HTML

    F1 Classic

F1 Classic is about the past legends of the Formula 1: pilots, heroes, champions and odd figures; races, triumphs and also tragedies... - Ez a blog a Forma-1 1950-ben elkezdődött, színes, tragikus, de minden ízében izgalmas történetéből idéz fel történeteket, sztorikat, anekdotákat. Ma Vettelről, Hamiltonról, Alonsoról szól a Forma-1, de volt itt valaha egy Fangio, Clark, Surtees, Graham Hill, Jochen Rindt, Jackie Stewart, Fittipaldi, Lauda, Hunt, Andretti, Jones - csak hogy néhány világbajnokot említsek. Hát még a többiek!

Friss topikok

http://www.facebook.com/mehes.karoly

1906 (1) 1937 (1) 1938 (1) 1939 (1) 1948 (1) 1952 (1) 1957 (2) 1958 (1) 1959 (1) 1970 (1) 1975 (2) 1976 (4) 1977 (21) 1978 (7) 1979 (13) 1980 (5) 1981 (10) 1982 (19) 1983 (2) 1985 (2) 1986 (7) 1987 (2) 1989 (2) 1992 (1) 2012 (1) 2014 (1) 2015-2016 (1) 2016 (1) 2017 (2) 2018 (1) 312T4 (2) 312 T4 (1) 458 Italia (1) 60 (1) ADAC (1) Adolf Hitler (1) Alain Bellehumeur (1) Alain Prost (1) Alan Jones (4) Alan Wilson (1) Alastair Caldwell (1) Alberto Ascari (1) Alfonso de Portago (1) Alfred Neubauder (1) Allan de la Plante (1) America (1) Anderstorp (1) Andrea de Cesaris (1) Andretti (1) Andzrej Jaroszewicz (1) Ann Bradshaw (1) Antonio Tomaini (1) Argentina (1) Argentin Nagydíj (1) Armando Cifuentes (1) Arrows (1) art (1) Audi (1) Aurelio Lamperdi (1) Aurora (2) Auto Union (2) AVUS (1) Ayrton Senna (6) baleset (1) Balogh Tibor (1) Belgium (1) Belgrádi Nagydíj (1) Beppe Gabbiani (1) Berlin (1) Bernard Cahier (1) Bernie Ecclestone (3) Berthierville (2) BMW M1 (1) Bobby Rahal (1) Bologna (1) Boris Schlegelmilch (1) Brabham (4) Brabham Alfa Romeo (1) Brabham BT46B (1) Brands Hatch (3) Brazília (1) British Grand Prix (1) Brit Nagydíj (1) BRM (1) Bruno Giacomelli (1) Budapest (2) Can-Am (1) Canada (1) CanAm (1) Carlos Reutemann (4) Chris Amon (2) Classic Grand Prix (1) Colin Chapman (6) Commendatore (1) Cooper (1) Copersucar (2) Czech Republic (1) Damon Hill (1) Dan Gurney (1) Derek Bell (1) Desire Wilson (1) Desiré Wilson (1) Didier (1) Didier Pironi (14) Dijon (3) Donnington (2) Don Sergio Mantovani (1) Don Sergio Montavani (1) Dr. Harvey Postlethwaite (1) Dr. Jonathan Palmer (1) Ecclestone (1) Eddie Cheever (1) Eddie Nelson (1) Elio de Angelis (2) Emerson Fittipaldi (2) Enzo Ferrari (27) Ercole Colombo (1) Erich Zakowski (1) Eugenio Castellotti (1) év (1) ferrari (1) Ferrari (44) Ferrari 125 (1) Ferrari 166 (1) Ferrari 1961 (1) Ferrari 375 (1) Ferrari 70 (1) Fidel Castro (1) Fiorano (1) Forma-1 (3) Formula 1 (2) Francia Nagydíj (1) Francoise Conconi (1) Frank Dernie (1) Frank Williams (2) Fuji (2) George Harrison (1) Gerald Donaldson (1) Giacobazzi (1) Gilles VIlleneuve (3) Gilles Villeneuve (36) Giovanna Amati (1) Giulio Cabianca (1) Goodyear (2) Gordon Kirby (1) Gughi Zanon (1) Guidizzolo (1) Gunnar Nilsson (3) Günther Steiner (1) Gustav Brunner (1) győzelem (1) halál (1) Hámori Tamás (1) Harvey Postlethwaite (1) Helmut Zwickl (1) Honda (1) Horváth Árpád (1) Hungarian Grand Prix (3) Hungaroring (6) Hungary (6) Huub Rothengatter (1) Igor Trubeckoj (1) II. János Pál (1) Imola (13) Indianapolis (1) Indy 500 (2) Iron Curtain (1) Italian Grand Prix (1) Jackie Sewart (1) Jackie Stewart (2) Jacques Laffite (1) Jacques Villeneuve (2) Jacques Villeneuve sr. (1) James Hunt (5) Jan Lammers (1) Japan (1) Japán Nagydíj (1) Jarama (6) Jean-Pierre Jabouille (1) Jean-Pierre Jarier (2) Jean Behra (2) Jean Todt (1) Jeff V. Hutchinson (1) Joanna (1) Joanna Villeneuve (1) Jochen Neerpasch (1) Jochen Rindt (3) Jody Scheckter (9) Johnny Dumfries (1) John Barnard (1) John Hogan (1) John Watson (2) Jonathan Giacobazzi (1) Juan Manuel Fangio (3) Keke Rosberg (1) Keke rosberg (1) Ken Tyrrell (1) Kuba (1) Kyalami (1) Lance Stroll (1) Lauda (1) Lella Lombardi (1) Lewis Hamilton (1) Le Castellet (1) Le Mans (1) Ligier (1) Lole (1) Long Beach (1) Lotus (8) Lotus78 (1) Lotus79 (1) Lotus 72 (1) Luca di Montezemolo (1) Luc Ghys (1) Luigi Chinetti (2) Magyar Nagydíj (2) Manfred von Brauchitsch (1) Maranello (11) March (2) Marco Piccinini (5) Maria Teresa de Filippis (1) Mario Andretti (3) Maserati (1) Masten Gregory (1) Mauro Forghieri (2) Max Mosely (1) McLaren (4) Méhes Károly (1) Mercedes (3) Mexikó (1) Michael Schumacher (2) Michele Alboreto (3) Michelin (1) Mike Hawthorn (1) Mille Miglia (2) Modena (3) Monaco (5) Monte Carlo (5) Montreal (1) Monza (8) Mosport (4) Muhammad Ali (1) Museo Casa Enzo Ferrari (1) Museum Gilles Villeneuve (1) Nelson Piquet (3) Német Nagydíj (1) New York (1) Nigel Mansell (3) Niki Lauda (11) Nr.27 (1) Nuvolari (1) Olasz Nagydíj (1) painting (1) pápa (1) Patrick Depailler (1) Patrick Tambay (1) Paul Karassik (1) Paul Rosche (1) Pedro Rodriguez (2) Peterson (1) Phil Hill (2) Piero Ferrari (2) Pierre-Henri Cahier (1) Pierre Dupasquier (1) Pino Allievi (2) Pironi (2) Porsche (2) Poznan (1) ProCar (1) Prof. Sid Watkins (2) Race of Champions (1) Rainer W. Schlegelmilch (1) Reemstma (1) Reemtsma (1) Reims (1) Renault (3) René Arnoux (2) Reutemann (2) Ricardo Rodriguez (1) Riccardo Patrese (2) Riccardo Rodriguez (1) Richard Seaman (1) Rio (2) Rio de Janeiro (1) Robert Kubica (1) Rohonyi Tamás (1) Romolo Tavoni (1) Ronnie Peterson (6) Rosemeyer (1) Rudi Caracciola (1) San Marinói Nagydíj (1) Sao Paulo (1) Sarthe (1) Scheckter (1) Scuderia (1) Senna (3) Sergio Pérez (1) Sergio Vezzali (1) Silverstone (5) Simon István (1) Sir Jackie Stewart (1) Spa (1) st. Jovite (1) St. Jovite (1) Stefano Domenicali (1) Stirling Moss (3) Suzuka (1) Svéd Nagydíj (1) Száguldó cirkusz (1) Szeghalom (1) Szergej Szirotkin (1) Szisz Ferenc (2) Szovjetunió (1) Tazio Nuvolari (2) Team Haas (1) Teddy Mayer (2) Toleman (1) Tommaso Carletti (1) Tom Havlasek (1) Tony Brooks (1) tragédia (1) Trois Riviers (2) Tullio Abbate (1) Tyrrell (1) Urbán Lajos (1) USA Nagydíj (1) Veloce (1) Vettel (1) Villeneuve (2) Viola Tamás (1) Vittorio Brambilla (1) Walter wolf (1) Walter Wolf (3) Watkins Glen (3) West (1) Who Works (1) Williams (5) Williams FW07 (1) Wilson Fittipaldi (1) Wolf WR1 (1) Zakspeed (2) Zandvoort (2) Zeltweg (2) Zolder (14) Címkefelhő

