HTML

    F1 Classic

F1 Classic is about the past legends of the Formula 1: pilots, heroes, champions and odd figures; races, triumphs and also tragedies... - Ez a blog a Forma-1 1950-ben elkezdődött, színes, tragikus, de minden ízében izgalmas történetéből idéz fel történeteket, sztorikat, anekdotákat. Ma Vettelről, Hamiltonról, Alonsoról szól a Forma-1, de volt itt valaha egy Fangio, Clark, Surtees, Graham Hill, Jochen Rindt, Jackie Stewart, Fittipaldi, Lauda, Hunt, Andretti, Jones - csak hogy néhány világbajnokot említsek. Hát még a többiek!

Friss topikok

http://www.facebook.com/mehes.karoly

1906 (1) 1937 (1) 1938 (1) 1939 (1) 1948 (1) 1952 (1) 1957 (2) 1958 (1) 1959 (1) 1970 (1) 1975 (2) 1976 (4) 1977 (21) 1978 (7) 1979 (13) 1980 (5) 1981 (10) 1982 (19) 1983 (2) 1985 (2) 1986 (7) 1987 (2) 1989 (2) 1992 (1) 2012 (1) 2014 (1) 2015-2016 (1) 2016 (1) 2017 (2) 2018 (1) 312T4 (2) 312 T4 (1) 458 Italia (1) 60 (1) ADAC (1) Adolf Hitler (1) Alain Bellehumeur (1) Alain Prost (1) Alan Jones (4) Alan Wilson (1) Alastair Caldwell (1) Alberto Ascari (1) Alfonso de Portago (1) Alfred Neubauder (1) Allan de la Plante (1) America (1) Anderstorp (1) Andrea de Cesaris (1) Andretti (1) Andzrej Jaroszewicz (1) Ann Bradshaw (1) Antonio Tomaini (1) Argentina (1) Argentin Nagydíj (1) Armando Cifuentes (1) Arrows (1) art (1) Audi (1) Aurelio Lamperdi (1) Aurora (2) Auto Union (2) AVUS (1) Ayrton Senna (6) baleset (1) Balogh Tibor (1) Belgium (1) Belgrádi Nagydíj (1) Beppe Gabbiani (1) Berlin (1) Bernard Cahier (1) Bernie Ecclestone (3) Berthierville (2) BMW M1 (1) Bobby Rahal (1) Bologna (1) Boris Schlegelmilch (1) Brabham (4) Brabham Alfa Romeo (1) Brabham BT46B (1) Brands Hatch (3) Brazília (1) British Grand Prix (1) Brit Nagydíj (1) BRM (1) Bruno Giacomelli (1) Budapest (2) Can-Am (1) Canada (1) CanAm (1) Carlos Reutemann (4) Chris Amon (2) Classic Grand Prix (1) Colin Chapman (6) Commendatore (1) Cooper (1) Copersucar (2) Czech Republic (1) Damon Hill (1) Dan Gurney (1) Derek Bell (1) Desire Wilson (1) Desiré Wilson (1) Didier (1) Didier Pironi (14) Dijon (3) Donnington (2) Don Sergio Mantovani (1) Don Sergio Montavani (1) Dr. Harvey Postlethwaite (1) Dr. Jonathan Palmer (1) Ecclestone (1) Eddie Cheever (1) Eddie Nelson (1) Elio de Angelis (2) Emerson Fittipaldi (2) Enzo Ferrari (27) Ercole Colombo (1) Erich Zakowski (1) Eugenio Castellotti (1) év (1) ferrari (1) Ferrari (44) Ferrari 125 (1) Ferrari 166 (1) Ferrari 1961 (1) Ferrari 375 (1) Ferrari 70 (1) Fidel Castro (1) Fiorano (1) Forma-1 (3) Formula 1 (2) Francia Nagydíj (1) Francoise Conconi (1) Frank Dernie (1) Frank Williams (2) Fuji (2) George Harrison (1) Gerald Donaldson (1) Giacobazzi (1) Gilles VIlleneuve (3) Gilles Villeneuve (36) Giovanna Amati (1) Giulio Cabianca (1) Goodyear (2) Gordon Kirby (1) Gughi Zanon (1) Guidizzolo (1) Gunnar Nilsson (3) Günther Steiner (1) Gustav Brunner (1) győzelem (1) halál (1) Hámori Tamás (1) Harvey Postlethwaite (1) Helmut Zwickl (1) Honda (1) Horváth Árpád (1) Hungarian Grand Prix (3) Hungaroring (6) Hungary (6) Huub Rothengatter (1) Igor Trubeckoj (1) II. János Pál (1) Imola (13) Indianapolis (1) Indy 500 (2) Iron Curtain (1) Italian Grand Prix (1) Jackie Sewart (1) Jackie Stewart (2) Jacques Laffite (1) Jacques Villeneuve (2) Jacques Villeneuve sr. (1) James Hunt (5) Jan Lammers (1) Japan (1) Japán Nagydíj (1) Jarama (6) Jean-Pierre Jabouille (1) Jean-Pierre Jarier (2) Jean Behra (2) Jean Todt (1) Jeff V. Hutchinson (1) Joanna (1) Joanna Villeneuve (1) Jochen Neerpasch (1) Jochen Rindt (3) Jody Scheckter (9) Johnny Dumfries (1) John Barnard (1) John Hogan (1) John Watson (2) Jonathan Giacobazzi (1) Juan Manuel Fangio (3) Keke Rosberg (1) Keke rosberg (1) Ken Tyrrell (1) Kuba (1) Kyalami (1) Lance Stroll (1) Lauda (1) Lella Lombardi (1) Lewis Hamilton (1) Le Castellet (1) Le Mans (1) Ligier (1) Lole (1) Long Beach (1) Lotus (8) Lotus78 (1) Lotus79 (1) Lotus 72 (1) Luca di Montezemolo (1) Luc Ghys (1) Luigi Chinetti (2) Magyar Nagydíj (2) Manfred von Brauchitsch (1) Maranello (11) March (2) Marco Piccinini (5) Maria Teresa de Filippis (1) Mario Andretti (3) Maserati (1) Masten Gregory (1) Mauro Forghieri (2) Max Mosely (1) McLaren (4) Méhes Károly (1) Mercedes (3) Mexikó (1) Michael Schumacher (2) Michele Alboreto (3) Michelin (1) Mike Hawthorn (1) Mille Miglia (2) Modena (3) Monaco (5) Monte Carlo (5) Montreal (1) Monza (8) Mosport (4) Muhammad Ali (1) Museo Casa Enzo Ferrari (1) Museum Gilles Villeneuve (1) Nelson Piquet (3) Német Nagydíj (1) New York (1) Nigel Mansell (3) Niki Lauda (11) Nr.27 (1) Nuvolari (1) Olasz Nagydíj (1) painting (1) pápa (1) Patrick Depailler (1) Patrick Tambay (1) Paul Karassik (1) Paul Rosche (1) Pedro Rodriguez (2) Peterson (1) Phil Hill (2) Piero Ferrari (2) Pierre-Henri Cahier (1) Pierre Dupasquier (1) Pino Allievi (2) Pironi (2) Porsche (2) Poznan (1) ProCar (1) Prof. Sid Watkins (2) Race of Champions (1) Rainer W. Schlegelmilch (1) Reemstma (1) Reemtsma (1) Reims (1) Renault (3) René Arnoux (2) Reutemann (2) Ricardo Rodriguez (1) Riccardo Patrese (2) Riccardo Rodriguez (1) Richard Seaman (1) Rio (2) Rio de Janeiro (1) Robert Kubica (1) Rohonyi Tamás (1) Romolo Tavoni (1) Ronnie Peterson (6) Rosemeyer (1) Rudi Caracciola (1) San Marinói Nagydíj (1) Sao Paulo (1) Sarthe (1) Scheckter (1) Scuderia (1) Senna (3) Sergio Pérez (1) Sergio Vezzali (1) Silverstone (5) Simon István (1) Sir Jackie Stewart (1) Spa (1) st. Jovite (1) St. Jovite (1) Stefano Domenicali (1) Stirling Moss (3) Suzuka (1) Svéd Nagydíj (1) Száguldó cirkusz (1) Szeghalom (1) Szergej Szirotkin (1) Szisz Ferenc (2) Szovjetunió (1) Tazio Nuvolari (2) Team Haas (1) Teddy Mayer (2) Toleman (1) Tommaso Carletti (1) Tom Havlasek (1) Tony Brooks (1) tragédia (1) Trois Riviers (2) Tullio Abbate (1) Tyrrell (1) Urbán Lajos (1) USA Nagydíj (1) Veloce (1) Vettel (1) Villeneuve (2) Viola Tamás (1) Vittorio Brambilla (1) Walter wolf (1) Walter Wolf (3) Watkins Glen (3) West (1) Who Works (1) Williams (5) Williams FW07 (1) Wilson Fittipaldi (1) Wolf WR1 (1) Zakspeed (2) Zandvoort (2) Zeltweg (2) Zolder (14) Címkefelhő

Gilles Villeneuve legenda volt már életében is, halála után meg főképp azzá lett. A statisztikák szerint 6 nagydíj-győzelmet ért el, és ez a hivatalos. Ám nyert még egy F1-es futamot is.

1979 RoC.jpg
A '70-es években még minden más volt - a Forma-1-ben is. Kevésbé komplikált, kevésbé fegyelmezett, kevésbé elzárt - és kevésbé biztonságos. A pilótákat nem kötötte több száz oldalas szerződés, ha kedvük tartotta, egy-egy F1-mentes hétvégén akár hegyiversenyen is elindulhattak. Emellett voltak olyan futamok is, amiket Forma-1-es autók számára írtak ki, de nem számítottak bele a bajnokságba. Ilyen volt majdnem húsz évek keresztül a Race of Champions. Tavasszal rendezték az angol Brands Hatch-i pályán, többnyire zimankós körülmények között, vagy legalább esőben.
Az 1979-es versenyre április 15-én került sor, a négy tengeren túli F1-es nagydíj után. A mezőny már megjárta Dél-Amerikát, Dél-Afrikát és Klaiforniát, és dicsőségben Jacqes Laffite (Argentína, Brazília) és Gilles Villeneuve (Dél-Afrika, USA-Nyugat)osztoztak - és a Ferrari kanadai ásza vezette a bajnokságot 20 ponttal.

1381805_541690492570148_652564888_n.jpg
A Race of Champions-t természetesen nem lehet teljes értékű nagydíjnak venni, több okból sem. Egyrészt ugyanezen a pályán 1978-ban, a Brit Nagydíj 76 kört számlált, míg most csak 40-et kellett megtenni - már azoknak, akik ott voltak, Ugyanis a mezőny eléggé foghíjasra sikeredett. A Ferrari csak Villeneuve-öt indította, a Lotus a világbajnok Mario Andrettivel állt ki, a McLaren az új emberükkel, John Watsonnal, az Arrows Jochen Masszal és a Shadow meg Elio de Angelisszel. Egyedül Bernie Ecclestone Brabham csapata vette véresen komolyan a dolgot, és harcba küldte Niki Laudát és Nelson Piquet-t. (A felettébb szerény szezonkezdet után bizonyára jól jött Gordon Murray-éknek egy "potya" tesztlehetőség.) Tehát nem volt itt az akkor nagymenőnek számító Ligier, a feljövőben lévő Williams, a Renault, a Tyrrell és a kisebb istállók sem. Nem csoda, hogy a szervezők egy másik géposztály résztvevőit is csatasorba állították, méghozzá az Aurora Bajnokság mezőnyét. Ebben az angliai sorozatban egy évnél régebbi F1-es gépekkel lehetett versenyezni, gyakorlatilag privátim, szinte hobbi-alapon. De ettől még komoly bajnokságnak számított, elvégre a F1-es csapatoknak sem volt mindegy, hogy "levetett" gépeikkel kik, milyen eredményt érnek el. Egyébként az Aurora Bajnokság az, ahol női pilóta győzelmet tudott szerezni F1-es autóval: Desiré Wilsoné az egyedül álló dicsőség, aki majd egy évvel később, 1980-ban fog itt, Brands Hatchben nyerni egy futamot.

1979 RoC-2.jpg
Minden esetre, a Race of Championon részt vevő Aurora-brigád tagjai között is olyan nevek bukkannak fel 1979-ben, mint Guy Edwards, Rupert Keegan, Emilio de Villota, a már említett Desiré Wilson, illetve a korábbi motoros király, Giacomo Agostini.
Ami a Ferrarit és Villeneuve-öt illeti: hihetetlen lendületben voltak. Ha az 1978-es év utolsó, kanadai versenyét is beleszámítjuk, akkor Gilles az utóbbi 5 nagydíjból hármat megnyert. A nagyon keserves, sok balesettel, pech-hel tarkított első teljes szezon után végre el lehetett mondani, megérte Enzo Ferrarinak kitartani a "piccolo canadese" mellett. A Mauro Forghireri által kifejlesztett  szoknyás (= ground effect) gép, a 312T4 rögvest nyerőnek bizonyult. Még csak kétszer indultak, és mindkétszer kettős győzelmet arattak, Villeneuve-Scheckter sorrendben. Ennek fényében kicsit fura lehet, hogy Schekcter szabadságot kapott erre az áprilisi hétvégére, és Gilles-nek sem az új autót adták, hanem a némiképp átépített 312T3-at, amivel az előző évben Reutemann négyszer nyert (többek között Brandsben is), ő meg az új montreali pályán.
Egy rendes nagydíj-menetrenddel ellentétben itt minden egy napon zajlott. Délelőtt Andretti futotta meg a legjobb edzésidőt, mögötte Niki és Gilles végzett. A rajtot azonban Lauda kapta el a legjobban, és Villeneuve, valamint a 3. helyre visszacsúszó Andretti elé vágva vezette a versenyt. Elhúzni nem nagyon tudott, így alakult a négyes, Piquet-vel a végén, amelyik egymás nyakában lihegve kergette egymást. Mindössze 8 körön keresztül, mert Lauda a boxba vonult, máris gumigondjai támadtak a Goodyearekkel. Ekkor Gilles vette át a vezetést - amihez Kyalamiban és Long Beach-ben már hozzászokhatott. Viszont mögötte mégis csak a nála 10 évvel idősebb, a tavalyi, világverő Lotus79-cel száguldó Andretti nyomult. Az amerikai kivárt, és nem eredménytelenül, mivel három körrel később belekergette Villeneuve-öt egy kis hibába: a kanadai szélesen vette a Hawthorn-kanyart, és épp csak össze tudta kaparni a T3-ast, hogy ne a korlátban kössön ki. Addigra Andretti már tovasuhant az élen.

1979 RoC-3.jpg
Aztán következett az a néhány kör, ami pontosan megmutatta, Gilles mire képes. A hátránya mintegy 4 másodpercre nőtt, ám nem adta fel. Szépen kezdte faragni a hátrányát. A 25. körre, amikor Edwards lekörözésekor Andretti kissé belassult, már ott volt a Lotus kipufogóinak a tövében. Aztán két körrel később (27. kör!), Robin Smith Ensign-ja jelentett némi akadályt, és Gilles a Paddock Band-ben a lehető legklasszikusabb manőverrel kifékezte a világbajnokot.
És ahogy mondani szokás, innentől fogva már hátra sem nézett a kockás zászlóig.
Zsinórban a harmadik versenyét nyerte a végére feljövő Nelson Piquet és Andretti előtt.
Scheckter, a csapattárs is megszólalt a távolból:
- Az eredeti felállás szerint a Ferrarinak ott voltam én és ez a kanadai kölyök. Nekem kellett volna nyerni sorban a versenyeket, neki pedig figyelnie és tanulnia tőlem. Ehhez képest...
Szóval, mindent egybevéve, a 7. győzelem. Persze, ez csak játák a számokkal, ha úgy tetszik. Ettől függetlenül egy máig élő legenda történetéhez mindenképpen hozzátartozik.

1979 RoC-4.jpg

Címkék: 1979 Ferrari Gilles Villeneuve Aurora Nelson Piquet Niki Lauda Brands Hatch Race of Champions Mario Andretti

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1classic.blog.hu/api/trackback/id/tr955557840

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.