HTML

    F1 Classic

F1 Classic is about the past legends of the Formula 1: pilots, heroes, champions and odd figures; races, triumphs and also tragedies... - Ez a blog a Forma-1 1950-ben elkezdődött, színes, tragikus, de minden ízében izgalmas történetéből idéz fel történeteket, sztorikat, anekdotákat. Ma Vettelről, Hamiltonról, Alonsoról szól a Forma-1, de volt itt valaha egy Fangio, Clark, Surtees, Graham Hill, Jochen Rindt, Jackie Stewart, Fittipaldi, Lauda, Hunt, Andretti, Jones - csak hogy néhány világbajnokot említsek. Hát még a többiek!

Friss topikok

http://www.facebook.com/mehes.karoly

1906 (1) 1937 (1) 1938 (1) 1939 (1) 1948 (1) 1952 (1) 1957 (2) 1958 (1) 1959 (1) 1970 (1) 1975 (2) 1976 (4) 1977 (21) 1978 (7) 1979 (13) 1980 (5) 1981 (10) 1982 (19) 1983 (2) 1985 (2) 1986 (7) 1987 (2) 1989 (2) 1992 (1) 2012 (1) 2014 (1) 2015-2016 (1) 2016 (1) 2017 (2) 2018 (1) 312T4 (2) 312 T4 (1) 458 Italia (1) 60 (1) ADAC (1) Adolf Hitler (1) Alain Bellehumeur (1) Alain Prost (1) Alan Jones (4) Alan Wilson (1) Alastair Caldwell (1) Alberto Ascari (1) Alfonso de Portago (1) Alfred Neubauder (1) Allan de la Plante (1) America (1) Anderstorp (1) Andrea de Cesaris (1) Andretti (1) Andzrej Jaroszewicz (1) Ann Bradshaw (1) Antonio Tomaini (1) Argentina (1) Argentin Nagydíj (1) Armando Cifuentes (1) Arrows (1) art (1) Audi (1) Aurelio Lamperdi (1) Aurora (2) Auto Union (2) AVUS (1) Ayrton Senna (6) baleset (1) Balogh Tibor (1) Belgium (1) Belgrádi Nagydíj (1) Beppe Gabbiani (1) Berlin (1) Bernard Cahier (1) Bernie Ecclestone (3) Berthierville (2) BMW M1 (1) Bobby Rahal (1) Bologna (1) Boris Schlegelmilch (1) Brabham (4) Brabham Alfa Romeo (1) Brabham BT46B (1) Brands Hatch (3) Brazília (1) British Grand Prix (1) Brit Nagydíj (1) BRM (1) Bruno Giacomelli (1) Budapest (2) Can-Am (1) Canada (1) CanAm (1) Carlos Reutemann (4) Chris Amon (2) Classic Grand Prix (1) Colin Chapman (6) Commendatore (1) Cooper (1) Copersucar (2) Czech Republic (1) Damon Hill (1) Dan Gurney (1) Derek Bell (1) Desiré Wilson (1) Desire Wilson (1) Didier (1) Didier Pironi (14) Dijon (3) Donnington (2) Don Sergio Mantovani (1) Don Sergio Montavani (1) Dr. Harvey Postlethwaite (1) Dr. Jonathan Palmer (1) Ecclestone (1) Eddie Cheever (1) Eddie Nelson (1) Elio de Angelis (2) Emerson Fittipaldi (2) Enzo Ferrari (27) Ercole Colombo (1) Erich Zakowski (1) Eugenio Castellotti (1) év (1) Ferrari (44) ferrari (1) Ferrari 125 (1) Ferrari 166 (1) Ferrari 1961 (1) Ferrari 375 (1) Ferrari 70 (1) Fidel Castro (1) Fiorano (1) Forma-1 (3) Formula 1 (2) Francia Nagydíj (1) Francoise Conconi (1) Frank Dernie (1) Frank Williams (2) Fuji (2) George Harrison (1) Gerald Donaldson (1) Giacobazzi (1) Gilles Villeneuve (36) Gilles VIlleneuve (3) Giovanna Amati (1) Giulio Cabianca (1) Goodyear (2) Gordon Kirby (1) Gughi Zanon (1) Guidizzolo (1) Gunnar Nilsson (3) Günther Steiner (1) Gustav Brunner (1) győzelem (1) halál (1) Hámori Tamás (1) Harvey Postlethwaite (1) Helmut Zwickl (1) Honda (1) Horváth Árpád (1) Hungarian Grand Prix (3) Hungaroring (6) Hungary (6) Huub Rothengatter (1) Igor Trubeckoj (1) II. János Pál (1) Imola (13) Indianapolis (1) Indy 500 (2) Iron Curtain (1) Italian Grand Prix (1) Jackie Sewart (1) Jackie Stewart (2) Jacques Laffite (1) Jacques Villeneuve (2) Jacques Villeneuve sr. (1) James Hunt (5) Jan Lammers (1) Japan (1) Japán Nagydíj (1) Jarama (6) Jean-Pierre Jabouille (1) Jean-Pierre Jarier (2) Jean Behra (2) Jean Todt (1) Jeff V. Hutchinson (1) Joanna (1) Joanna Villeneuve (1) Jochen Neerpasch (1) Jochen Rindt (3) Jody Scheckter (9) Johnny Dumfries (1) John Barnard (1) John Hogan (1) John Watson (2) Jonathan Giacobazzi (1) Juan Manuel Fangio (3) Keke Rosberg (1) Keke rosberg (1) Ken Tyrrell (1) Kuba (1) Kyalami (1) Lance Stroll (1) Lauda (1) Lella Lombardi (1) Lewis Hamilton (1) Le Castellet (1) Le Mans (1) Ligier (1) Lole (1) Long Beach (1) Lotus (8) Lotus78 (1) Lotus79 (1) Lotus 72 (1) Luca di Montezemolo (1) Luc Ghys (1) Luigi Chinetti (2) Magyar Nagydíj (2) Manfred von Brauchitsch (1) Maranello (11) March (2) Marco Piccinini (5) Maria Teresa de Filippis (1) Mario Andretti (3) Maserati (1) Masten Gregory (1) Mauro Forghieri (2) Max Mosely (1) McLaren (4) Méhes Károly (1) Mercedes (3) Mexikó (1) Michael Schumacher (2) Michele Alboreto (3) Michelin (1) Mike Hawthorn (1) Mille Miglia (2) Modena (3) Monaco (5) Monte Carlo (5) Montreal (1) Monza (8) Mosport (4) Muhammad Ali (1) Museo Casa Enzo Ferrari (1) Museum Gilles Villeneuve (1) Nelson Piquet (3) Német Nagydíj (1) New York (1) Nigel Mansell (3) Niki Lauda (11) Nr.27 (1) Nuvolari (1) Olasz Nagydíj (1) painting (1) pápa (1) Patrick Depailler (1) Patrick Tambay (1) Paul Karassik (1) Paul Rosche (1) Pedro Rodriguez (2) Peterson (1) Phil Hill (2) Piero Ferrari (2) Pierre-Henri Cahier (1) Pierre Dupasquier (1) Pino Allievi (2) Pironi (2) Porsche (2) Poznan (1) ProCar (1) Prof. Sid Watkins (2) Race of Champions (1) Rainer W. Schlegelmilch (1) Reemstma (1) Reemtsma (1) Reims (1) Renault (3) René Arnoux (2) Reutemann (2) Ricardo Rodriguez (1) Riccardo Patrese (2) Riccardo Rodriguez (1) Richard Seaman (1) Rio (2) Rio de Janeiro (1) Robert Kubica (1) Rohonyi Tamás (1) Romolo Tavoni (1) Ronnie Peterson (6) Rosemeyer (1) Rudi Caracciola (1) San Marinói Nagydíj (1) Sao Paulo (1) Sarthe (1) Scheckter (1) Scuderia (1) Senna (3) Sergio Pérez (1) Sergio Vezzali (1) Silverstone (5) Simon István (1) Sir Jackie Stewart (1) Spa (1) St. Jovite (1) st. Jovite (1) Stefano Domenicali (1) Stirling Moss (3) Suzuka (1) Svéd Nagydíj (1) Száguldó cirkusz (1) Szeghalom (1) Szergej Szirotkin (1) Szisz Ferenc (2) Szovjetunió (1) Tazio Nuvolari (2) Team Haas (1) Teddy Mayer (2) Toleman (1) Tommaso Carletti (1) Tom Havlasek (1) Tony Brooks (1) tragédia (1) Trois Riviers (2) Tullio Abbate (1) Tyrrell (1) Urbán Lajos (1) USA Nagydíj (1) Veloce (1) Vettel (1) Villeneuve (2) Viola Tamás (1) Vittorio Brambilla (1) Walter Wolf (3) Walter wolf (1) Watkins Glen (3) West (1) Who Works (1) Williams (5) Williams FW07 (1) Wilson Fittipaldi (1) Wolf WR1 (1) Zakspeed (2) Zandvoort (2) Zeltweg (2) Zolder (14) Címkefelhő

Egy titokzatos milliomos, akiről még kép is alig maradt fenn, mégis fontos szerepet játszott a Forma–1 történetében: Ronnie Peterson, Lella Lombardi, Michele Alboreto és Ayrton Senna is sokat köszönhetett neki.

A gróf sem a nyilvánosságot nem szerette, sem a túlzott felhajtást. Pénze, mint a pelyva, ami főképp kávékereskedelmből származott, felesége birtokolta a Lavazzat, ami egy időben szponzorként is szerepelt a March kocsikon. Gughi Zanon di Valgiurata legelőször a svéd Ronnie Peterson kivételes tehetségének hódolt be: SMOG nevű cége már akkor támogatta Ronnie karrierjét, amikor a skandináv csak alsóbb géposztályokban küzdött. Aztán jött Lombardi – az olasz hölgynek el is kellett a segítség, hiszen az 1970-es években sem jutott el valaki könnyen nőként a F1-ig. Zanon odáig ment a nagyvonalúságban, az 1975-ös évadra 200 ezer dollárért bevásárolta Lombardit a March csapathoz, ahol Vittorio Brambilla (egy másik olasz, aki csak „Monzai Gorillának” becéztek...) volt a sztár. Lombardi első versenyén még a Beta (szerszámgyár) felfestésével díszelgő, narancssárga March 741-et vezette, és Kyalamiban 26-dikként épp befért a rajtrácsra, olyan neveket utasítva maga mögé, mint Wilson Fittipaldi vagy Graham Hill... Őt megelőzően az utolsó női pilóta Maria Teresa de Filippis volt, aki 1958-ban indult utoljára, a Marokkói Nagydíjon, egy Maseratival.
Lombardi (és ilymódon Zanon) legnagyobb sikere a Spanyol Nagydíjon jött el, meglehet, tragikus körülmények között. Itt már a fehér-piros, Lavazza-March-csak indult. A botrányos biztonsági körülmények miatt hirdetett bojkott miatt, azt első edzés elmaradt, a másodikra Jacky Ickx és Brambilla kihajtott – Lombardi nem. A versenyt azonban mégis megrendezték, ahol Rolf Stommelen balesete után a futamot félbe szakították: Lombardi ekkor (két kör hátránnyal) a 6. helyen tanyázott, így pontot kapott, igaz, csak egy felet, mert ennyi járt a megtett 29 kör után.
A March-csak való jó kapcsolat révén Zanon abban is segédkezett, hogy a Lotusnál a helyzetét kilátástalannak érző Petersont ide átmenekítse. És épp Lombardi kárára... A gyenge 1975-ös év után 1976 még rémesebben kezdődött a Lotusnál, és az első futam után, Sao Pauloban a főnök, Colin Chapman és Peterson nyilvánosan összevesztek egy fogadáson. A közös üvöltözés után nem volt tartható helyzet, így Zanon kedvencét beajánlotta – illetve fizette – a March-hoz, Lombardi helyére. Amikor egy szemfülés zsurnaliszta felfedezte, hogy a kocsit kék-sárgára (a svéd színek) fényezték, Max Mosley, a March egyik alapítója azt füllentette, hogy szó sincs cseréről, a kék-sárga színek Firenzét jelentik, ahonnan a pilótahölgy származik – holott Firenze város színei mindig is az ezüst-piros voltak... Más kérdés, hogy a Lotusnál megüresedő helyet nem Lombardi kapta meg, hanem egy másik svéd, Gunnar Nilsson, aki szintén a March-flottához tartozott, tehát ilymódon csere jött létre.
Minden esetre a March jól járt Petersonnal: a svéd pole positiont szerzett Zandvoortban, majd megnyerte az Olasz Nagydíjat – immár harmadszor – Monzában. Ki gondolta volna, hogy sikereinek helyszínen hal majd meg?
De ahhoz vissza kellett térnie a Lotushoz. A March után Peterson egy évet a hat kerekű Tyrrell-lel szenvedett végig, ezért Zanon megint a segítségére sietett, mert nem hagyhatta, hogy a pályája csúcsát lévő Ronnie ne kapjon tehetségéhez méltó autót. Így jött képbe a Lotus, ahol a sikeres Lotus 78 után lehetett rá számítani, hogy a következő gép, a Lotus 79-es még nyerőképesebb lesz. Igen ám, de Colin Chapmannek igazából nem volt szüksége még egy top pilótára: ott volt neki Mario Andretti, aki minden jel szerint alkalmas volt arra, hogy simán nyerje a bajnokságot. De Andretti drága volt, Chapmannek kellett a pénz... Megszületett hát az egyeség: Peterson visszatérhet, a Zanon gróftól zármazó apanázsból ki lehet fizetni az amerikait, aki még azt a biztosítékot is megkapta, hogy ő a garantál No.1. a csapatban.
Peterson halála után Zanon nem fordult el a Forma–1-től, sőt. Megtalálta azt az ígéretes tehetséget, aki – koránt sem mellesleg – Peterson-őrült volt, olyannyira, hogy még a sisakját is a svéd kék-sárga színekre festette. Ráadásul olasz volt: Michele Alboreto. A fürtös fejű milánói sebesen haladt felfelé a ranglétrán, és nem csupán a gróf pénze tette egyértelművé, hogy egykettőre a F1-ben lesz a helye. De Zanon nem bízott semmit sem a véletlenre, ezért 1980-ban befizette Alboretot egy tesztre, méghozzá az aktuális világbajnok csapathoz, a Williamshez. Természetesen nagy reményeket fűztek a britekkel való lehetséges együttműködéshez, ám akkor már Frank Williams abban a helyzetben volt, hogy nem kellett tehetséges újoncokkal kísérleteznie – így Alboretora sem volt szükségük. Zanon Ken Tyrrellt kereste meg, aki amúgy is nagy tehetségpártoló hírében állt, de természetesen pénzre is égető szüksége volt. Alboretoval mindkettőt megkapta. Olyannyira, hogy Michele 1981-es debütálása után szinte csodaszámba menően nyerni tudott 1982-ben Las Vegasban, majd – a Tyrrell legutolsó sikereként – az 1983-as Detroiti Nagydíjon is. Zanon abban is segítségére volt aztán, hogy tovább egyengesse az útját a Ferrarihoz...
És ugyanez volt a helyzet Ayrton Senna esetében. A brazil ugyan gazdag családból származott, de F1-es szinten sokszor semmi pénz sem elég. Főleg akkor van rá szükség, ha baj van. Már pedig 1984-ben, a néhány futam, különösen a monacói 2. helye után a jövő szupersztárjának kikiáltott Sennának meggyűlt a baja kenyéradó gazdájával, a Toleman istállóval, mert miután kitudódott, hogy Ayrton három éves kontraktusa ellenére átnyergelt a Lotushoz, a főnökség berágott, és felfüggesztették Sennát. Az Olasz Nagydíjon nem indulhatott, a helyére Stefan Johanssont hozták át a FIA által, illegális benzintankja miatt eltiltott Tyrrelltől. Zanon gróf újból működésbe lépett a háttérben: pénzügyi manőverekkel elrendezte a Toleman és Senna közötti viszályt, minek eredményeképp a brazil ismét rajthoz állhatott a szezon utolsó két versenyén, sőt, Portugáliában 3. lett. 1985-től, immát a Lotusnál pedig beindult Senna szédületes karrierje. Zanon ekkor tette azt az óvatlan ajánlatot, hogy Senna minden 1. rajhelyért egy kis ezüttálat kap ajándékba – nem sejthette, hogy pontosan 65-öt kell majd rendelnie belőle...
Gughi Zanon gróf hosszú szenvedés, több állkapocsműtét után csontrákban hunyt el. Fia, Lucio Zanon gróf ápolja emlékét a család részéről.

Címkék: Williams Lotus March Ayrton Senna Ronnie Peterson Gughi Zanon Lella Lombardi Michele Alboreto Toleman

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1classic.blog.hu/api/trackback/id/tr964292207

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása