HTML

    F1 Classic

F1 Classic is about the past legends of the Formula 1: pilots, heroes, champions and odd figures; races, triumphs and also tragedies... - Ez a blog a Forma-1 1950-ben elkezdődött, színes, tragikus, de minden ízében izgalmas történetéből idéz fel történeteket, sztorikat, anekdotákat. Ma Vettelről, Hamiltonról, Alonsoról szól a Forma-1, de volt itt valaha egy Fangio, Clark, Surtees, Graham Hill, Jochen Rindt, Jackie Stewart, Fittipaldi, Lauda, Hunt, Andretti, Jones - csak hogy néhány világbajnokot említsek. Hát még a többiek!

Friss topikok

http://www.facebook.com/mehes.karoly

1906 (1) 1937 (1) 1938 (1) 1939 (1) 1948 (1) 1952 (1) 1957 (2) 1958 (1) 1959 (1) 1970 (1) 1975 (2) 1976 (4) 1977 (21) 1978 (7) 1979 (13) 1980 (5) 1981 (10) 1982 (19) 1983 (2) 1985 (2) 1986 (7) 1987 (2) 1989 (2) 1992 (1) 2012 (1) 2014 (1) 2015-2016 (1) 2016 (1) 2017 (2) 2018 (1) 312T4 (2) 312 T4 (1) 458 Italia (1) 60 (1) ADAC (1) Adolf Hitler (1) Alain Bellehumeur (1) Alain Prost (1) Alan Jones (4) Alan Wilson (1) Alastair Caldwell (1) Alberto Ascari (1) Alfonso de Portago (1) Alfred Neubauder (1) Allan de la Plante (1) America (1) Anderstorp (1) Andrea de Cesaris (1) Andretti (1) Andzrej Jaroszewicz (1) Ann Bradshaw (1) Antonio Tomaini (1) Argentina (1) Argentin Nagydíj (1) Armando Cifuentes (1) Arrows (1) art (1) Audi (1) Aurelio Lamperdi (1) Aurora (2) Auto Union (2) AVUS (1) Ayrton Senna (6) baleset (1) Balogh Tibor (1) Belgium (1) Belgrádi Nagydíj (1) Beppe Gabbiani (1) Berlin (1) Bernard Cahier (1) Bernie Ecclestone (3) Berthierville (2) BMW M1 (1) Bobby Rahal (1) Bologna (1) Boris Schlegelmilch (1) Brabham (4) Brabham Alfa Romeo (1) Brabham BT46B (1) Brands Hatch (3) Brazília (1) British Grand Prix (1) Brit Nagydíj (1) BRM (1) Bruno Giacomelli (1) Budapest (2) Can-Am (1) Canada (1) CanAm (1) Carlos Reutemann (4) Chris Amon (2) Classic Grand Prix (1) Colin Chapman (6) Commendatore (1) Cooper (1) Copersucar (2) Czech Republic (1) Damon Hill (1) Dan Gurney (1) Derek Bell (1) Desiré Wilson (1) Desire Wilson (1) Didier (1) Didier Pironi (14) Dijon (3) Donnington (2) Don Sergio Mantovani (1) Don Sergio Montavani (1) Dr. Harvey Postlethwaite (1) Dr. Jonathan Palmer (1) Ecclestone (1) Eddie Cheever (1) Eddie Nelson (1) Elio de Angelis (2) Emerson Fittipaldi (2) Enzo Ferrari (27) Ercole Colombo (1) Erich Zakowski (1) Eugenio Castellotti (1) év (1) Ferrari (44) ferrari (1) Ferrari 125 (1) Ferrari 166 (1) Ferrari 1961 (1) Ferrari 375 (1) Ferrari 70 (1) Fidel Castro (1) Fiorano (1) Forma-1 (3) Formula 1 (2) Francia Nagydíj (1) Francoise Conconi (1) Frank Dernie (1) Frank Williams (2) Fuji (2) George Harrison (1) Gerald Donaldson (1) Giacobazzi (1) Gilles Villeneuve (36) Gilles VIlleneuve (3) Giovanna Amati (1) Giulio Cabianca (1) Goodyear (2) Gordon Kirby (1) Gughi Zanon (1) Guidizzolo (1) Gunnar Nilsson (3) Günther Steiner (1) Gustav Brunner (1) győzelem (1) halál (1) Hámori Tamás (1) Harvey Postlethwaite (1) Helmut Zwickl (1) Honda (1) Horváth Árpád (1) Hungarian Grand Prix (3) Hungaroring (6) Hungary (6) Huub Rothengatter (1) Igor Trubeckoj (1) II. János Pál (1) Imola (13) Indianapolis (1) Indy 500 (2) Iron Curtain (1) Italian Grand Prix (1) Jackie Sewart (1) Jackie Stewart (2) Jacques Laffite (1) Jacques Villeneuve (2) Jacques Villeneuve sr. (1) James Hunt (5) Jan Lammers (1) Japan (1) Japán Nagydíj (1) Jarama (6) Jean-Pierre Jabouille (1) Jean-Pierre Jarier (2) Jean Behra (2) Jean Todt (1) Jeff V. Hutchinson (1) Joanna (1) Joanna Villeneuve (1) Jochen Neerpasch (1) Jochen Rindt (3) Jody Scheckter (9) Johnny Dumfries (1) John Barnard (1) John Hogan (1) John Watson (2) Jonathan Giacobazzi (1) Juan Manuel Fangio (3) Keke Rosberg (1) Keke rosberg (1) Ken Tyrrell (1) Kuba (1) Kyalami (1) Lance Stroll (1) Lauda (1) Lella Lombardi (1) Lewis Hamilton (1) Le Castellet (1) Le Mans (1) Ligier (1) Lole (1) Long Beach (1) Lotus (8) Lotus78 (1) Lotus79 (1) Lotus 72 (1) Luca di Montezemolo (1) Luc Ghys (1) Luigi Chinetti (2) Magyar Nagydíj (2) Manfred von Brauchitsch (1) Maranello (11) March (2) Marco Piccinini (5) Maria Teresa de Filippis (1) Mario Andretti (3) Maserati (1) Masten Gregory (1) Mauro Forghieri (2) Max Mosely (1) McLaren (4) Méhes Károly (1) Mercedes (3) Mexikó (1) Michael Schumacher (2) Michele Alboreto (3) Michelin (1) Mike Hawthorn (1) Mille Miglia (2) Modena (3) Monaco (5) Monte Carlo (5) Montreal (1) Monza (8) Mosport (4) Muhammad Ali (1) Museo Casa Enzo Ferrari (1) Museum Gilles Villeneuve (1) Nelson Piquet (3) Német Nagydíj (1) New York (1) Nigel Mansell (3) Niki Lauda (11) Nr.27 (1) Nuvolari (1) Olasz Nagydíj (1) painting (1) pápa (1) Patrick Depailler (1) Patrick Tambay (1) Paul Karassik (1) Paul Rosche (1) Pedro Rodriguez (2) Peterson (1) Phil Hill (2) Piero Ferrari (2) Pierre-Henri Cahier (1) Pierre Dupasquier (1) Pino Allievi (2) Pironi (2) Porsche (2) Poznan (1) ProCar (1) Prof. Sid Watkins (2) Race of Champions (1) Rainer W. Schlegelmilch (1) Reemstma (1) Reemtsma (1) Reims (1) Renault (3) René Arnoux (2) Reutemann (2) Ricardo Rodriguez (1) Riccardo Patrese (2) Riccardo Rodriguez (1) Richard Seaman (1) Rio (2) Rio de Janeiro (1) Robert Kubica (1) Rohonyi Tamás (1) Romolo Tavoni (1) Ronnie Peterson (6) Rosemeyer (1) Rudi Caracciola (1) San Marinói Nagydíj (1) Sao Paulo (1) Sarthe (1) Scheckter (1) Scuderia (1) Senna (3) Sergio Pérez (1) Sergio Vezzali (1) Silverstone (5) Simon István (1) Sir Jackie Stewart (1) Spa (1) st. Jovite (1) St. Jovite (1) Stefano Domenicali (1) Stirling Moss (3) Suzuka (1) Svéd Nagydíj (1) Száguldó cirkusz (1) Szeghalom (1) Szergej Szirotkin (1) Szisz Ferenc (2) Szovjetunió (1) Tazio Nuvolari (2) Team Haas (1) Teddy Mayer (2) Toleman (1) Tommaso Carletti (1) Tom Havlasek (1) Tony Brooks (1) tragédia (1) Trois Riviers (2) Tullio Abbate (1) Tyrrell (1) Urbán Lajos (1) USA Nagydíj (1) Veloce (1) Vettel (1) Villeneuve (2) Viola Tamás (1) Vittorio Brambilla (1) Walter Wolf (3) Walter wolf (1) Watkins Glen (3) West (1) Who Works (1) Williams (5) Williams FW07 (1) Wilson Fittipaldi (1) Wolf WR1 (1) Zakspeed (2) Zandvoort (2) Zeltweg (2) Zolder (14) Címkefelhő

Förbannade78 – Az a pokoli '78 – címmel film készül arról az évről, amikor néhány hónap alatt megszűnt a svéd Forma–1, ami olyannyira meghatározó volt az 1970-es években. Gunnar Nilssonról már az év elején lehetett tudni, hogy rákkal küszködik, Ronnie Peterson meghalt az Olasz Nagydíjat követő napon, az 1973 óta létező Svéd Nagydíjat törölték a versenynaptárból.

Jonas Vesanto így beszél minderről:
– Svédországban ez a generáció úgy nőtt fel, hogy a játékos polcon szinte mindenkinél ott állt egy fekete JPS-Lotus. Aztán azon rémes reggelen, nyolc évesen megtudtam, hogy Ronnie meghalt. Micsoda? Hiszen csak a lábát törte! És két hónappal később Nilsson is halott volt. Az egész hihetetlen volt. Abben az évben adta először élőben a svéd tévé a futamokat, nyáron egész ország Forma–1-es lázban égett, azt vártuk, hogy Peterson világbajnok lesz. Már az keserű csalódás volt, hogy kiderült, csupán No.2. pilóta a Lotusnál. De aztán jött a tragédia. Emlékszem, voltak olyan politikai hangok is, amik azt sürgették, hogy nálunk be kell tiltani az autósportot... Azért kezdtem el forgatni a Förbannade78-at, hogy megtudjam, mit is jelentett Peterson és Nilsson az embereknek. Keresztbe-kasul utaztam az országban, interjúkat készítettem. És azt láttam, hogy erre a két versenyzőre felnéztek. Igaz, el voltunk kényeztetve: Björn Borg zsinórban nyerte a wimbledoni bajnokságokat, Ingemar Stenmark a síben bizonyult verhetetlennek, az ABBA a csúcson volt, de mégis, a Peterson-Nilsson páros külön helyet foglalt és foglal el a svédek szívében! 2013-ban 35 éve lesz mindennek – remélem, addigra elkészül a film, és be tudjuk mutatni a svéd televízióban.

Mi is történt, nézzük kronologikusan.
1977 vége: Gunnar Nilsson a Colin Chapman vezette Lotus csapatnál második szezonját teljesítette, és megszerezte első győzelmét Belgiumban. Az ázsiója felszökött, és már meg is egyezett egy újonnan alakult csapattal, az Arrowsszal, hogy átmegy hozzájuk első számú pilótának. Amiből nem lett semmi: a télen Nilssonnál rákot állapítottak meg, és ettől fogva gyakorlatilag a Charing Cross Kórház rákosztályán töltötte az idejét. Az 1978-as év során ugyan megjelent egy-egy futamon, a kemoterápia miatt teljesen kopaszon, és természetesen bízott a gyógyulásában. Milyen fura arra gondolni, hogy mi történt volna Monzában, ha abban az Arrowsban nem Patrese, hanem Nilsson ül – ugyanúgy előre nyomult volna-e Rastelli bíró korai rajtjelére, és neki ütközött volna-e Peterson Lotusának? De persze ilyen kérdés nincs is... Nilsson a kórházi tartózkodása során nagyon szoros, baráti kapcsolatba került a kórház orvosgárdájával, a teljes személyzettel. Tisztában volt vele, hogy az egészségügyisek milyen ádáz harcot vívnak a kór ellen, sok esetben milyen nehéz körülmények között; különösen megrázta a beteg gyerekek sorsa, akiket alig néhány évesen ragadott magával a rák. Ezért döntött úgy, hogy létre hozza Gunnar Nilsson Rák Alapítványt,(www.cancerstiftelsen.se), ami mára komoly szervezetté nőtte ki magát: különböző programokat, fiatal rákkutatókat támogat több millió svéd korona értékben.
De amilyen a sors, a halálos beteg Nilsson volt az, aki ott kellett gyalogoljon barátja, Ronnie Peterson koporsója mögött. A Super Svéd 1978-ra mentora és mecénása, Gughi Zanon báró támogatásával 1978-ra visszatérhetett a Lotushoz. Itt Colin Chapman zsenialitása jóvoltából a mezőny messze legjobb autójában, a Lotus79-ben versenyezhetett – de csak a No.1.-pilóta, az amerikai Mario Andretti mögött. Bár hamar világossá vált, hogy bajnok így nem lehet belőle, megfelelő alkalmakkor ő is nyerhetett: Dél-Afrikában és Zeltwegben, máskülönben Andretti mögött (négyszer) a 2. helyen vezette a célba a csodaautót. Az Olasz Nagydíjon, Monzában (ahol korábban háromszor nyert), Petersonnak rémes hétvégéje volt: két kocsi tört alatta ripityára, ezért a futamon a régi, 1977-es gép feljavított verziójával startolhatott csak. A hibásan, korábban útjára engedett mezőny – köztük az előbb főkolomposnak kikiáltott, utóbb a vádak alól felmentett Riccardo Patrese Arrowsjával – összetömörült a célegyenes végén. Patrese előbb Huntnak ment neki, aki a Lotust lökte a korlátnak, ami onnan visszavágódva azonnal lángra lobbant. Hunt, Regazzoni és Depailler gyorsan kihúzták Petersont a lángoló roncsból. Eleinte úgy tűnt, hogy bár a lábai rettenetesen összetörtek, nincs életveszélyben: fájdalmai ellenére beszélt, és Sid Watkins professzor szerint nagyon bátran viselte a megpróbáltatásokat. A milánói Niguarda Kórházban azonban – sokak véleménye alapján – a nem szakszerű ellátás miat az éjszaka folyamán Petersonnál zsírembólia lépett fel, előbb leállt a veseműködése, majd az agyhalál állapotába került. Tényleges halála mélyen megrázta a Forma–1 és a sportvilág közönségét. A boncolás után, szeptember 13-án repült el Chapman fekete privátgépe Ronnie holttestével Svédországba, a szülőhelyére, Örebroba. A temetésre szeptember 15-én került sor, a koporsót John Watson, Emerson Fittipaldi, James Hunt, Niki Lauda, Jody Scheckter és Ake Strandberg vitte, mögöttük Nilsson. Az a Nilsson, akinek még két hónapja volt hátra: november 20-án hunyt el Londonban.
Svédország egy csapásta Forma–1-es pilóta nélkül maradt.
A Svéd Nagydíj sorsa is megpecsételődött ezzel. Az Anderstorp pályán 1973 óta rendeztek futamokat, tehát pilótáik fénykorában, de egyikük sem tudott nyerni. A legutolsó Svéd Nagydíj ily módon az 1978-as lett, ami szenzációval és botránnyal írta be magát a történelembe: itt indult egyetlen világbajnoki nagydíjon Gordon Murray találmánya, a „porszívó” Brabham BT46B, amit a Lotus79-esek ellenfeleként álmodott meg. Niki Lauda meg is nyerte a versenyt (érdekes: a 2. Patrese, 3. Peterson lett...), ám a csapatfőnökök tiltakozása nyomán a nemzetközi szövetség betiltotta a kocsit, arra hivatkozva, hogy veszélyes: tény és való, hogy az extrém szívóhatás miatt a Brabham az aszfaltfelületről beszippantotta a morzsalékot, köveket, és ezeket hátul elhelyezett légcsavar segítségével kilőtte magából...
És hogy a különös összejátszásoknak még ne legyen vége: a „porszívó” Brabham mégis indult még egy versenyen – az 1979. június 3-án, Donningtonban megtartott Gunnar Nilsson Emlék Kupán, ahol mindössze 5 F1-es autó volt jelen, köztük ez a gép is, Nelson Piquet-vel a kormánya mögött. És hivatalos visszavonulásának bejelentése után itt ült utoljára versenyautóban James Hunt is.
A futamra azért is kerülhetett sor ekkor, mert az eredeti versenynaptárból ekkor már hiányzott egy nagydíj: a svéd. Sem érdeklődés, sem pénz nem volt már ekkor Svédországban a Forma–1-re. Csak a gyász maradt, és az emlékezés.
Förbannade.
Tényleg pokoli év volt az az 1978-as...
 

További kutakodásra érdemes helyek:

www.ronniepeterson.se, és egy remek kis könyv a Poletext kiadótól:

Memories of Ronnie Peterson

Címkék: 1978 1977 Lotus Brabham Colin Chapman Niki Lauda Monza Ronnie Peterson Gunnar Nilsson Lotus78 Lotus79 Svéd Nagydíj Anderstorp Brabham BT46B

2 komment · 2 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://f1classic.blog.hu/api/trackback/id/tr54328762

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: baidu 2013.05.06. 15:24:55

baidu http://www.baidu.com

Trackback: baidu censor 2013.05.06. 12:03:00

Some countries censor Internet content and not just rogue regimes such as the Iranian mullocracy. Poor people! http://www.baidu.com

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Real Simon says 2012.03.20. 19:24:14

Nagyon alapos, remek cikk - köszönjük, Karcsi! Peterson, Nilsson, Björn Borg, ABBA - a 70-es évek tényleg a svédek nagy korszaka volt!
De hadd tegyek hozzá néhány gondolatot. Kicsit hiányoltam a svéd elődök felsorolásából Reine Wisellt, aki annak idején Peterson nagy ellenfele volt a Forma-3-ban. Reine volt a "gazdag apuci kicsi fia", ezzel együtt nem volt ügyetlen, de Ronnie elkalapálta 1969-ben, a monacói F3-as futamon. Innen indult be igazán Peterson hódító karrierje.
Ami a 78-as monzai tragédiát illeti, nem tudok szabadulni attól a gondolattól, hogy Hunt azért szapulta lépten-nyomon Patresét (egész hátralévő életében), mert borzalmas lelkifurdalás gyötörte. Ahogy ebben a cikkben is írod, Hunt lökte a korlátnak Peterson Lotusát Monzában, és nem tudta megemészteni, hogy közvetve ő okozta jó barátja halálát. Szegény Patrese, mit kapott tőle a következő 15 évben...

TFL · http://civilzone.eu 2012.03.25. 00:14:47

Karcsi,

most találtam rá a blogodra, olvasom is órák óta, és csak gratulálni tudok!

Török F. László
süti beállítások módosítása