HTML

    F1 Classic

F1 Classic is about the past legends of the Formula 1: pilots, heroes, champions and odd figures; races, triumphs and also tragedies... - Ez a blog a Forma-1 1950-ben elkezdődött, színes, tragikus, de minden ízében izgalmas történetéből idéz fel történeteket, sztorikat, anekdotákat. Ma Vettelről, Hamiltonról, Alonsoról szól a Forma-1, de volt itt valaha egy Fangio, Clark, Surtees, Graham Hill, Jochen Rindt, Jackie Stewart, Fittipaldi, Lauda, Hunt, Andretti, Jones - csak hogy néhány világbajnokot említsek. Hát még a többiek!

Friss topikok

http://www.facebook.com/mehes.karoly

1906 (1) 1937 (1) 1938 (1) 1939 (1) 1948 (1) 1952 (1) 1957 (2) 1958 (1) 1959 (1) 1970 (1) 1975 (2) 1976 (4) 1977 (21) 1978 (7) 1979 (13) 1980 (5) 1981 (10) 1982 (19) 1983 (2) 1985 (2) 1986 (7) 1987 (2) 1989 (2) 1992 (1) 2012 (1) 2014 (1) 2015-2016 (1) 2016 (1) 2017 (2) 2018 (1) 312T4 (2) 312 T4 (1) 458 Italia (1) 60 (1) ADAC (1) Adolf Hitler (1) Alain Bellehumeur (1) Alain Prost (1) Alan Jones (4) Alan Wilson (1) Alastair Caldwell (1) Alberto Ascari (1) Alfonso de Portago (1) Alfred Neubauder (1) Allan de la Plante (1) America (1) Anderstorp (1) Andrea de Cesaris (1) Andretti (1) Andzrej Jaroszewicz (1) Ann Bradshaw (1) Antonio Tomaini (1) Argentina (1) Argentin Nagydíj (1) Armando Cifuentes (1) Arrows (1) art (1) Audi (1) Aurelio Lamperdi (1) Aurora (2) Auto Union (2) AVUS (1) Ayrton Senna (6) baleset (1) Balogh Tibor (1) Belgium (1) Belgrádi Nagydíj (1) Beppe Gabbiani (1) Berlin (1) Bernard Cahier (1) Bernie Ecclestone (3) Berthierville (2) BMW M1 (1) Bobby Rahal (1) Bologna (1) Boris Schlegelmilch (1) Brabham (4) Brabham Alfa Romeo (1) Brabham BT46B (1) Brands Hatch (3) Brazília (1) British Grand Prix (1) Brit Nagydíj (1) BRM (1) Bruno Giacomelli (1) Budapest (2) Can-Am (1) Canada (1) CanAm (1) Carlos Reutemann (4) Chris Amon (2) Classic Grand Prix (1) Colin Chapman (6) Commendatore (1) Cooper (1) Copersucar (2) Czech Republic (1) Damon Hill (1) Dan Gurney (1) Derek Bell (1) Desire Wilson (1) Desiré Wilson (1) Didier (1) Didier Pironi (14) Dijon (3) Donnington (2) Don Sergio Mantovani (1) Don Sergio Montavani (1) Dr. Harvey Postlethwaite (1) Dr. Jonathan Palmer (1) Ecclestone (1) Eddie Cheever (1) Eddie Nelson (1) Elio de Angelis (2) Emerson Fittipaldi (2) Enzo Ferrari (27) Ercole Colombo (1) Erich Zakowski (1) Eugenio Castellotti (1) év (1) Ferrari (44) ferrari (1) Ferrari 125 (1) Ferrari 166 (1) Ferrari 1961 (1) Ferrari 375 (1) Ferrari 70 (1) Fidel Castro (1) Fiorano (1) Forma-1 (3) Formula 1 (2) Francia Nagydíj (1) Francoise Conconi (1) Frank Dernie (1) Frank Williams (2) Fuji (2) George Harrison (1) Gerald Donaldson (1) Giacobazzi (1) Gilles VIlleneuve (3) Gilles Villeneuve (36) Giovanna Amati (1) Giulio Cabianca (1) Goodyear (2) Gordon Kirby (1) Gughi Zanon (1) Guidizzolo (1) Gunnar Nilsson (3) Günther Steiner (1) Gustav Brunner (1) győzelem (1) halál (1) Hámori Tamás (1) Harvey Postlethwaite (1) Helmut Zwickl (1) Honda (1) Horváth Árpád (1) Hungarian Grand Prix (3) Hungaroring (6) Hungary (6) Huub Rothengatter (1) Igor Trubeckoj (1) II. János Pál (1) Imola (13) Indianapolis (1) Indy 500 (2) Iron Curtain (1) Italian Grand Prix (1) Jackie Sewart (1) Jackie Stewart (2) Jacques Laffite (1) Jacques Villeneuve (2) Jacques Villeneuve sr. (1) James Hunt (5) Jan Lammers (1) Japan (1) Japán Nagydíj (1) Jarama (6) Jean-Pierre Jabouille (1) Jean-Pierre Jarier (2) Jean Behra (2) Jean Todt (1) Jeff V. Hutchinson (1) Joanna (1) Joanna Villeneuve (1) Jochen Neerpasch (1) Jochen Rindt (3) Jody Scheckter (9) Johnny Dumfries (1) John Barnard (1) John Hogan (1) John Watson (2) Jonathan Giacobazzi (1) Juan Manuel Fangio (3) Keke rosberg (1) Keke Rosberg (1) Ken Tyrrell (1) Kuba (1) Kyalami (1) Lance Stroll (1) Lauda (1) Lella Lombardi (1) Lewis Hamilton (1) Le Castellet (1) Le Mans (1) Ligier (1) Lole (1) Long Beach (1) Lotus (8) Lotus78 (1) Lotus79 (1) Lotus 72 (1) Luca di Montezemolo (1) Luc Ghys (1) Luigi Chinetti (2) Magyar Nagydíj (2) Manfred von Brauchitsch (1) Maranello (11) March (2) Marco Piccinini (5) Maria Teresa de Filippis (1) Mario Andretti (3) Maserati (1) Masten Gregory (1) Mauro Forghieri (2) Max Mosely (1) McLaren (4) Méhes Károly (1) Mercedes (3) Mexikó (1) Michael Schumacher (2) Michele Alboreto (3) Michelin (1) Mike Hawthorn (1) Mille Miglia (2) Modena (3) Monaco (5) Monte Carlo (5) Montreal (1) Monza (8) Mosport (4) Muhammad Ali (1) Museo Casa Enzo Ferrari (1) Museum Gilles Villeneuve (1) Nelson Piquet (3) Német Nagydíj (1) New York (1) Nigel Mansell (3) Niki Lauda (11) Nr.27 (1) Nuvolari (1) Olasz Nagydíj (1) painting (1) pápa (1) Patrick Depailler (1) Patrick Tambay (1) Paul Karassik (1) Paul Rosche (1) Pedro Rodriguez (2) Peterson (1) Phil Hill (2) Piero Ferrari (2) Pierre-Henri Cahier (1) Pierre Dupasquier (1) Pino Allievi (2) Pironi (2) Porsche (2) Poznan (1) ProCar (1) Prof. Sid Watkins (2) Race of Champions (1) Rainer W. Schlegelmilch (1) Reemstma (1) Reemtsma (1) Reims (1) Renault (3) René Arnoux (2) Reutemann (2) Ricardo Rodriguez (1) Riccardo Patrese (2) Riccardo Rodriguez (1) Richard Seaman (1) Rio (2) Rio de Janeiro (1) Robert Kubica (1) Rohonyi Tamás (1) Romolo Tavoni (1) Ronnie Peterson (6) Rosemeyer (1) Rudi Caracciola (1) San Marinói Nagydíj (1) Sao Paulo (1) Sarthe (1) Scheckter (1) Scuderia (1) Senna (3) Sergio Pérez (1) Sergio Vezzali (1) Silverstone (5) Simon István (1) Sir Jackie Stewart (1) Spa (1) St. Jovite (1) st. Jovite (1) Stefano Domenicali (1) Stirling Moss (3) Suzuka (1) Svéd Nagydíj (1) Száguldó cirkusz (1) Szeghalom (1) Szergej Szirotkin (1) Szisz Ferenc (2) Szovjetunió (1) Tazio Nuvolari (2) Team Haas (1) Teddy Mayer (2) Toleman (1) Tommaso Carletti (1) Tom Havlasek (1) Tony Brooks (1) tragédia (1) Trois Riviers (2) Tullio Abbate (1) Tyrrell (1) Urbán Lajos (1) USA Nagydíj (1) Veloce (1) Vettel (1) Villeneuve (2) Viola Tamás (1) Vittorio Brambilla (1) Walter Wolf (3) Walter wolf (1) Watkins Glen (3) West (1) Who Works (1) Williams (5) Williams FW07 (1) Wilson Fittipaldi (1) Wolf WR1 (1) Zakspeed (2) Zandvoort (2) Zeltweg (2) Zolder (14) Címkefelhő

A Forma-1-ről gondolkodva, emlékezve, elkerülhetetlen, hogy időről időre szóba ne kerüljenek a sportág tragédiái: sajnos, volt belőlük bőven. Fangio úgy emlékezett vissza, hogy pályafutása alatt 30 kollégája vesztette életét, Jackie Stewart egyszer azt nyilatkozta, 50-nél hagyta abba a számolást...

A sok szomorú és hátborzongató történet közül is kitűnik egy, ami nem nagyon járta be a világsajtót, mert egyrészt elég rég történt, nem verseny során, és nem egy szupersztár halt meg, mint Jim Clark vagy Ronnie Peterson vagy Ayrton Senna.
Az olasz Giulio Cabianca 50 éve, egy Cooper tesztelése során vesztette életét - hogyan is?

Giulio Cabianca Veronából származott, és ahogy a korszakban oly sokan, ha a Forma-1-ben nem is értek el fényes sikereket, kiváló sportkocsi-pilóta volt, már pedig Olaszországban akkoriban ennek is nagy divatja volt: Mille Miglia, Targa Florio - hogy csak a leghíresebbeket említsem.
De persze a F1-et sem adta fel teljesen, és mivel a korra az is jellemző volt, hogy mindenféle kisebb csapatok alakultak egyik napról a másikra, hol kölcsönautókkal, hol a házi garázsban átalakított, nagyok által levetett gépekkel, igazából nem volt olyan nehéz lehetőséghez jutni, mint manapság.
Cabiancával is ez történt: a Scuderia Castellotti az 1957-ben, Modenában tesztelés közben elhunyt Eugenio Castellotti emlékére alakult istálló volt. Egy érdekes, „öszvér” gépet indítottak: az 1959-ben bajnoki címet nyert Cooper T51-es - brit - autóba egy Ferrari Tipo 533, 2 literes - olasz - motort szereltek bele; rá is volt írva a motorra, hogy Castellotti. Világra szóló eredményeket nem értek el, igaz, csupán 4 futamon indultak 1960-ban, de még így is szenzációnak számított, hogy Cabianca 4. lett az Olasz Nagydíjon.
Az 1961-es évben gyakorlatilag nem volt még eredménye, amikor június 15-én elkövetkezett az a nap, amikor Modenába ment a Cooper-Ferrari tesztelésére, az Aeroautodoromora. Kérdés, hogy a Cooperbe mért szereltek egy 2,5 literes Ferrari-motort, amikor ez nem felelt meg az érvényes F1-es szabályoknak. A pályán egy versenyzőiskola is működött, úgyhogy amíg az ifjak a pályán voltak, Cabianca csak lassú köröket futott. Aztán amikor szabad lett a pálya - este 6 felé járt -, végre felgyorsulhatott. De nem sokáig.
A 9. körét tette meg, amikor azt kellett észlelje, hogy - több, mint valószínű, váltóhiba következtében, hiszen nem is F1-es autóba való váltót szerelték a gépébe! - nem tudja elvenni a gázt, a Cooper hihetetlen sebességgel közeledik az egyenes végén következő éles kanyarhoz, szemben a főtribünnel. Hogy elkerülje az ütközést, Cabianca hihetetlen dologra szánta el magát: a kanyart meg sem kísérelte bevenni, hanem megcélozta a pálya főkapuját, ami viszont egyenesen a Via Emiliára nyílt – az északi olasz régió legfontosabb országútjára, ami már a rómaiak idején létezett... A kapu egyébként azért volt tárva, mert kavicsszállító teherkocsik jártak rajta ki s be, mert új tribün készült a nézők számára.
El lehet képzelni, mi következett ezek után: egy versenyautó kirobban a főútra. Cabianca először a 18 éves Enrico Morot ütötte el, aki még bent, a pálya területén nézte a tesztet, aztán vágtatott át a Via Emilián, és vágódott be a Via Carlo Zucchira, a túloldali utcácskába, ahol egy műhely falába fúródott.
De közben összesen 7 jármű lett részese a balesetnek. Egy bicikli, egy motor, egy giardinettának hívott kis méretű taxi, három parkoló autó és maga Cabianca Cooperje. Gino Arboresi, a taxi sofőrje és Eugenio Stefano, a motoros a helyszínen életét vesztette. A rémes az, hogy a taxiban ezúttal fémrudakat szállítottak, az egyik kicsapódott, és agyonütötte a biciklist, Ivo Messorit.
Cabianca életveszélyes sérülései ellenére eszméletén volt még, de este 9-kor elhunyt a pályához közeli Szent Ágoston kórházban. Az egyetlen túlélő az ifjú Moro volt, akit annak ellenére, hogy teljes sebességgel gázolta el a Cooper, a csodával határos módon felépült súlyos sebesüléseiből.
Milyen morbid, hogy a magyar nyelvben a sebesség jelenthet gyorsaságot épp úgy, mint fájdalmas állapotot. És milyen sokszor történt meg ez az egybeesés a Forma-1 történetében (is).
De Olaszország szereti elhunyt hőseit: Cabianca emlékére máig megrendezik az évente esedékes emléktúrát, korabeli versenygépekkel.

Címkék: Cooper Modena Giulio Cabianca Ferrari 1961

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1classic.blog.hu/api/trackback/id/tr13136205

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.