HTML

    F1 Classic

F1 Classic is about the past legends of the Formula 1: pilots, heroes, champions and odd figures; races, triumphs and also tragedies... - Ez a blog a Forma-1 1950-ben elkezdődött, színes, tragikus, de minden ízében izgalmas történetéből idéz fel történeteket, sztorikat, anekdotákat. Ma Vettelről, Hamiltonról, Alonsoról szól a Forma-1, de volt itt valaha egy Fangio, Clark, Surtees, Graham Hill, Jochen Rindt, Jackie Stewart, Fittipaldi, Lauda, Hunt, Andretti, Jones - csak hogy néhány világbajnokot említsek. Hát még a többiek!

Friss topikok

http://www.facebook.com/mehes.karoly

1906 (1) 1937 (1) 1938 (1) 1939 (1) 1948 (1) 1952 (1) 1957 (2) 1958 (1) 1959 (1) 1970 (1) 1975 (2) 1976 (4) 1977 (21) 1978 (7) 1979 (13) 1980 (5) 1981 (10) 1982 (19) 1983 (2) 1985 (2) 1986 (7) 1987 (2) 1989 (2) 1992 (1) 2012 (1) 2014 (1) 2015-2016 (1) 2016 (1) 2017 (2) 2018 (1) 312T4 (2) 312 T4 (1) 458 Italia (1) 60 (1) ADAC (1) Adolf Hitler (1) Alain Bellehumeur (1) Alain Prost (1) Alan Jones (4) Alan Wilson (1) Alastair Caldwell (1) Alberto Ascari (1) Alfonso de Portago (1) Alfred Neubauder (1) Allan de la Plante (1) America (1) Anderstorp (1) Andrea de Cesaris (1) Andretti (1) Andzrej Jaroszewicz (1) Ann Bradshaw (1) Antonio Tomaini (1) Argentina (1) Argentin Nagydíj (1) Armando Cifuentes (1) Arrows (1) art (1) Audi (1) Aurelio Lamperdi (1) Aurora (2) Auto Union (2) AVUS (1) Ayrton Senna (6) baleset (1) Balogh Tibor (1) Belgium (1) Belgrádi Nagydíj (1) Beppe Gabbiani (1) Berlin (1) Bernard Cahier (1) Bernie Ecclestone (3) Berthierville (2) BMW M1 (1) Bobby Rahal (1) Bologna (1) Boris Schlegelmilch (1) Brabham (4) Brabham Alfa Romeo (1) Brabham BT46B (1) Brands Hatch (3) Brazília (1) British Grand Prix (1) Brit Nagydíj (1) BRM (1) Bruno Giacomelli (1) Budapest (2) Can-Am (1) Canada (1) CanAm (1) Carlos Reutemann (4) Chris Amon (2) Classic Grand Prix (1) Colin Chapman (6) Commendatore (1) Cooper (1) Copersucar (2) Czech Republic (1) Damon Hill (1) Dan Gurney (1) Derek Bell (1) Desire Wilson (1) Desiré Wilson (1) Didier (1) Didier Pironi (14) Dijon (3) Donnington (2) Don Sergio Mantovani (1) Don Sergio Montavani (1) Dr. Harvey Postlethwaite (1) Dr. Jonathan Palmer (1) Ecclestone (1) Eddie Cheever (1) Eddie Nelson (1) Elio de Angelis (2) Emerson Fittipaldi (2) Enzo Ferrari (27) Ercole Colombo (1) Erich Zakowski (1) Eugenio Castellotti (1) év (1) ferrari (1) Ferrari (44) Ferrari 125 (1) Ferrari 166 (1) Ferrari 1961 (1) Ferrari 375 (1) Ferrari 70 (1) Fidel Castro (1) Fiorano (1) Forma-1 (3) Formula 1 (2) Francia Nagydíj (1) Francoise Conconi (1) Frank Dernie (1) Frank Williams (2) Fuji (2) George Harrison (1) Gerald Donaldson (1) Giacobazzi (1) Gilles VIlleneuve (3) Gilles Villeneuve (36) Giovanna Amati (1) Giulio Cabianca (1) Goodyear (2) Gordon Kirby (1) Gughi Zanon (1) Guidizzolo (1) Gunnar Nilsson (3) Günther Steiner (1) Gustav Brunner (1) győzelem (1) halál (1) Hámori Tamás (1) Harvey Postlethwaite (1) Helmut Zwickl (1) Honda (1) Horváth Árpád (1) Hungarian Grand Prix (3) Hungaroring (6) Hungary (6) Huub Rothengatter (1) Igor Trubeckoj (1) II. János Pál (1) Imola (13) Indianapolis (1) Indy 500 (2) Iron Curtain (1) Italian Grand Prix (1) Jackie Sewart (1) Jackie Stewart (2) Jacques Laffite (1) Jacques Villeneuve (2) Jacques Villeneuve sr. (1) James Hunt (5) Jan Lammers (1) Japan (1) Japán Nagydíj (1) Jarama (6) Jean-Pierre Jabouille (1) Jean-Pierre Jarier (2) Jean Behra (2) Jean Todt (1) Jeff V. Hutchinson (1) Joanna (1) Joanna Villeneuve (1) Jochen Neerpasch (1) Jochen Rindt (3) Jody Scheckter (9) Johnny Dumfries (1) John Barnard (1) John Hogan (1) John Watson (2) Jonathan Giacobazzi (1) Juan Manuel Fangio (3) Keke Rosberg (1) Keke rosberg (1) Ken Tyrrell (1) Kuba (1) Kyalami (1) Lance Stroll (1) Lauda (1) Lella Lombardi (1) Lewis Hamilton (1) Le Castellet (1) Le Mans (1) Ligier (1) Lole (1) Long Beach (1) Lotus (8) Lotus78 (1) Lotus79 (1) Lotus 72 (1) Luca di Montezemolo (1) Luc Ghys (1) Luigi Chinetti (2) Magyar Nagydíj (2) Manfred von Brauchitsch (1) Maranello (11) March (2) Marco Piccinini (5) Maria Teresa de Filippis (1) Mario Andretti (3) Maserati (1) Masten Gregory (1) Mauro Forghieri (2) Max Mosely (1) McLaren (4) Méhes Károly (1) Mercedes (3) Mexikó (1) Michael Schumacher (2) Michele Alboreto (3) Michelin (1) Mike Hawthorn (1) Mille Miglia (2) Modena (3) Monaco (5) Monte Carlo (5) Montreal (1) Monza (8) Mosport (4) Muhammad Ali (1) Museo Casa Enzo Ferrari (1) Museum Gilles Villeneuve (1) Nelson Piquet (3) Német Nagydíj (1) New York (1) Nigel Mansell (3) Niki Lauda (11) Nr.27 (1) Nuvolari (1) Olasz Nagydíj (1) painting (1) pápa (1) Patrick Depailler (1) Patrick Tambay (1) Paul Karassik (1) Paul Rosche (1) Pedro Rodriguez (2) Peterson (1) Phil Hill (2) Piero Ferrari (2) Pierre-Henri Cahier (1) Pierre Dupasquier (1) Pino Allievi (2) Pironi (2) Porsche (2) Poznan (1) ProCar (1) Prof. Sid Watkins (2) Race of Champions (1) Rainer W. Schlegelmilch (1) Reemstma (1) Reemtsma (1) Reims (1) Renault (3) René Arnoux (2) Reutemann (2) Ricardo Rodriguez (1) Riccardo Patrese (2) Riccardo Rodriguez (1) Richard Seaman (1) Rio (2) Rio de Janeiro (1) Robert Kubica (1) Rohonyi Tamás (1) Romolo Tavoni (1) Ronnie Peterson (6) Rosemeyer (1) Rudi Caracciola (1) San Marinói Nagydíj (1) Sao Paulo (1) Sarthe (1) Scheckter (1) Scuderia (1) Senna (3) Sergio Pérez (1) Sergio Vezzali (1) Silverstone (5) Simon István (1) Sir Jackie Stewart (1) Spa (1) st. Jovite (1) St. Jovite (1) Stefano Domenicali (1) Stirling Moss (3) Suzuka (1) Svéd Nagydíj (1) Száguldó cirkusz (1) Szeghalom (1) Szergej Szirotkin (1) Szisz Ferenc (2) Szovjetunió (1) Tazio Nuvolari (2) Team Haas (1) Teddy Mayer (2) Toleman (1) Tommaso Carletti (1) Tom Havlasek (1) Tony Brooks (1) tragédia (1) Trois Riviers (2) Tullio Abbate (1) Tyrrell (1) Urbán Lajos (1) USA Nagydíj (1) Veloce (1) Vettel (1) Villeneuve (2) Viola Tamás (1) Vittorio Brambilla (1) Walter wolf (1) Walter Wolf (3) Watkins Glen (3) West (1) Who Works (1) Williams (5) Williams FW07 (1) Wilson Fittipaldi (1) Wolf WR1 (1) Zakspeed (2) Zandvoort (2) Zeltweg (2) Zolder (14) Címkefelhő

Amit a szovjet ipar sosem tudott - bár a jelek szerint nagyon akart – produkálni: csúcsminőségű autókat, pláne nem versenyautókat. Nem csoda, hogy a győztes Vörös Hadsereg a háború előtti korszak világverő versenygépeit, az Auto Unionokat is magával vitte, hadizsákmányképp.

497667474.jpg
 
Csak nagyon sokára, valamikor a 1990-es évek elején vált nemzetközileg is ismertté, hogy az akkorra már meg is szűnt Szovjeunióba hurcolt, valaha Nuvolari, Hans Stuck, Rosemeyer és a többiek által győzelemre vitt csodaautók sorsa miképp is alakult. Míg az Ezüstnyílnak becézett Merceseket sikerült elrejteni egy bányában, az Ezüst Halakkal, vagyis az Auto Unionokkal nem volt ilyen szerencséjük a németeknek. Még a háború során kiállítottak egy C típust a Müncheni Autómúzeumban, azonban ez bombatalálat következtében elpusztult.
Nagy kérdés hát: vajon mi lett a többi Auto Unionnal?
Orosz részről az utóbbi időben egy Nyikolaj Alexandrov nevű repülőmérnök volt az, aki nekiállt a kutatásnak. Ezek szerint az alaptörténet így néz(het)ett ki:

auto union-5.jpg
Már a háború vége után, 1945 őszén Zwickauból (az Auto Union központja, ahol később a Trabant gyár székelt) 13 darab versenyautót pakoltak vonatra – más, szintén márkás sportkocsikkal együtt –, amik első menetben a a moszkvai NAMI (Autóipari és Fejlesztési Kutatóintézet) falai közé gurultak be.
A “játékszerek” megtetszhettek az elvtársaknak, mivel hamarosan, 1946 elején az Autóipari Minisztérium létre hozott egy mérnökcsoportot, versenyautó fejlesztése. Ők kapták meg a NAMI-ban tárolt Auto Unionokat: szétszedték és tanulmányozták őket, aminek eredményeképpen megrajzoltak egy áramvonalas tanulmányautót, amit Zvezdának, vagyis Csillagnak neveztek el. Egy DKW UL359-es motor volt a megépített prototípusba szerelve, ami egyébként – nem túl meglepő módon – teljesen úgy nézett ki, mint az 1937-es Auto Union, keresztezve John Cobb Railton Mobil Special gépével, amit pedig rekordkísérletre építettek. Jellemző a finom hozzáállásra, hogy a nagy alkotás közben teljesen szétromboltak 4 Auto Uniont, ráadásul egyes darabjaikat fel is használták a Zvezda építéséhez… Később aztán újabb és újabb Zvezdákat építettek, egészen az 1960-as elejéig – de tán nem véletlen, hogy ezek a masinák nem hagytak nyomot a nemzetközi, de még a béketábor autósportjában sem.

És közben, szinte elkerülhetetlenül, egy tragédia is bekövetkezett. 1946. június 9-én az egyik Auto Union D-t demonstrációs útra vitték (megjegyzés: még volt benne a német benzinből, és a kocsi be is indult vele…). Leonyid Szokolov pilóta egy keskeny országúton száguldott vele, és a nézők, hogy jobban lássák az ezüst csodaautót, egyre közelebb nyomultak. Szokolov emiatt fékezni kezdett, de kifarolt, a padkán megdobódott, és a levegőbe emelkedett. Hozzácsapódott egy teherkocsihoz, majd a közönség közé vágódott. Miközben a pilóta, aki a repülése közben kizuhant az autóból, és súlyosan sérülve elterült egy pocsolyában, 12 néző azonnal szörnyet halt, hatan pedig később.

Auto Union-3.jpg
De másutt is folytak hasonló munkálatok. Ugyanis 2 versenygépet meg elvittek a ZISZ autógyárba, ahol meg azt vették a fejükbe, hogy építenek egy sportkocsit. Ezért kapták meg a két Auto Uniont, szintén “tanulmány céljából”. Az autók sorsa hasonlóan alakult, mint a NAMI esetében: szétbarkácsolták őket, majd a maradék az enyészeté lett. A C/D típusú, kifejezetten hegyi versenyekre kifejlesztett Auto Uniont viszont úgy, ahogy volt, haszálni kezdték, illetve tesztelgették, mit tud. De nem nagyon mentek vele sokra, hiszen a ZISZ mérnökök valószínűleg sosem dolgoztak ilyen csúcstechnikával, és képtelenek voltak rendesen beállítani a már akkor is nagyon finom hangolást kívánó versenyautót. Ezek után, miután “csalódtak benne”, szintén a szétszerelés let volna a sorsa, ám valamilyen csoda útján mégis megmenekült, és a rigai Autómúzeumban kötött ki. Később az Audi irtózatos összegért innen vásárolta meg, megfelelve még annak a plusz kikötésnek, hogy egy replica modellel pótolják a hiányt.

Auto Union-6.jpg
Ám ez még koránt sem a teljes történet. Merthogy, a D típusú, 1938/39-es gépek, valamint egy áramvonalas autó a GAZ autógyárba került, Gorkijba (ami ma újból Nyizsnij Novgorod). A feladat itt valamivel konkrétabb volt: azért kapták meg az Auto Unionokat, hogy azokból egy saját versenyautót hozzanak létre. Tehát szétszerelték őket, és az egyes alkatrészeket berakták a GAZ-okba, amikben jóféle Pobeda-motor dübörgött, majd később Moszkviccsá, sőt, később ZIL-lé (Závód Ímenyi Lihacsová – a Lihacsovról Elnevezett Üzem…) alakultak át. Így ezek az Auto Unionok nem vesztek el, hanem az anyagmegmaradás törvénye szerint csupán átalakultak.
Auto Union.jpg
Tovább. 1950-et írunk, amikor három Auto Union – két szabad kerekes C típus 1937-ből és egy áramvonalas – Ukrajnába került, Harkovba. Itt egy bizonyos Vlagyimir Nyikityin, aki amatőr versenyző és konstruktőr volt, a kezébe kapott gépekből egy áramvonalas masinát szeretett volna összehozni, Harkov néven. Ehhez egy 4 hengeres utcai Pobeda motorját építette be a kasztniba. Mi több, az évek során konstrukcióját tovább fejlesztette, így született meg a Harkov 3 (Avantgarde melléknévvel), majd utóbb a Harkov 6. Idővel még társa is került Eduárd Lorent személyében, aki szintén tanulmányozhatta az Auto Unionokat, és ő ezek alapján a Harkov L1, majd a Harkov L2 gépet álmodta meg. Jóval később, az 1980-as években ezeket a konstrukciókat és felvásárolta a híres amerikai gyűjtő, Paul Karassik.

zvezda5-1955-250cc-twostrokecompressor-indysusp-50hp-3metersand20-200kmh-360kg.jpg
És ő a fő figura az egész történetben. Karassik orosz gyökerekkel rendelkező szerb származású rajongó volt, aki még látta a csodagépeket száguldani Belgrád utcáin 1939. szeptember 3-án, az egyetlen olyan nagydíj alkalmával amit már a II. Világháború kitörése után rendeztek, éppen Jugoszláviában. Igazából ő volt az, aki már az 1970-es években, amikor egy lengyelországi útja során azt hallotta, hogy a Szovjetunióban lelhetők fel, elkezdett kutakodni az Auto Unionok után – ami koránt sem volt könnyű feladat. Karassiknak is majd’ egy évtizedébe került, mire mindent feltérképezett. 1982-ban szó szerint megszökött az Intourist csoporttól, hogy még Szerbiából ismert, volt iskolatársával találkozzon – az illetőt Oleg Tolsztojnak hívták, a regényíró dédunokája volt. Az ő segítségével sikerült kapcsolatokat találni, összevásárolgatni az alkatrészeket – és többnyire Helsinkin keresztül kicsempészni az országból.

Auto-Union-Silver-Arrow4-625x328.jpg

Végül minden egyben volt, végre Floridában. A maradék három Auto Union maradványainak összerakása megkezdődött, és csak 1994-re fejeződött be teljesen. Karassik nagy álma volt, hogy az angliai Croswaithe&Gardiner céggel közösen felújított 1939-es, dupla kompresszoros Auto Uniont még egyszer megfutassa Belgrád utcáin, úgy, amint gyermekkénét látta – de a balkáni háború ezt nem tette lehetővé. A Karassik-kollekcióból az elkészült darabok, egyes esetben további magángyűjtőket is megjárva, például a brazil Abba Kogan monacói kollekcióját értve alatta, ám végül 2012 augusztusára mind visszakerültek az Audi AG-hoz. Ahogy Thomas Frank vezérigazgató az ünnepségen kijelentette: - A kör körbeért.
Tessék ellátogatni Ingolstadtba, a gyár pompás múzeumában. Ott látni őket.

kis auto u.jpg

Címkék: Mercedes Audi Szovjetunió Auto Union Nuvolari Rosemeyer Belgrádi Nagydíj Paul Karassik

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://f1classic.blog.hu/api/trackback/id/tr855086764

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vasgyuszi 2013.02.19. 14:50:42

Bumburnyák ruszkik...

Köszönöm az összefoglalást!

alecwolf · http://autohistory.blog.hu 2013.02.19. 19:08:55

Gyönyörű történet, eddig csak az elejét és a végét ismertem, köszönöm a megírását!

¿Qué tapas hay? 2013.02.19. 21:17:10

Remek poszt! Nekem külön tetszik a kép, ahogy épp' a rigai múzeumba szállítják a teherautó platójára felhányt versenyautót.

Bevallom, egy mondatot viszont képtelen voltam értelmezni:
" Tehát szétszerelték őket, és az egyes alkatrészeket berakták a GAZ-okba, amikben jóféle Pobeda-motor dübörgött, majd később Moszkviccsá, sőt, később ZIL-lé (Závód Ímenyi Lihacsová – a Lihacsovról Elnevezett Üzem…) alakultak át."

Hogyan alakultak át az autók, vagy alkatrészeik a ZiL autógyárrá?