harrison (1) Gerald Donaldson (1) Giacobazzi (1) Gilles Villeneuve (35) Gilles VIlleneuve (3) Giovanna Amati (1) Giulio Cabianca (1) Goodyear (2) Gordon Kirby (1) Gughi Zanon (1) Guidizzolo (1) Gunnar Nilsson (3) Günther Steiner (1) Gustav Brunner (1) győzelem (1) halál (1) Hámori Tamás (1) Harvey Postlethwaite (1) Helmut Zwickl (1) Honda (1) Horváth Árpád (1) Hungarian Grand Prix (3) Hungaroring (6) Hungary (5) Huub Rothengatter (1) Igor Trubeckoj (1) II. János Pál (1) Imola (13) Indianapolis (1) Indy 500 (2) Iron Curtain (1) Italian Grand Prix (1) Jackie Sewart (1) Jackie Stewart (2) Jacques Laffite (1) Jacques Villeneuve (2) Jacques Villeneuve sr. (1) James Hunt (5) Jan Lammers (1) Japan (1) Jarama (6) Jean-Pierre Jabouille (1) Jean-Pierre Jarier (2) Jean Behra (2) Jean Todt (1) Jeff V. Hutchinson (1) Joanna (1) Joanna Villeneuve (1) Jochen Neerpasch (1) Jochen Rindt (3) Jody Scheckter (9) Johnny Dumfries (1) John Barnard (1) John Hogan (1) John Watson (2) Jonathan Giacobazzi (1) Juan Manuel Fangio (3) Keke Rosberg (1) Keke rosberg (1) Ken Tyrrell (1) Kuba (1) Kyalami (1) Lauda (1) Lella Lombardi (1) Lewis Hamilton (1) Le Castellet (1) Le Mans (1) Ligier (1) Lole (1) Long Beach (1) Lotus (7) Lotus78 (1) Lotus79 (1) Lotus 72 (1) Luca di Montezemolo (1) Luc Ghys (1) Luigi Chinetti (2) Magyar Nagydíj (2) Manfred von Brauchitsch (1) Maranello (10) March (2) Marco Piccinini (5) Maria Teresa de Filippis (1) Mario Andretti (3) Maserati (1) Masten Gregory (1) Mauro Forghieri (2) Max Mosely (1) McLaren (4) Méhes Károly (1) Mercedes (3) Mexikó (1) Michael Schumacher (2) Michele Alboreto (3) Michelin (1) Mike Hawthorn (1) Mille Miglia (2) Modena (3) Monaco (5) Monte Carlo (5) Montreal (1) Monza (8) Mosport (4) Muhammad Ali (1) Museo Casa Enzo Ferrari (1) Museum Gilles Villeneuve (1) Nelson Piquet (3) Német Nagydíj (1) New York (1) Nigel Mansell (2) Niki Lauda (10) Nr.27 (1) Nuvolari (1) Olasz Nagydíj (1) painting (1) pápa (1) Patrick Depailler (1) Patrick Tambay (1) Paul Karassik (1) Paul Rosche (1) Pedro Rodriguez (2) Peterson (1) Phil Hill (2) Piero Ferrari (2) Pierre-Henri Cahier (1) Pierre Dupasquier (1) Pino Allievi (1) Pironi (2) Porsche (2) Poznan (1) ProCar (1) Prof. Sid Watkins (2) Race of Champions (1) Rainer W. Schlegelmilch (1) Reemstma (1) Reemtsma (1) Reims (1) Renault (3) René Arnoux (2) Reutemann (2) Ricardo Rodriguez (1) Riccardo Patrese (2) Riccardo Rodriguez (1) Richard Seaman (1) Rio (2) Rio de Janeiro (1) Rohonyi Tamás (1) Romolo Tavoni (1) Ronnie Peterson (5) Rosemeyer (1) Rudi Caracciola (1) San Marinói Nagydíj (1) Sao Paulo (1) Sarthe (1) Scheckter (1) Scuderia (1) Senna (3) Sergio Pérez (1) Sergio Vezzali (1) Silverstone (5) Simon István (1) Sir Jackie Stewart (1) Spa (1) st. Jovite (1) St. Jovite (1) Stefano Domenicali (1) Stirling Moss (3) Suzuka (1) Svéd Nagydíj (1) Száguldó cirkusz (1) Szeghalom (1) Szisz Ferenc (2) Szovjetunió (1) Tazio Nuvolari (2) Team Haas (1) Teddy Mayer (2) Toleman (1) Tommaso Carletti (1) Tom Havlasek (1) Tony Brooks (1) tragédia (1) Trois Riviers (2) Tullio Abbate (1) Tyrrell (1) Urbán Lajos (1) USA Nagydíj (1) Veloce (1) Vettel (1) Villeneuve (2) Viola Tamás (1) Vittorio Brambilla (1) Walter wolf (1) Walter Wolf (3) Watkins Glen (3) West (1) Who Works (1) Williams (4) Williams FW07 (1) Wilson Fittipaldi (1) Wolf WR1 (1) Zakspeed (2) Zandvoort (2) Zeltweg (2) Zolder (14) Címkefelhő

Ha valaki úgy tudná, hogy Kesjár Csaba az első (néhai) szocialista országbéli versenyző, aki F1-es versenygépet hajtott, még 1987-ben, az – sajnos – téved. A lengyelek beelőztek, ugyanis náluk akadt valaki még 1979-ben, aki kipróbálhatta az 1977-es bajnokságban 2. helyet szerzett Wolf WR1-et. Andrzej Jaroszewiczről van szó. Sose hallotta?

Kezdjük az apával: Piotr Jaroszewicz igazi nagykutya volt, masszív munkásmozgalmi figura, aki valaha tanárként kezdte a pályáját, de a II. Világháború alatt berukkolt a lengyel, majd a szovjet hadseregbe, és ettől kezdve fényes pártkarrier várt rá. Már 1945 után honvédelmi miniszter lett, kis ideig ipari miniszter is volt, sosem börtönözték be a személyi kultusz évei alatt. A csúcsra 1970 decemberében ért fel, ekkor miniszterelnökké emelték, és 10 éven át az is maradt. Más kérdés, hogy a rendszerváltás után, 1992-ben meggyilkolták a már nyugállományú politikust.
Fia, Andrzej autóversenyző lett, és ezzel az apai hátszéllel meg is kapott minden támogatást: előbb Polski Fiatokat hajtott, majd mivel sikeres és tehetséges volt amúgy, már a FIAT és ennek révén a Lancia sem volt elérhetetlen a számára. Számos kisebb-nagyobb nemzetközi sikert ért el, indult a Monte Carlo Rallyn is. A leendő F1-es tesztvezetésnek előszele volt, hogy az 1979-es Monte Carlo Rallyn egy olyan Polonézt hajtott, amin ott díszelgett a Wolf-logo.
Walter Wolf osztrák születésű kanadai olajmilliárdos mindig is autóbolond volt, és mivel a pénze is megvolt hozzá, előbb Frank Williamsszel társult, majd 1977-ben létrehozta saját istállóját. Mivel a dolog kecsegtető volt, sikerült megszereznie az egyik legjobb ifjú tervezőt, a brit Harvey Postlethwaite-t, illetve az akkor már többszörösen bizonyított dél-afrikai Jody Schecktert, aki 1974-ben már kis híján bajnok lett a Tyrrellnél. Scheckter a WR1-es modellel rögvest a debüt-versenyt megnyerte, majd még győzött Monacóban és Kanadában – és 2. lett Niki Lauda mögött a bajnokságban.
Wolf sokat üzletelt a lengyelekkel, mi több, belevágott egy különös bizniszbe: Polonézeket importált Kanadába. Így aztán szoros kapcsolatban állt a lengyel felső vezetéssel, gazdasági potentátokkal, és persze hamar képbe került a miniszterelnök fia is, aki pont autóversenyző volt.
Így jött a nagy ötlet, az 1979-es Poznani Nemzetközi Vásárra elvigyék a két évvel korábbi sikerautót, a Wolf-Cosworth WR1-et, amit aztán Jaroszewicz meg is hajthatott. A nagy nap június 17-e volt, amikor a keleti blokkból első ízben részesülhetett valaki abban a szerencsében, hogy F1-es gép cockpitjében foglaljon helyet. A 4,083 kilométer hosszú pályán 10 kört tette meg, köridőkről nem maradt fent adat.
Elterjedt az a pletyka is, hogy Wolf csak kiállítási darabként adta kölcsön a versenyautót, és Jaroszewicz „titokban” száguldozott volna – ám ez nem valószínű, mert így történt volna, Wolf bizonyára lett volna olyan dörzsölt, hogy valamiképp elégtételt vegyen a szemtelenségért.
Egyébként a nevezetes száguldozás 20. évfordulóján Wolf és Jaroszewicz újból találkoztak Hockenheimban, voltaképp nem csupán a könnyes emlékezés szándékával, hanem hogy együtt tegyenek valamit a lengyel autósportért, vagyis egy pálya építésért:
– Walter annak idején is szorgalmazta, hogy csináljunk valamit, mert a Forma–1 igazi kitörési pont. Nálunk fütyültek rá, a magyaroknak meg összejött. De talán még nem késő, jó ötletek kellenek és komoly befektetők.
Ez mondjuk igaz, ám tény, hogy az utóbbi két évben semmit sem lehetett hallani a Wolf-Jaroszewicz-féle projektről, pedig szinte havonta jelennek meg pletykák, hogy hol, melyik ország óhajt majdan F1-es futamot rendezni.
Mindegy, Poznan akkor is örök: amikor a Forma-1 és a szocializmus először találkozott.
 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://f1classic.blog.hu/api/trackback/id/tr343062932

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.