HTML

    F1 Classic

F1 Classic is about the past legends of the Formula 1: pilots, heroes, champions and odd figures; races, triumphs and also tragedies... - Ez a blog a Forma-1 1950-ben elkezdődött, színes, tragikus, de minden ízében izgalmas történetéből idéz fel történeteket, sztorikat, anekdotákat. Ma Vettelről, Hamiltonról, Alonsoról szól a Forma-1, de volt itt valaha egy Fangio, Clark, Surtees, Graham Hill, Jochen Rindt, Jackie Stewart, Fittipaldi, Lauda, Hunt, Andretti, Jones - csak hogy néhány világbajnokot említsek. Hát még a többiek!

Friss topikok

http://www.facebook.com/mehes.karoly

1906 (1) 1937 (1) 1938 (1) 1939 (1) 1948 (1) 1952 (1) 1957 (2) 1958 (1) 1959 (1) 1970 (1) 1975 (2) 1976 (4) 1977 (21) 1978 (7) 1979 (13) 1980 (5) 1981 (10) 1982 (19) 1983 (2) 1985 (2) 1986 (7) 1987 (2) 1989 (2) 1992 (1) 2012 (1) 2014 (1) 2015-2016 (1) 2016 (1) 2017 (2) 2018 (1) 312T4 (2) 312 T4 (1) 458 Italia (1) 60 (1) ADAC (1) Adolf Hitler (1) Alain Bellehumeur (1) Alain Prost (1) Alan Jones (4) Alan Wilson (1) Alastair Caldwell (1) Alberto Ascari (1) Alfonso de Portago (1) Alfred Neubauder (1) Allan de la Plante (1) America (1) Anderstorp (1) Andrea de Cesaris (1) Andretti (1) Andzrej Jaroszewicz (1) Ann Bradshaw (1) Antonio Tomaini (1) Argentina (1) Argentin Nagydíj (1) Armando Cifuentes (1) Arrows (1) art (1) Audi (1) Aurelio Lamperdi (1) Aurora (2) Auto Union (2) AVUS (1) Ayrton Senna (6) baleset (1) Balogh Tibor (1) Belgium (1) Belgrádi Nagydíj (1) Beppe Gabbiani (1) Berlin (1) Bernard Cahier (1) Bernie Ecclestone (3) Berthierville (2) BMW M1 (1) Bobby Rahal (1) Bologna (1) Boris Schlegelmilch (1) Brabham (4) Brabham Alfa Romeo (1) Brabham BT46B (1) Brands Hatch (3) Brazília (1) British Grand Prix (1) Brit Nagydíj (1) BRM (1) Bruno Giacomelli (1) Budapest (2) Can-Am (1) Canada (1) CanAm (1) Carlos Reutemann (4) Chris Amon (2) Classic Grand Prix (1) Colin Chapman (6) Commendatore (1) Cooper (1) Copersucar (2) Czech Republic (1) Damon Hill (1) Dan Gurney (1) Derek Bell (1) Desiré Wilson (1) Desire Wilson (1) Didier (1) Didier Pironi (14) Dijon (3) Donnington (2) Don Sergio Mantovani (1) Don Sergio Montavani (1) Dr. Harvey Postlethwaite (1) Dr. Jonathan Palmer (1) Ecclestone (1) Eddie Cheever (1) Eddie Nelson (1) Elio de Angelis (2) Emerson Fittipaldi (2) Enzo Ferrari (27) Ercole Colombo (1) Erich Zakowski (1) Eugenio Castellotti (1) év (1) ferrari (1) Ferrari (44) Ferrari 125 (1) Ferrari 166 (1) Ferrari 1961 (1) Ferrari 375 (1) Ferrari 70 (1) Fidel Castro (1) Fiorano (1) Forma-1 (3) Formula 1 (2) Francia Nagydíj (1) Francoise Conconi (1) Frank Dernie (1) Frank Williams (2) Fuji (2) George Harrison (1) Gerald Donaldson (1) Giacobazzi (1) Gilles VIlleneuve (3) Gilles Villeneuve (36) Giovanna Amati (1) Giulio Cabianca (1) Goodyear (2) Gordon Kirby (1) Gughi Zanon (1) Guidizzolo (1) Gunnar Nilsson (3) Günther Steiner (1) Gustav Brunner (1) győzelem (1) halál (1) Hámori Tamás (1) Harvey Postlethwaite (1) Helmut Zwickl (1) Honda (1) Horváth Árpád (1) Hungarian Grand Prix (3) Hungaroring (6) Hungary (6) Huub Rothengatter (1) Igor Trubeckoj (1) II. János Pál (1) Imola (13) Indianapolis (1) Indy 500 (2) Iron Curtain (1) Italian Grand Prix (1) Jackie Sewart (1) Jackie Stewart (2) Jacques Laffite (1) Jacques Villeneuve (2) Jacques Villeneuve sr. (1) James Hunt (5) Jan Lammers (1) Japan (1) Japán Nagydíj (1) Jarama (6) Jean-Pierre Jabouille (1) Jean-Pierre Jarier (2) Jean Behra (2) Jean Todt (1) Jeff V. Hutchinson (1) Joanna (1) Joanna Villeneuve (1) Jochen Neerpasch (1) Jochen Rindt (3) Jody Scheckter (9) Johnny Dumfries (1) John Barnard (1) John Hogan (1) John Watson (2) Jonathan Giacobazzi (1) Juan Manuel Fangio (3) Keke Rosberg (1) Keke rosberg (1) Ken Tyrrell (1) Kuba (1) Kyalami (1) Lance Stroll (1) Lauda (1) Lella Lombardi (1) Lewis Hamilton (1) Le Castellet (1) Le Mans (1) Ligier (1) Lole (1) Long Beach (1) Lotus (8) Lotus78 (1) Lotus79 (1) Lotus 72 (1) Luca di Montezemolo (1) Luc Ghys (1) Luigi Chinetti (2) Magyar Nagydíj (2) Manfred von Brauchitsch (1) Maranello (11) March (2) Marco Piccinini (5) Maria Teresa de Filippis (1) Mario Andretti (3) Maserati (1) Masten Gregory (1) Mauro Forghieri (2) Max Mosely (1) McLaren (4) Méhes Károly (1) Mercedes (3) Mexikó (1) Michael Schumacher (2) Michele Alboreto (3) Michelin (1) Mike Hawthorn (1) Mille Miglia (2) Modena (3) Monaco (5) Monte Carlo (5) Montreal (1) Monza (8) Mosport (4) Muhammad Ali (1) Museo Casa Enzo Ferrari (1) Museum Gilles Villeneuve (1) Nelson Piquet (3) Német Nagydíj (1) New York (1) Nigel Mansell (3) Niki Lauda (11) Nr.27 (1) Nuvolari (1) Olasz Nagydíj (1) painting (1) pápa (1) Patrick Depailler (1) Patrick Tambay (1) Paul Karassik (1) Paul Rosche (1) Pedro Rodriguez (2) Peterson (1) Phil Hill (2) Piero Ferrari (2) Pierre-Henri Cahier (1) Pierre Dupasquier (1) Pino Allievi (2) Pironi (2) Porsche (2) Poznan (1) ProCar (1) Prof. Sid Watkins (2) Race of Champions (1) Rainer W. Schlegelmilch (1) Reemstma (1) Reemtsma (1) Reims (1) Renault (3) René Arnoux (2) Reutemann (2) Ricardo Rodriguez (1) Riccardo Patrese (2) Riccardo Rodriguez (1) Richard Seaman (1) Rio (2) Rio de Janeiro (1) Robert Kubica (1) Rohonyi Tamás (1) Romolo Tavoni (1) Ronnie Peterson (6) Rosemeyer (1) Rudi Caracciola (1) San Marinói Nagydíj (1) Sao Paulo (1) Sarthe (1) Scheckter (1) Scuderia (1) Senna (3) Sergio Pérez (1) Sergio Vezzali (1) Silverstone (5) Simon István (1) Sir Jackie Stewart (1) Spa (1) st. Jovite (1) St. Jovite (1) Stefano Domenicali (1) Stirling Moss (3) Suzuka (1) Svéd Nagydíj (1) Száguldó cirkusz (1) Szeghalom (1) Szergej Szirotkin (1) Szisz Ferenc (2) Szovjetunió (1) Tazio Nuvolari (2) Team Haas (1) Teddy Mayer (2) Toleman (1) Tommaso Carletti (1) Tom Havlasek (1) Tony Brooks (1) tragédia (1) Trois Riviers (2) Tullio Abbate (1) Tyrrell (1) Urbán Lajos (1) USA Nagydíj (1) Veloce (1) Vettel (1) Villeneuve (2) Viola Tamás (1) Vittorio Brambilla (1) Walter wolf (1) Walter Wolf (3) Watkins Glen (3) West (1) Who Works (1) Williams (5) Williams FW07 (1) Wilson Fittipaldi (1) Wolf WR1 (1) Zakspeed (2) Zandvoort (2) Zeltweg (2) Zolder (14) Címkefelhő

Gilles Villeneuve egy szenzációs bemutatkozás után, amit Silverstone-ban abszolvált egy McLaren M23-assal, 1977 végén a Ferrarinál találta magát. Lauda már megnyerte a bajnokságot, és faképnél hagyta a Commendatorét, aki Villeneuve-öt ültette a helyére.

tumblr_mntj5prpsi1ss0bvao1_1280.jpg

Az immár kétszeres világbajnok osztrák a sajtónak elmondta, azért nem indul az USA Nagydíj után, mert kedvenc szerelőjét, Ermanno Coughit kirúgták, amikor kiderült, hogy követi majd a Brabhamhez 1978-ra. Mivel Villeneuve érkezése miatt amúgy is 3 autót kellett volna a Ferrarinak felkészítenie, Lauda biztos volt benne, hogy a csapat már a maradó Reutemannra koncentrál, és nem látta értelmét, hogy végigszenvedjen még két futamot.

A 27 éves québeci első ferraris versenyét otthon, a Kanadai Nagydíjon, Mosportban teljesítette – messze nem olyan meggyőzően, mint ahogy a nyáron mindenkit elkápráztatott a McLarennel. A 21-es rajtszámú T2-essel pörgött, mint egy búgócsiga, az edzésen alaposan meg is törte a kocsi orrát. A 17. helyről rajtolva végül is a futam vége felé repült ki megint a pályáról, és ezúttal nem tett kárt a Ferrariban.

Nem úgy, mint két héttel később, a szezonzáró futamon, Japánban. 

A dráma a verseny 6. körében következett be. Villeneuve a célegyenes végén utolérte Ronnie Peterson Tyrrelljét, ki akarta fékezni, de elvétette, és rászaladt.

3937642ad63fc3e869a95c290afd8543.jpg

Az osztrák televízióban, az ORF-en, mivel a távoli Japánba megszakadt a hang, felhívták Laudát, aki salzburgi otthonában nézte a futamot.

A képeket látva, nagyon pontos elemzést adott arról, mi történhetett – ugyanis a kamera épp a balesetet nem követte:

– Rémesen néz ki az egész. Az, hogy egy autó a nézők közé repül, a legrosszabban, ami csak történhet... Mivel a monoquok eléggé egyben van, és a mentők a sérült nézőkkel foglalkoznak, valószínű, hogy Villeneuve kiszállt és a saját lábán távozott. A bukócső sértetlennek tűnik, ami azt jelentheti, hogy az autó nem fejjel lefelé forgott meg, és ezért tán a pilótának sem lett komolyabb baja.

- A kamera a baleset után 30-40 másodperccel mutatta roncsot, ami még füstölgött, de a pilóta már nem volt benne, vagyis szerintem maga szabadította ki magát, mert egy sérült esetében a japánok ezt nem tudták volna ilyen gyorsan megtenni. Ilyen helyzetben egy versenyző, ha képes rá, olyan gyorsan elhagyja a roncsot, ahogy csak tudja, és úgy tűnik, most is ez történt.

e0ea5891b03c69fe6beb3d1d3d7d8e99.jpg

A következő körben Lauda alaposan megnézte a baleset helyszínét, és mivel a képernyőn megjelent Ronnie Peterson leparkolt Tyrrellje, aminek hiányzott a hátsó szárnya, Niki rögvest megfejtette, mi történhetett: ütköztek, a Ferrari beleszaladt a Tyrrellbe és azon a magasba emelkedve repült ki a nézők közé. Azt szinte azonnal kizárta, hogy fékhiba történt volna:

– Ha ilyesmit észlel az ember, kerüli a másik autót, megpróbálja valahogy kivezetni a kocsit a pályáról, míg lelassul, annál is inkább, mivel Fujiban itt, a célegyenes végén erre megvan a megfelelő hosszúságú szervizút. 
Más kérdés, hogy a Fuji pálya biztonságát tekintve akadtak hiányosságok. Már az edzéseket is csak két órás késéssel tudták megkezdeni, mert csupán egy gyerekorvos (!) tartózkodott a pályán, és a versenyzők addig nem voltak hajlandóak elindulni, míg megfelelő egészségügyi személyzet nem érkezik. Villneuve-nek egyébként még a vasárnap délelőtti warm-up-on is meggyűlt a baja a Ferrarival, kilyukadt az olajtartály, és ezért a versenyre a 031-es kocsit kapta meg, amivel Lauda a Francia Nagydíjtól versenyzett, és voltaképp bajnok lett.

Jellemző, hogy Villeneuve felesége, Joann alig érzékelt valamit a balesetből. 2015-ben ezt mesélte róla:

– Gilles visszajött azzal, hogy kiesett a versenyből, és bement pihenni a lakóbuszba. Nem sokkal később megjelent Patrick Tambay (a fiatal francia, Gilles jó barátja a 16. körben edett ki – a szerző), és izgatottan kérdezte, hogy van Gilles? Hogy lenne, kérdeztem erre, lepihent. Mert hogy volt egy hajmeresztő ütközése…, folytatta Patrick. Igen, említette, mondtam én. Szóval, ezzel csak azt akarom ezzel érzékeltetni, hogy másképp működtek a dolgok. Csak jóval később, az újságokban láttam pár fotót a fuji balesetről, és akkor érzékeltem, hogy ez tényleg egy hatalmas csattanás volt, ami csúnyábban is végződhetett volna.

77_japp.jpg

Az csak később derült ki, hogy a két halott 25 éves fotós, Kazuhire Ohasi és a 21 éves pályaőr, Kengo Yiasa volt.

Villeneuve még a helyszínen adott néhány interjút, elismerte, hogy hibázott, noha állította, a Ferrari fékjei sem működtek tökéletesen

Lauda utódjáról ennyi mondott 1977 végén:

– Egyszer láttam ötven méterről, semmit sem tudok róla, csak azt, hogy '78-ra leszerződtették. Nem lesz könnyű dolga ezek után, mivel Kanadában kipördült, Japánban volt ez hajmeresztő balesete, de sajnos Enzo Ferrari a versenyzőitől azt várja, hogy rögvest nyerjenek. Egy ilyen ifjú pilótának azonban sokat kell meg tanulnia, és szerintem nagyon nehéz szezonja lesz 1978-ban. 

A próféta szólt belőle.

fb_img_1504637877214.jpg

Címkék: 1977 Fuji Ferrari Gilles Villeneuve Enzo Ferrari Niki Lauda Ronnie Peterson Japán Nagydíj

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1classic.blog.hu/api/trackback/id/tr2112822632

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása