Nem sok nőnek termett babér az autósportban, főleg az együlésesek világában. Desiré Wilson egyedüliként nyert versenyt (ex-)Forma-1-es autóval. A Driven by Desire című kötet, amit az angol Veloce adott ki, egy különleges pályafutásról számol be.
Szinte minden évben terítékre kerül a nagy kérdés: mért nincs nő a Forma-1 mezőnyében, és mit kellene tennie, mondjuk Bernie Ecclestone-nak azért, hogy legyen. És ilyenkor azt is rendre felemlegetik, kik voltak mégis azok a bátrak, akik összemérték erejüket a férfiakéval. A sor nem túl hosszú, Maria-Teresa de Filippisszel kezdődik és egyelőre 1992-ben ért véget a szintén olasz Giovanna Amatival. Köztük volt ott, valamikor az 1980-as évek elején a dél-afrikai Desiré Wilson, aki ugyan nem tudott rajthoz állni a királykategóriában, de végül is a 2 évnél régebbi F1-es kocsik számára Angliában kiírt Forma Aurora sorozatban képes volt nyerni is.
Azt, hogy mindez miképp valósulhatott meg, egy nagyon alapos, akár doktori disszertációnak is beillő könyvből tájékozódhatnak azok, akik kíváncsiak az autósport történetének efféle nüanszaira. Elvégre nem állítható, hogy Desiré Wilson-életrajz ugyanazokat az izgalmakat kínálja, mintha valaki Niki Lauda vagy Ayrton Senna pályafutásáról olvasna. Azonban van itt valami érdekes: Alan Wilson (a férj) és Andrew Marriott műve, ami Earl of March és Derek Bell előszavával jelent meg pontosan egy olyan világba vezet el bennünket, amit nem vagy csak alig van esélyünk ismerni. Nevezetesen, hogy egy női pilóta ugyanolyan elszánással és lelkesedéssel kezd el masírozni a nagy cél, a Forma-1 felé, mint bárki más, és az, hogy alig fél tucatnak sikerült csak, jelzi a feladat komolyságát - majdnem lehetetlenségét.
A Driven by Desire (jó kis angol szójáték a Wilson keresztnevére alapozva), a bevezetők után 25 fejezeten át kíséri végig Wilson pályáját. És azt kell lássuk, hogy ugyanúgy gyerekként ült először autóba, mint Schumacher vagy Hamilton, és a maga körülményei között ugyanolyan rekordsebességgel vette az akadályokat. Van a könyvnek egy szigorú kronológiai sorrendje, amit anekdotákkal, interjúrészletekkel színesítenek a szerzők. Fény derül olyan apróságokra is, mint a dél-afrikai utánpótlás-nevelő program, a Driver for Europe, ami nem csak Desiré Wilsont segítette, hanem előtte például olyan ügyes kezű fiatalembert patronáltak, mint Jody Schekcter, aki aztán a világbajnoki címig vitte a Ferrarinál. Jellemző sztori, immár tényleg Európában, egy FF200-es futamról, a belga Zolderből, hogy Wilsonra csak akkor szegeződött minden tekintet, amikor a pódiumot érő 3. helyen ért célba, majd midőn levette a sisakját és a tűzálló maszkot, szinte az egész paddock egy emberként kiáltott fel: - Hiszen ez egy nő!
Alan Wilson és szerzőtársa hihetetlen alapossággal, de egyáltalán nem száraz stílusban veszi végig az éveket a különböző kategóriákat, ahol a sokak szerint "minden idők legjobb női versenyzője" megfordult. Mert Desiré, annak ellenére, hogy a F1-es áttörés végül is nem sikerült neki, és ennek egyébként leginkább anyagi okai voltak, majdnem mindenütt bemutatkozott, és ott hagyta a névjegyét. Indul Le Mans-ban, összejött neki 7. hely, rathoz állt egy sereg CART, majd Indy Light versenyen - nem az ő nevétől voltak hangosak ezek a szériák sem, de néhány pontszerzés bizonyította, hogy a vállalkozás, amibe még 5 évesen belefogott, egyáltalán nem volt reménytelen.
Mivel ez a blog leginkább a Forma-1-ről szól, érdemes egy pillanatra elidőzni a könyv azon fejezeténél, ami Wilson egyetlen F1-es futamáról szól: az 1981-es Dél-Afrikai Nagydíjról, ahol egy Tyrrell-lel indult, ám végül ez a futam nem számított be a világbajnokságba, a FIA törölte. Alan Wilson szinte percről percre felidézi ennek a hétvégének a történetét, attól a pillanattól fogva, amikor Ken Tyrrell közölte vele: - Gyere le Dél-Afrikába, nálam fogsz versenyezni! Ennél fogva egy nagyon bennfentes, saját bőrükön megtapasztalt verseny-beszámolót olvashatunk, ami ráadásul duplán különleges - Desiré személye és a FISA-FOCA háború áldozatává vált Grand Prix miatt.
Mindent összevetve, a Driven by Desire - The Desiré Wilson Story című kötet, bár úgy tűnhet, csak egy lábjegyzet a F1 történetéhez, bizonyítja, milyen fontosak a lábjegyzetek is.
Kiadó: Veloce Publishing Ltd.
Weboldal: www.veloce.co.uk
ISBN 978-1-845843-89-2
Ára: 24.99 angol font