A régi versenypályáknak van egy összetéveszthetetlen hangulata. Még akkor is, ha már rég nem használják, a történelem, a mítosz ott bújik a megmaradt falakban, korlátokban. Pontosan ilyen a berlini AVUS.

1959_german_grand_prix_by_f1_history-d5uxmpt.jpg

Egy hónapig a Wannsee partján lévő irodalmi társaság villája az otthonom, és ha be akarok menni Berlinbe, a belvárosba, az A115-ös autópályán kell megtennem az út nagyobbik részét, mintegy 9 kilométernyi, majdnem nyílegyenes szakaszt. Ezt építették hajdan Automobil Verkehrs und Ubungs-Strasse néven, amit a németek, és főképp az autósportot ismerő közvélemény csak a rövidítésében, AVUS-ként ismer. Békés kocsisor halad ide-oda ott, ahol a legelején Rudi Caraccioláék száguldoztak, majd immár a Forma-1 kebelében egyetlen alkalommal itt tartották a Német Nagydíjat, 1959-ben.
Nézzük gyorsan és nem túl bő lére eresztve, mi is történt akkor?

3389_1.jpg

A Német Nagydíjak nézőszáma néhány év alatt alaposan megcsappant. Ennek két fő oka volt. Egyrészt, hogy a Mercedes a Le Mans-i katasztrófa miatt 1955 végén kiszállt a F1-ből, majd 1958-ban távozott a sportág legnagyobb alakja is, hiszen Juan Manuel Fangio 1958 derekán visszavonult (47 évesen!). Ezek a körülmények, no még némi politika arra juttatták a német autósport vezetését, hogy a nagydíjat 1959-re áttegyék az AVUS-ra. A politikum része az volt, hogy a megosztott Berlinnek akartak némi szenzációt biztosítani. Akkor még nem állt a fal, tehát a szovjet zónából is viszonylag szabadon lehetett ki-bejönni. Vagyis a még nem teljesen elzárt „kelet-németek” számára mód nyílt, hogy egy Forma-1-es futamot gyakorlatilag saját városukban szemlélhessenek meg. (Innen nézve nem feltétlenül igaz tehát, hogy az 1986-os Magyar Nagydíj lett volna az első F1-es futam, amit az NDK-s rajongók láttak, hanem a 27 évvel korábbi Német Nagydíj.)
Ugyanakkor maga a pálya a pilóták számára nem jelentett igazi kihívást a Nürburgring 22,8 kilométernyi kacskaringója után – a kétszer 4 kilométeres, nyílegyenes száguldás miatt viszont komoly aggályok merültek fel, mennyit bírnak majd a gumik. Hogy eloszlassák a félelmeket, végül abban egyeztek meg, hogy két, egyenként 30 körös fordulóban bonyolítják le a futamot, és természetesen lehet közben gumit cserélni; az eredményt meg összeadták.

phill_hill___dan_gurney_tony_brooks__germany_1959a.jpg

Maga a verseny a hosszú egyenesek, és ezáltal a lóerők miatt a még mindig orr-motoros Ferrari sétagaloppjának bizonyult, amit hűen tükröz az eredmény, elvégre a dobogó mindhárom fokára maranellói pilóta állhatott fel, Tony Brooks, Dan Gurney és Phill Hill sorrendben (örülhettek az amerikai és brit szektorból érkező nézők!). Azonban az AVUS-i futam egy tragikus és egy majdnem tragikus esemény miatt lett még emlékezetesebb.
A francia Jean Behra mindig is gyorsaságáról és hirtelen haragjáról volt híres; továbbá, hogy a keze gyorsabban járt, mint az esze. Miután a 1959 elején Mike Hawthorn megüresedett helyét megkapta a Ferrarinál, egyre nagyobb frusztráltsággal nézte, hogy két csapattársa, Brooks és Hill rendre gyorsabb nála. Különösen felbőszítette ez a helyzet a Francia Nagydíjon, és azt vette a fejébe, hogy a csapat direkt meg akarta alázni a hazai közönsége előtt. Úgy érezte, ezért a sérelemért Romolo Tavoni csapatfőnökön kell elégtételt vennie, és orrba is vágta a főnököt, hiába próbálta a felesége visszaráncigálni az akcióból. Aki az esetet természetesen jelentette Enzo Ferrarinak, mire a Commendatore kirúgta Behrát. A Német Nagydíjra ezért már Porsche-pilótaként érkezett meg, ám csak a Forma-2-es futamon állt rajthoz – vesztére. A városhoz közeli, emelt falú visszafordító kanyarban megcsúszott, és olyan szerencsétlenül ütközött, hogy a kocsiból kirepülve a teste telibe talált egy zászlórudat. Mire a kórházba értek vele, meghalt.

BEHRA (CROQUIS).jpg
A déli, a Potsdamhoz közelibb kanyarba való érkezés is veszélyesnek bizonyult a másnapi nagydíj során. A helyi sztár, Hans Herrmann BRM-je bokrosodott meg a hosszú egyenesből való lefékezés során, felborult, és több szaltót vetve állt csak meg a szalmabálák között, a kifutózónában. Herrmann-nak hihetetlen szerencséje volt, hogy az autóból kiesve néhány apróbb zúzódáson kívül semmi baja nem lett, a saját lábán hagyta el a helyszínt a pályaőrök és nézők megkönnyebbült tapsa közepette.

herrmann balesete.jpg
A hivatalos történet tehát ennyi, már ami az AVUS és a Forma-1 rövid „románcát” illeti.
Ma már pedig nem is számít versenypályának.
Azonban épp ezért fontos az emlékezetének ápolása.
Horst Seidel, a ADAC (német autóklub) sportosztályának vezetője szívesen fogad ez ügyben. A hivatal mindkét irodájának falán egy-egy hatalmas fotó, illetve festmény emlékeztet a dicső múltra. Ő maga az NDK-ban nőtt fel, és amennyire lehetett, próbálta is művelni az autósportot, így gokartozással foglalkozott, és egy sereg versenyen volt is nálunk, többnyire Kecskeméten. De felcseperedve még megérhette, hogy részt vehetett az AVUS-on is néhány DTM-futamon – sőt, egy ízben, a szpíker betegsége miatt felkérték műsorközlőnek.

seidel-1.jpg
- Az libaőrössé tett – mesélte halvány mosollyal a száján. – Ültem fent, a főtribünön, ahol 4500 ember fér el, és nagyon ott lehetett lenni a dolgok sűrűjében.
Aztán kocsiba pattanunk, hogy megnézzük, mi látható még abból az AVUS-ból, amit Forma-1-es történelemkönyvek lapjairól ismerhetünk.
A város felől érkezve az északi kanyarhoz érünk, ami viszont már egyáltalán nem olyan, mint valaha. Az emelt falat lebontották, túl veszélyes volt – bár, mint megtudom, az itt meghalt Behrának sehol sincs egy emléktáblája… A nagyon jellegzetes, félkör alakban végződő, a tetején a Mercedes-emblémát forgató főépület ma motel – ráadásul nem is a legjobb, ami nem csoda az A115-ös autópálya lármájának kellős közepén; főképp kamionosok használják. Mint ahogy a lezárt kanyart és a volt paddockot is. Itt viszonylag nagy területen, még majdnem a városban, ingyen lehet éjszakázni a böhöm nagy járgányokkal, hát persze, hogy kihasználják a lehetőséget.

seidel mk pálya.jpg
Seidel úr lelkesen magyarázza, hogy pontosan melyik aszfaltcsík volt a régi boxutcai bejárat, és hogy valamelyik utolsó DTM-futamon melyik korlátnak csapódott és gyulladt ki egy kocsi; sajnos, még halálos baleset is történt, az 1995-ös, második futamon a brit Keith Odor lelte itt a halálát az AVUS-on.
Legurulunk a paddock aljába. A platánok tövében majdnem olyan a hangulat, mint Monzában, a parkban, a pálya szélén. Itt érezni leginkább a történelem szagát. Nem csoda.
Erre álltak a csapatok kamionjai, a sátrak. Konténereket telepítettünk, amiben én is bőven részt vettem, hiszen ez a hely volt a sportigazgatóság és sajtóközpont is. Nagyon kellett csipkedjük magunkat mindig, mert hétfőre rendnek kellett lennie, visszaállt a normál, mindennapi élet.

seidel mk.jpg
Aztán megkerüljük a főtribünt, ami komor együttesként magasodik az A115-ös jobb oldalán, ha kifelé megyünk.
- Nem tudom, mi lesz a sorsa – mondja kissé szomorúan Horst Seidel. – Az építmény műemléki védettséget élvez, de igazából nem sokat törődnek vele. Egyszer egy vállalkozói csoport meg akarta venni, bár igazából nem tudom, mihez kezdtek volna egy tribünnel, ám végül ebből sem lett semmi.
A terep amúgy ideális lenne különböző rendezvényekhez: több ezer néző előtt lehetne bemutatókat, show-kat életre hívni, de ilyesmire a versenyek leállítása óta nem volt példa. Túl költséges és macerás lenne, mivel le kellene állítani az autópálya forgalmát…
Azért elgurulunk az AVUS másik végébe is. Az 1921-ben megépített pálya eredetileg 11 kilométernyi hosszú egyenesekből állt, aztán a versenyrendezők ezt faragták, mindig közelebb hozták a visszafordító kanyart – végül már csak 2-2 kilométeres volt a táv.

szobor.jpg
Már lent, a Wannsee szomszédságában, a híres motoros találkahelynél, a Spinnerbrückénél szállunk ki utolsó állomásunkon. Itt áll az AVUS-emlékszobor, a nagy kanyart formázó modern alkotás, ami a maga nemében szép és méltó, hiszen a művész, Joachim Matz aranyat, ezüstöt és bronzot is felhasznált műve elkészítésekor (2005). Rajta van minden és mindenki neve, akik valamilyen módon fontosak voltak a pálya történetében.
Kis virágágyást ápolnak körülötte, amitől majdnem olyan, mint egy síremlék.
És valahogy úgy is állunk körülötte, a régvolt időkre emlékezve.

szobor-1.jpg

Címkék: 1959 Berlin Ferrari Porsche Mercedes Juan Manuel Fangio Német Nagydíj Jean Behra Phil Hill ADAC AVUS Tony Brooks Dan Gurney Romolo Tavoni

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1classic.blog.hu/api/trackback/id/tr1005532665

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása