HTML

    F1 Classic

F1 Classic is about the past legends of the Formula 1: pilots, heroes, champions and odd figures; races, triumphs and also tragedies... - Ez a blog a Forma-1 1950-ben elkezdődött, színes, tragikus, de minden ízében izgalmas történetéből idéz fel történeteket, sztorikat, anekdotákat. Ma Vettelről, Hamiltonról, Alonsoról szól a Forma-1, de volt itt valaha egy Fangio, Clark, Surtees, Graham Hill, Jochen Rindt, Jackie Stewart, Fittipaldi, Lauda, Hunt, Andretti, Jones - csak hogy néhány világbajnokot említsek. Hát még a többiek!

Friss topikok

http://www.facebook.com/mehes.karoly

1906 (1) 1937 (1) 1938 (1) 1939 (1) 1948 (1) 1952 (1) 1957 (2) 1958 (1) 1959 (1) 1970 (1) 1975 (2) 1976 (4) 1977 (21) 1978 (7) 1979 (13) 1980 (5) 1981 (10) 1982 (19) 1983 (2) 1985 (2) 1986 (7) 1987 (2) 1989 (2) 1992 (1) 2012 (1) 2014 (1) 2015-2016 (1) 2016 (1) 2017 (2) 2018 (1) 312T4 (2) 312 T4 (1) 458 Italia (1) 60 (1) ADAC (1) Adolf Hitler (1) Alain Bellehumeur (1) Alain Prost (1) Alan Jones (4) Alan Wilson (1) Alastair Caldwell (1) Alberto Ascari (1) Alfonso de Portago (1) Alfred Neubauder (1) Allan de la Plante (1) America (1) Anderstorp (1) Andrea de Cesaris (1) Andretti (1) Andzrej Jaroszewicz (1) Ann Bradshaw (1) Antonio Tomaini (1) Argentina (1) Argentin Nagydíj (1) Armando Cifuentes (1) Arrows (1) art (1) Audi (1) Aurelio Lamperdi (1) Aurora (2) Auto Union (2) AVUS (1) Ayrton Senna (6) baleset (1) Balogh Tibor (1) Belgium (1) Belgrádi Nagydíj (1) Beppe Gabbiani (1) Berlin (1) Bernard Cahier (1) Bernie Ecclestone (3) Berthierville (2) BMW M1 (1) Bobby Rahal (1) Bologna (1) Boris Schlegelmilch (1) Brabham (4) Brabham Alfa Romeo (1) Brabham BT46B (1) Brands Hatch (3) Brazília (1) British Grand Prix (1) Brit Nagydíj (1) BRM (1) Bruno Giacomelli (1) Budapest (2) Can-Am (1) Canada (1) CanAm (1) Carlos Reutemann (4) Chris Amon (2) Classic Grand Prix (1) Colin Chapman (6) Commendatore (1) Cooper (1) Copersucar (2) Czech Republic (1) Damon Hill (1) Dan Gurney (1) Derek Bell (1) Desire Wilson (1) Desiré Wilson (1) Didier (1) Didier Pironi (14) Dijon (3) Donnington (2) Don Sergio Mantovani (1) Don Sergio Montavani (1) Dr. Harvey Postlethwaite (1) Dr. Jonathan Palmer (1) Ecclestone (1) Eddie Cheever (1) Eddie Nelson (1) Elio de Angelis (2) Emerson Fittipaldi (2) Enzo Ferrari (27) Ercole Colombo (1) Erich Zakowski (1) Eugenio Castellotti (1) év (1) Ferrari (44) ferrari (1) Ferrari 125 (1) Ferrari 166 (1) Ferrari 1961 (1) Ferrari 375 (1) Ferrari 70 (1) Fidel Castro (1) Fiorano (1) Forma-1 (3) Formula 1 (2) Francia Nagydíj (1) Francoise Conconi (1) Frank Dernie (1) Frank Williams (2) Fuji (2) George Harrison (1) Gerald Donaldson (1) Giacobazzi (1) Gilles VIlleneuve (3) Gilles Villeneuve (36) Giovanna Amati (1) Giulio Cabianca (1) Goodyear (2) Gordon Kirby (1) Gughi Zanon (1) Guidizzolo (1) Gunnar Nilsson (3) Günther Steiner (1) Gustav Brunner (1) győzelem (1) halál (1) Hámori Tamás (1) Harvey Postlethwaite (1) Helmut Zwickl (1) Honda (1) Horváth Árpád (1) Hungarian Grand Prix (3) Hungaroring (6) Hungary (6) Huub Rothengatter (1) Igor Trubeckoj (1) II. János Pál (1) Imola (13) Indianapolis (1) Indy 500 (2) Iron Curtain (1) Italian Grand Prix (1) Jackie Sewart (1) Jackie Stewart (2) Jacques Laffite (1) Jacques Villeneuve (2) Jacques Villeneuve sr. (1) James Hunt (5) Jan Lammers (1) Japan (1) Japán Nagydíj (1) Jarama (6) Jean-Pierre Jabouille (1) Jean-Pierre Jarier (2) Jean Behra (2) Jean Todt (1) Jeff V. Hutchinson (1) Joanna (1) Joanna Villeneuve (1) Jochen Neerpasch (1) Jochen Rindt (3) Jody Scheckter (9) Johnny Dumfries (1) John Barnard (1) John Hogan (1) John Watson (2) Jonathan Giacobazzi (1) Juan Manuel Fangio (3) Keke Rosberg (1) Keke rosberg (1) Ken Tyrrell (1) Kuba (1) Kyalami (1) Lance Stroll (1) Lauda (1) Lella Lombardi (1) Lewis Hamilton (1) Le Castellet (1) Le Mans (1) Ligier (1) Lole (1) Long Beach (1) Lotus (8) Lotus78 (1) Lotus79 (1) Lotus 72 (1) Luca di Montezemolo (1) Luc Ghys (1) Luigi Chinetti (2) Magyar Nagydíj (2) Manfred von Brauchitsch (1) Maranello (11) March (2) Marco Piccinini (5) Maria Teresa de Filippis (1) Mario Andretti (3) Maserati (1) Masten Gregory (1) Mauro Forghieri (2) Max Mosely (1) McLaren (4) Méhes Károly (1) Mercedes (3) Mexikó (1) Michael Schumacher (2) Michele Alboreto (3) Michelin (1) Mike Hawthorn (1) Mille Miglia (2) Modena (3) Monaco (5) Monte Carlo (5) Montreal (1) Monza (8) Mosport (4) Muhammad Ali (1) Museo Casa Enzo Ferrari (1) Museum Gilles Villeneuve (1) Nelson Piquet (3) Német Nagydíj (1) New York (1) Nigel Mansell (3) Niki Lauda (11) Nr.27 (1) Nuvolari (1) Olasz Nagydíj (1) painting (1) pápa (1) Patrick Depailler (1) Patrick Tambay (1) Paul Karassik (1) Paul Rosche (1) Pedro Rodriguez (2) Peterson (1) Phil Hill (2) Piero Ferrari (2) Pierre-Henri Cahier (1) Pierre Dupasquier (1) Pino Allievi (2) Pironi (2) Porsche (2) Poznan (1) ProCar (1) Prof. Sid Watkins (2) Race of Champions (1) Rainer W. Schlegelmilch (1) Reemstma (1) Reemtsma (1) Reims (1) Renault (3) René Arnoux (2) Reutemann (2) Ricardo Rodriguez (1) Riccardo Patrese (2) Riccardo Rodriguez (1) Richard Seaman (1) Rio (2) Rio de Janeiro (1) Robert Kubica (1) Rohonyi Tamás (1) Romolo Tavoni (1) Ronnie Peterson (6) Rosemeyer (1) Rudi Caracciola (1) San Marinói Nagydíj (1) Sao Paulo (1) Sarthe (1) Scheckter (1) Scuderia (1) Senna (3) Sergio Pérez (1) Sergio Vezzali (1) Silverstone (5) Simon István (1) Sir Jackie Stewart (1) Spa (1) st. Jovite (1) St. Jovite (1) Stefano Domenicali (1) Stirling Moss (3) Suzuka (1) Svéd Nagydíj (1) Száguldó cirkusz (1) Szeghalom (1) Szergej Szirotkin (1) Szisz Ferenc (2) Szovjetunió (1) Tazio Nuvolari (2) Team Haas (1) Teddy Mayer (2) Toleman (1) Tommaso Carletti (1) Tom Havlasek (1) Tony Brooks (1) tragédia (1) Trois Riviers (2) Tullio Abbate (1) Tyrrell (1) Urbán Lajos (1) USA Nagydíj (1) Veloce (1) Vettel (1) Villeneuve (2) Viola Tamás (1) Vittorio Brambilla (1) Walter wolf (1) Walter Wolf (3) Watkins Glen (3) West (1) Who Works (1) Williams (5) Williams FW07 (1) Wilson Fittipaldi (1) Wolf WR1 (1) Zakspeed (2) Zandvoort (2) Zeltweg (2) Zolder (14) Címkefelhő

Hát bizony kicsit hihetetlen, hogy negyed század telt el azóta, hogy 21 évesen itt rúgtam a port a Hungaroringen, teljes extázisban, hogy íme, itt van a Forma-1. Csak az nem tetszett, hogy - amint jogosnak éreztem volna - nem a boxutcában sétálgatok. De aztán az is elkövetkezett.

Csak a mérföldkövek rögzítése végett.
1973 - ekkor költöztünk Győrbe, ahol az osztrák tévén emlékeim szerint az Olasz Nagydíjat láttam először - csak még nem érdekelt.
1976. augusztus 1. - Niki Lauda balesetet szenved a Német Nagydíjon, a Nürburgringen. Az ORF-en ez megy a nap 24 órájában. Odaszögez a képernyő elé. Amikor az Olasz GP-n visszatér, már Lauda-őrült vagyok.
1982. július 18. - angliai nyelvtanfolyamom közeépső hétvégéjén van a Brit Nagydíj Brands Hatchben; naná, hogy ott a helyem! Három csoportbéli srácot, a szobatársamat, Hermann Karcsit, továbbá Mihók Andrást és Váradi Péter feltüzelem, már ők is úgy érzik, hogy meg kell nézniük a futamot. Együtt megyünk ki a pályára, ahol - a kedvemért - Lauda nyer. Minden teljesen álomszerűenek tűnik.
1985. augusztus 18. - Ciklámen Tourist szervezésben megyek ki az Osztrák Nagydíjra, mivel vezetni még nem tudok, nyilván kocsim sincs, egy győri atyafival társulok: Trabant Hycomattal pöfögünk Stájerországba, a járgányt kétszer is szerelni kell útközben, azt hiszem, sosem érünk oda. A versenyben Lauda sokáig vezet (délelőtt jelentette be végleges visszavonulását), de turbóhiba miatt kiesett (Szabotázs! - üvöltötték a derék osztrákok a Bosch-lkanyarban), és Prost nyert Senna és Alboreto előtt.
És akkor ugyanezen az őszön megszületett a döntés: 1986-ban lesz Magyar Nagydíj! Épülni kezdett a Hungaroring.
A Budapest Sportcsarnokban versenyautó-kiállítást szerveztek, épp Prost McLarenje volt a fő attrakció, hiszen ezzel nyerte meg első vb-címét. És akkor volt Bernie is, messziről fényképezgettem egy vacak kis géppel, de meg van örökítve, amint még söttéített, óriási keretű szemüvegben, bőrdzsekiben és persze barna hajjal körbesétált, és nagyon bólogatott arra, amit a tolmácsnő a fülébe sutyorgott.
Amikor a pálya megnyílt, a Béke és Barátság Kupa rendezvényével, már biztos voltam benne, hogy a F1-es nyitónapon itt leszek. Azt már tudtam, hogy akkor épp a Balatonon leszek nyári gyakorlaton egy gyerektáborban, és már előre azon fondorkodtam, mint fogom majd beadni, hogy nekem legalább két napra távoznom kell. Augusztus 7-éről volt szó, egy csütörtökről, ugyanis új létesítmény lévén egy plusz napot iktattak be a programba, hogy a pilóták tanulhassák a pályát.
A soproni siketek intézetének vezetője, Jenő bácsi volt a táborparancsnok, szerencsére nem volt nehéz elkéretőzni tőle, még tetszett is neki, hogy lesz valaki a gyerekeket élőben tudósíthatja majd a nagy eseményről. Úgyhogy egy nappal korábban, vagyis 6-án szép elvonatoztam Pestre, öcsém - én elkötelezett Ferrari-, ő Lotus-rajongó volt - Győrből érkezett, és megaludtunk keresztanyámék Madách téri lakásában.
Reggel aztán már nem volt kecmec. Metróval irány az Árpád-híd, akkor is onnan indultak az ingyenbuszok a pályára. Nehéz volt elhinni, hogy ez a vacak Ikarusz, amilyenen annyit utaztam már nyűgös, téli időkben és tikkasztó nyárban otthon és a pécsi egyetemi évek alatt, most valami különös helyszínre zötyög velünk.
A célegyenes végéhez közeli placcon szálltunk ki, és megkezdődött a gyaloglás a bejárat felé a így-úgy lerakott betonúton, de legfőképpen a porban. Ez a por volt az, ami aztán hosszú évekre a Hungaroring jellemzője lett: mire jött a verseny augusztusban, a nyár szétégetett mindent, és a por meg csak szállt és szállt.
De igazából ki érdekelt ez most? Minket biztosan nem.
Csodás turbóhangoktól kísérve végre felcaplattunk a célegyenes túlsó felén lévő bejárathoz - és a Kajla kutyával díszített, kemény 300 forintba kerülő jeggyel ott voltunk a Magyar Nagydíjon. Ami ezen a napon kezdődött meg a plusz egy napos teszteléssel. Sose felejtem el, Allen Berg Osellája volt az első autó, amit megláttam, rögvest utána Johansson és Alboreto Ferrarija, majd jött Senna a fekete-arany Lotus-Renault-val.
Nincs mese, a Forma-1 megérkezett hozzám, gondoltam meghatódva, és én is megérkeztem a Forma-1-hez.
Bóklásztunk a töméntelen néző között, vettünk két szintén Kajla kutyával és Hungaroring-logóval díszített párnát, hogy arra üljünk valami bokor hűsibe, ja, és füldugót.
Ültünk, izzadtunk és néztünk. Hogy ilyen van. Itt. Nálunk.
És bár eltelt 25 év, 1990 óta minden futamon ott voltam tudósítóként, néha még mindig beleborzongok, hogy vannak álmok, amik igenis meg tudnak valósulni.
És ez jó.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1classic.blog.hu/api/trackback/id/tr533109166

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása