HTML

    F1 Classic

F1 Classic is about the past legends of the Formula 1: pilots, heroes, champions and odd figures; races, triumphs and also tragedies... - Ez a blog a Forma-1 1950-ben elkezdődött, színes, tragikus, de minden ízében izgalmas történetéből idéz fel történeteket, sztorikat, anekdotákat. Ma Vettelről, Hamiltonról, Alonsoról szól a Forma-1, de volt itt valaha egy Fangio, Clark, Surtees, Graham Hill, Jochen Rindt, Jackie Stewart, Fittipaldi, Lauda, Hunt, Andretti, Jones - csak hogy néhány világbajnokot említsek. Hát még a többiek!

Friss topikok

http://www.facebook.com/mehes.karoly

1906 (1) 1937 (1) 1938 (1) 1939 (1) 1948 (1) 1952 (1) 1957 (2) 1958 (1) 1959 (1) 1970 (1) 1975 (2) 1976 (4) 1977 (21) 1978 (7) 1979 (13) 1980 (5) 1981 (10) 1982 (19) 1983 (2) 1985 (2) 1986 (7) 1987 (2) 1989 (2) 1992 (1) 2012 (1) 2014 (1) 2015-2016 (1) 2016 (1) 2017 (2) 312T4 (2) 312 T4 (1) 458 Italia (1) 60 (1) ADAC (1) Adolf Hitler (1) Alain Bellehumeur (1) Alain Prost (1) Alan Jones (4) Alan Wilson (1) Alastair Caldwell (1) Alberto Ascari (1) Alfonso de Portago (1) Alfred Neubauder (1) Allan de la Plante (1) America (1) Anderstorp (1) Andrea de Cesaris (1) Andretti (1) Andzrej Jaroszewicz (1) Ann Bradshaw (1) Antonio Tomaini (1) Argentina (1) Argentin Nagydíj (1) Armando Cifuentes (1) Arrows (1) art (1) Audi (1) Aurelio Lamperdi (1) Aurora (2) Auto Union (2) AVUS (1) Ayrton Senna (6) baleset (1) Balogh Tibor (1) Belgium (1) Belgrádi Nagydíj (1) Beppe Gabbiani (1) Berlin (1) Bernard Cahier (1) Bernie Ecclestone (3) Berthierville (2) BMW M1 (1) Bobby Rahal (1) Bologna (1) Boris Schlegelmilch (1) Brabham (4) Brabham Alfa Romeo (1) Brabham BT46B (1) Brands Hatch (3) Brazília (1) British Grand Prix (1) Brit Nagydíj (1) BRM (1) Bruno Giacomelli (1) Budapest (2) Can-Am (1) Canada (1) CanAm (1) Carlos Reutemann (4) Chris Amon (2) Classic Grand Prix (1) Colin Chapman (6) Commendatore (1) Cooper (1) Copersucar (2) Czech Republic (1) Damon Hill (1) Dan Gurney (1) Derek Bell (1) Desiré Wilson (1) Desire Wilson (1) Didier (1) Didier Pironi (14) Dijon (3) Donnington (2) Don Sergio Mantovani (1) Don Sergio Montavani (1) Dr. Harvey Postlethwaite (1) Dr. Jonathan Palmer (1) Ecclestone (1) Eddie Cheever (1) Eddie Nelson (1) Elio de Angelis (2) Emerson Fittipaldi (2) Enzo Ferrari (27) Ercole Colombo (1) Erich Zakowski (1) Eugenio Castellotti (1) év (1) ferrari (1) Ferrari (44) Ferrari 125 (1) Ferrari 166 (1) Ferrari 1961 (1) Ferrari 375 (1) Ferrari 70 (1) Fidel Castro (1) Fiorano (1) Forma-1 (3) Formula 1 (2) Francia Nagydíj (1) Francoise Conconi (1) Frank Dernie (1) Frank Williams (2) Fuji (2) George Harrison (1) Gerald Donaldson (1) Giacobazzi (1) Gilles VIlleneuve (3) Gilles Villeneuve (36) Giovanna Amati (1) Giulio Cabianca (1) Goodyear (2) Gordon Kirby (1) Gughi Zanon (1) Guidizzolo (1) Gunnar Nilsson (3) Günther Steiner (1) Gustav Brunner (1) győzelem (1) halál (1) Hámori Tamás (1) Harvey Postlethwaite (1) Helmut Zwickl (1) Honda (1) Horváth Árpád (1) Hungarian Grand Prix (3) Hungaroring (6) Hungary (6) Huub Rothengatter (1) Igor Trubeckoj (1) II. János Pál (1) Imola (13) Indianapolis (1) Indy 500 (2) Iron Curtain (1) Italian Grand Prix (1) Jackie Sewart (1) Jackie Stewart (2) Jacques Laffite (1) Jacques Villeneuve (2) Jacques Villeneuve sr. (1) James Hunt (5) Jan Lammers (1) Japan (1) Japán Nagydíj (1) Jarama (6) Jean-Pierre Jabouille (1) Jean-Pierre Jarier (2) Jean Behra (2) Jean Todt (1) Jeff V. Hutchinson (1) Joanna (1) Joanna Villeneuve (1) Jochen Neerpasch (1) Jochen Rindt (3) Jody Scheckter (9) Johnny Dumfries (1) John Barnard (1) John Hogan (1) John Watson (2) Jonathan Giacobazzi (1) Juan Manuel Fangio (3) Keke Rosberg (1) Keke rosberg (1) Ken Tyrrell (1) Kuba (1) Kyalami (1) Lauda (1) Lella Lombardi (1) Lewis Hamilton (1) Le Castellet (1) Le Mans (1) Ligier (1) Lole (1) Long Beach (1) Lotus (8) Lotus78 (1) Lotus79 (1) Lotus 72 (1) Luca di Montezemolo (1) Luc Ghys (1) Luigi Chinetti (2) Magyar Nagydíj (2) Manfred von Brauchitsch (1) Maranello (11) March (2) Marco Piccinini (5) Maria Teresa de Filippis (1) Mario Andretti (3) Maserati (1) Masten Gregory (1) Mauro Forghieri (2) Max Mosely (1) McLaren (4) Méhes Károly (1) Mercedes (3) Mexikó (1) Michael Schumacher (2) Michele Alboreto (3) Michelin (1) Mike Hawthorn (1) Mille Miglia (2) Modena (3) Monaco (5) Monte Carlo (5) Montreal (1) Monza (8) Mosport (4) Muhammad Ali (1) Museo Casa Enzo Ferrari (1) Museum Gilles Villeneuve (1) Nelson Piquet (3) Német Nagydíj (1) New York (1) Nigel Mansell (3) Niki Lauda (11) Nr.27 (1) Nuvolari (1) Olasz Nagydíj (1) painting (1) pápa (1) Patrick Depailler (1) Patrick Tambay (1) Paul Karassik (1) Paul Rosche (1) Pedro Rodriguez (2) Peterson (1) Phil Hill (2) Piero Ferrari (2) Pierre-Henri Cahier (1) Pierre Dupasquier (1) Pino Allievi (2) Pironi (2) Porsche (2) Poznan (1) ProCar (1) Prof. Sid Watkins (2) Race of Champions (1) Rainer W. Schlegelmilch (1) Reemstma (1) Reemtsma (1) Reims (1) Renault (3) René Arnoux (2) Reutemann (2) Ricardo Rodriguez (1) Riccardo Patrese (2) Riccardo Rodriguez (1) Richard Seaman (1) Rio (2) Rio de Janeiro (1) Rohonyi Tamás (1) Romolo Tavoni (1) Ronnie Peterson (6) Rosemeyer (1) Rudi Caracciola (1) San Marinói Nagydíj (1) Sao Paulo (1) Sarthe (1) Scheckter (1) Scuderia (1) Senna (3) Sergio Pérez (1) Sergio Vezzali (1) Silverstone (5) Simon István (1) Sir Jackie Stewart (1) Spa (1) st. Jovite (1) St. Jovite (1) Stefano Domenicali (1) Stirling Moss (3) Suzuka (1) Svéd Nagydíj (1) Száguldó cirkusz (1) Szeghalom (1) Szisz Ferenc (2) Szovjetunió (1) Tazio Nuvolari (2) Team Haas (1) Teddy Mayer (2) Toleman (1) Tommaso Carletti (1) Tom Havlasek (1) Tony Brooks (1) tragédia (1) Trois Riviers (2) Tullio Abbate (1) Tyrrell (1) Urbán Lajos (1) USA Nagydíj (1) Veloce (1) Vettel (1) Villeneuve (2) Viola Tamás (1) Vittorio Brambilla (1) Walter wolf (1) Walter Wolf (3) Watkins Glen (3) West (1) Who Works (1) Williams (4) Williams FW07 (1) Wilson Fittipaldi (1) Wolf WR1 (1) Zakspeed (2) Zandvoort (2) Zeltweg (2) Zolder (14) Címkefelhő

Dr. Viola Tamás traumatológus, kézsebész orvosként teljesített szolgálatot az első három Magyar Nagydíjon. Nem is akárhol volt a posztja 1986-ban: Senna garázsa előtt.

forma1amb014.jpg 

Miképp került be a magyar orvoscsapatba?

Nem voltam valami nagy autórajongó, jogosítványom is csak 1985-ben lett. Ezért aztán a Forma-1-et sem ismertem különösebben. De akkoriban az Országos Traumatológiai Intézetben dolgoztam, és dr. Nemes György főorvost, aki az Autóklubnál is már orvosi tanácsadó volt, kérték fel, hogy itthoni részről legyen a Magyar Nagydíj főorvosa. Vagyis, hogy szervezze meg az egészségügyi-mentős hátteret. Mivel a közvetlen környezetében ismerte legjobban az embereket, megkérdezte az intézet orvosait, hogy ki akar jönni a futamra. Ami, mondanom sem kell, sokaknak megtetszett.

Volt valami kiképzés?

Semmi különös. Eljött a verseny előtti csütörtök, reggel 7-re jöttek értünk, kivittek busszal a pályára. Ott állt már az egészségügyi ambulancia, amit megnéztünk, tájékozódtunk, hogy mi mindennel van felszerelve. Mindenki kapott egy nyakba akasztható belépőt, egy hungaroringes, csodálatos pólót és sapkát. Megmondták, hogy szabadon lehet mozogni a boxutcában és a paddockban, de persze, amikor edzés volt, meg aztán a futam, akkor mindenkinek el kellett foglalnia a maga posztját. Egy valakivel előfordult, hogy nem jelent meg a helyén időben, abból nagy balhé lett…

senn.jpg

 

Hol volt a helye?

Nekem nagyon jó dolgom volt, mert a boxutca közepe táján vertem tanyát, pont a Lotus garázs előtt, úgyhogy mindent közelről figyelhettem, ami Sennával történik. Azért kellett orvos a boxutcába is, mert attól tartottak a magyar szervezők, hogy ha a pilóták kiszállnak az autóból, akkor lehet, hogy elájulnak. Úgyhogy ott ácsorogtam a csodás orvosi táskámmal, nyakamban a fényképezőgéppel.

Szolgálatba kellett helyeznie magát mint orvos?

Szerencsére semmi komoly nem történt. Voltak apró dolgok, mint például, hogy a szerelők becsípték az ujjukat, és akkor azt elláttam, tettem rá ragtapaszt.

viola_tamas_hun_gp_1986.jpg

Az egyik fényképen a pályakórházban áll, és vizsgálnak egy pácienst. Mi történt?

Valamelyik csapat egyik szerelője hasfájásra panaszkodott, őt vizsgáltuk meg. Volt egy traumatológusunk, egy égési specialistánk, aki a Honvéd Kórházból jött, jómagam, aki kézsebész vagyok, és persze nővérek. A protokoll az volt, ha valakit súlyos sérülés ér, mi ott helyben stabilizáljuk az állapotát, és utána az Országos Traumatológiai Intézetbe szállítják, ahol szintén erre az alkalomra szervezett team várja a sérültet.

Watkins professzorral volt valamiféle kapcsolatuk?

Nagyon sokat nem beszéltünk vele. Nemes Gyuri tartotta vele a kapcsolatot.

Mennyire lehetett közel kerülni a pilótákhoz amúgy?

Leginkább akkor, amikor lehívták őket ide, az ambulanciára testsúlymérésre. Ott mindenkinek meg kellett jelennie, és akkor lehetett tőlük autogramot kérni. Amúgy nem nagyon álltak velünk szóba. De érdekes volt, hogy többször is odahozták Frank Williamset, aki abban az évben, márciusban bénult le. Vele volt a gyógytornásza, aki napjában többször adta neki a szükséges kezeléseket, a passzív tornáztatta.

watkins.jpg

Később, amikor még kint volt a futamon, 1987-88-ben, más volt a helyzet?

Talán kicsit szigorodott az egész. Már nem szabadott olyan szabadon császkálni vagy elhagyni a körletet. Én azért igyekeztem fotózgatni, de aztán szaladni kellett vissza a helyemre, nehogy megbüntessenek.  Amit még nem szerettek, ha a boxba befényképezett az ember. Párszor megtettem, de nagyon rondán néztek rám!

Jól fizető inspekciónak számított a Forma-1-en orvoskodni?

Azt hiszem, hogy egy napra kaptunk háromszáz-valahány forintot, összesen a négy napra valami 1300 forint ütötte az ember markát…! De maga a kaland megérte, természetesen. Például, a Goodyear, az akkori gumiszállító, hozott nekünk is sapkákat. Később sok családi fotó készült, amiken a gyerekek Goodyear-sapkában vigyorognak. Egy időre igazi F1-rajongók lettek, Sennát nagyon szerették.

 

Címkék: 1986 Hungaroring Senna Prof. Sid Watkins Goodyear Magyar Nagydíj Viola Tamás

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://f1classic.blog.hu/api/trackback/id/tr537325876

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.