HTML

    F1 Classic

F1 Classic is about the past legends of the Formula 1: pilots, heroes, champions and odd figures; races, triumphs and also tragedies... - Ez a blog a Forma-1 1950-ben elkezdődött, színes, tragikus, de minden ízében izgalmas történetéből idéz fel történeteket, sztorikat, anekdotákat. Ma Vettelről, Hamiltonról, Alonsoról szól a Forma-1, de volt itt valaha egy Fangio, Clark, Surtees, Graham Hill, Jochen Rindt, Jackie Stewart, Fittipaldi, Lauda, Hunt, Andretti, Jones - csak hogy néhány világbajnokot említsek. Hát még a többiek!

Friss topikok

http://www.facebook.com/mehes.karoly

1906 (1) 1937 (1) 1938 (1) 1939 (1) 1948 (1) 1952 (1) 1957 (2) 1958 (1) 1959 (1) 1970 (1) 1975 (2) 1976 (4) 1977 (21) 1978 (7) 1979 (13) 1980 (5) 1981 (10) 1982 (19) 1983 (2) 1985 (2) 1986 (7) 1987 (2) 1989 (2) 1992 (1) 2012 (1) 2014 (1) 2015-2016 (1) 2016 (1) 2017 (2) 2018 (1) 312T4 (2) 312 T4 (1) 458 Italia (1) 60 (1) ADAC (1) Adolf Hitler (1) Alain Bellehumeur (1) Alain Prost (1) Alan Jones (4) Alan Wilson (1) Alastair Caldwell (1) Alberto Ascari (1) Alfonso de Portago (1) Alfred Neubauder (1) Allan de la Plante (1) America (1) Anderstorp (1) Andrea de Cesaris (1) Andretti (1) Andzrej Jaroszewicz (1) Ann Bradshaw (1) Antonio Tomaini (1) Argentina (1) Argentin Nagydíj (1) Armando Cifuentes (1) Arrows (1) art (1) Audi (1) Aurelio Lamperdi (1) Aurora (2) Auto Union (2) AVUS (1) Ayrton Senna (6) baleset (1) Balogh Tibor (1) Belgium (1) Belgrádi Nagydíj (1) Beppe Gabbiani (1) Berlin (1) Bernard Cahier (1) Bernie Ecclestone (3) Berthierville (2) BMW M1 (1) Bobby Rahal (1) Bologna (1) Boris Schlegelmilch (1) Brabham (4) Brabham Alfa Romeo (1) Brabham BT46B (1) Brands Hatch (3) Brazília (1) British Grand Prix (1) Brit Nagydíj (1) BRM (1) Bruno Giacomelli (1) Budapest (2) Can-Am (1) Canada (1) CanAm (1) Carlos Reutemann (4) Chris Amon (2) Classic Grand Prix (1) Colin Chapman (6) Commendatore (1) Cooper (1) Copersucar (2) Czech Republic (1) Damon Hill (1) Dan Gurney (1) Derek Bell (1) Desiré Wilson (1) Desire Wilson (1) Didier (1) Didier Pironi (14) Dijon (3) Donnington (2) Don Sergio Mantovani (1) Don Sergio Montavani (1) Dr. Harvey Postlethwaite (1) Dr. Jonathan Palmer (1) Ecclestone (1) Eddie Cheever (1) Eddie Nelson (1) Elio de Angelis (2) Emerson Fittipaldi (2) Enzo Ferrari (27) Ercole Colombo (1) Erich Zakowski (1) Eugenio Castellotti (1) év (1) ferrari (1) Ferrari (44) Ferrari 125 (1) Ferrari 166 (1) Ferrari 1961 (1) Ferrari 375 (1) Ferrari 70 (1) Fidel Castro (1) Fiorano (1) Forma-1 (3) Formula 1 (2) Francia Nagydíj (1) Francoise Conconi (1) Frank Dernie (1) Frank Williams (2) Fuji (2) George Harrison (1) Gerald Donaldson (1) Giacobazzi (1) Gilles VIlleneuve (3) Gilles Villeneuve (36) Giovanna Amati (1) Giulio Cabianca (1) Goodyear (2) Gordon Kirby (1) Gughi Zanon (1) Guidizzolo (1) Gunnar Nilsson (3) Günther Steiner (1) Gustav Brunner (1) győzelem (1) halál (1) Hámori Tamás (1) Harvey Postlethwaite (1) Helmut Zwickl (1) Honda (1) Horváth Árpád (1) Hungarian Grand Prix (3) Hungaroring (6) Hungary (6) Huub Rothengatter (1) Igor Trubeckoj (1) II. János Pál (1) Imola (13) Indianapolis (1) Indy 500 (2) Iron Curtain (1) Italian Grand Prix (1) Jackie Sewart (1) Jackie Stewart (2) Jacques Laffite (1) Jacques Villeneuve (2) Jacques Villeneuve sr. (1) James Hunt (5) Jan Lammers (1) Japan (1) Japán Nagydíj (1) Jarama (6) Jean-Pierre Jabouille (1) Jean-Pierre Jarier (2) Jean Behra (2) Jean Todt (1) Jeff V. Hutchinson (1) Joanna (1) Joanna Villeneuve (1) Jochen Neerpasch (1) Jochen Rindt (3) Jody Scheckter (9) Johnny Dumfries (1) John Barnard (1) John Hogan (1) John Watson (2) Jonathan Giacobazzi (1) Juan Manuel Fangio (3) Keke Rosberg (1) Keke rosberg (1) Ken Tyrrell (1) Kuba (1) Kyalami (1) Lance Stroll (1) Lauda (1) Lella Lombardi (1) Lewis Hamilton (1) Le Castellet (1) Le Mans (1) Ligier (1) Lole (1) Long Beach (1) Lotus (8) Lotus78 (1) Lotus79 (1) Lotus 72 (1) Luca di Montezemolo (1) Luc Ghys (1) Luigi Chinetti (2) Magyar Nagydíj (2) Manfred von Brauchitsch (1) Maranello (11) March (2) Marco Piccinini (5) Maria Teresa de Filippis (1) Mario Andretti (3) Maserati (1) Masten Gregory (1) Mauro Forghieri (2) Max Mosely (1) McLaren (4) Méhes Károly (1) Mercedes (3) Mexikó (1) Michael Schumacher (2) Michele Alboreto (3) Michelin (1) Mike Hawthorn (1) Mille Miglia (2) Modena (3) Monaco (5) Monte Carlo (5) Montreal (1) Monza (8) Mosport (4) Muhammad Ali (1) Museo Casa Enzo Ferrari (1) Museum Gilles Villeneuve (1) Nelson Piquet (3) Német Nagydíj (1) New York (1) Nigel Mansell (3) Niki Lauda (11) Nr.27 (1) Nuvolari (1) Olasz Nagydíj (1) painting (1) pápa (1) Patrick Depailler (1) Patrick Tambay (1) Paul Karassik (1) Paul Rosche (1) Pedro Rodriguez (2) Peterson (1) Phil Hill (2) Piero Ferrari (2) Pierre-Henri Cahier (1) Pierre Dupasquier (1) Pino Allievi (2) Pironi (2) Porsche (2) Poznan (1) ProCar (1) Prof. Sid Watkins (2) Race of Champions (1) Rainer W. Schlegelmilch (1) Reemstma (1) Reemtsma (1) Reims (1) Renault (3) René Arnoux (2) Reutemann (2) Ricardo Rodriguez (1) Riccardo Patrese (2) Riccardo Rodriguez (1) Richard Seaman (1) Rio (2) Rio de Janeiro (1) Robert Kubica (1) Rohonyi Tamás (1) Romolo Tavoni (1) Ronnie Peterson (6) Rosemeyer (1) Rudi Caracciola (1) San Marinói Nagydíj (1) Sao Paulo (1) Sarthe (1) Scheckter (1) Scuderia (1) Senna (3) Sergio Pérez (1) Sergio Vezzali (1) Silverstone (5) Simon István (1) Sir Jackie Stewart (1) Spa (1) st. Jovite (1) St. Jovite (1) Stefano Domenicali (1) Stirling Moss (3) Suzuka (1) Svéd Nagydíj (1) Száguldó cirkusz (1) Szeghalom (1) Szergej Szirotkin (1) Szisz Ferenc (2) Szovjetunió (1) Tazio Nuvolari (2) Team Haas (1) Teddy Mayer (2) Toleman (1) Tommaso Carletti (1) Tom Havlasek (1) Tony Brooks (1) tragédia (1) Trois Riviers (2) Tullio Abbate (1) Tyrrell (1) Urbán Lajos (1) USA Nagydíj (1) Veloce (1) Vettel (1) Villeneuve (2) Viola Tamás (1) Vittorio Brambilla (1) Walter wolf (1) Walter Wolf (3) Watkins Glen (3) West (1) Who Works (1) Williams (5) Williams FW07 (1) Wilson Fittipaldi (1) Wolf WR1 (1) Zakspeed (2) Zandvoort (2) Zeltweg (2) Zolder (14) Címkefelhő

Sabastian Vettel idén gyakorlatilag csak „véletlenül” nem nyert meg minden versenyt. Most a Német Nagydíj jön, hazai futama. Ha valahol, itt biztos győzni akar, elvégre még nem nyert otthon. Nem úgy, mint a mezőnyben jópáran, akiknek a lábuk előtt hevert a hazai közönség.


Az biztos, minden pilótának nem is titkolt álma, hogy hazai környezetben megmutathassa, mit tud. Mintha ezzel tartoznának az országnak, ahol születtek, a rajongóknak, akiket legodaadóbb híveiknek tudhatnak.

A csúcstartó ebben a tekintetben Alain Prost, aki szinte elkényeztette a franciákat, nem kevesebb, mint 6 alkalommal is diadalmaskodott hazája nagydíján. Első F1-es sikere az 1981-es Francia Nagydíj volt, és még utolsó szezonjában, 1993-ban is sikerült diadalmaskodnia. Nyert Dijonban, Le Castellet-ben és Magny-Cours-ban, egyszóval mindegy volt számára a helyszín, a fő, hogy Franciaországban legyen. (Más kérdés, hogy Prost egyéb helyszíneken is sűrűn nyert, hiszen Brazíliában is sikerült ugyancsak 6-szor győznie.)

Jim Clarkról szintén elmondható, hogy a hazai környezet megacélozta győzni akarását, és 5- ször hódította el a nagydíjat otthonában, Silverstone-ben és Brands Hatchben egyaránt. Ráadásul egyedül álló módon mind az öt sikerét pole position-ból indulva érte el.

Juan Manuel Fangio 1954-1957 között 4 alkalommal nem talált legyőzőre az argentin pampákon, és mindegy volt számára, hogy Mercedesszel, Ferrarival vagy Maseratival indult, otthon nem talált ellenfélre, és parolázhatott az akkor országló Peron elnökkel.

Nigel Mansell szintén 4-szer nyert a Brit Nagydíjon, de hozzá számíthatjuk még az 1985-ös Európa Nagydíjat is, amit Brands Hatch-ben rendeztek és az volt Nigel legelső F-1-es sikere (a 72. nekifutásra!). Érdekes, hogy minden otthoni győzelmét Williamsszel érte el, sem Lotusszal, sem Ferrarival nem sikerült számára a hazai jó szereplés.

Michael Schumacher a Német Nagydíjon csak 3-szor nyert, de nyugodt szívvel számolhatjuk az ő esetében is a szintén német földön tartott Európa Nagydíjakat, ami azt jelenit, hogy 5-ször nyert a Nürburgringen is (ez összesen 8...).

Utána jönnek a hazai földön duplázók, Ascari, Moss, Stewart, Fittipaldi, Piquet, Senna és Coulthard. Sennának különösen sokat kellett várnia az első Sao Pauló-i elsőségre, egészen 1984-től 1991-ig, és bizony meg is hatódott könnyekig, amikor felállhatott a dobogó tetejére, és odahaza is meglengethette a brazil zászlót.

És ne feledkezzünk meg Felipe Massáról sem, aki 2006 után 2008-ban is nyert hazai földön, és ennek folytán nem egészen fél percig világbajnoknak érezhette magát, amíg Hamilton el nem vágtatott Timo Glock mellett, a bajnokság utolsó versenyének, utolsó körének legutolsó kanyarjában...!

Érdekes azok listája, akik egyetlen hazai győzelemmel büszkélkedhetnek, sok esetben különös története van ezeknek a sikernek.

Peter Collins 1958-ban nyerte meg a Brit Nagydíjat Ferrarijával - és ez nem pusztán utolsó sikere, de egyben utolsó befejezett versenye is volt, mivel két héttel később a régi Nürburgringen halálos balesetet szenvedett. Az 1966-os olaszországi győztes, Ludovico Scarfiotti egyetlen F1-es győzelmét könyvelhette el Monzában, és nem sokkal később ő is meghalt egy sportkocsi futamon.

Ugyancsak egyetlen F1-es elsőségét szerezte Carlos Pace 1975-ben a Brazil Nagydíjon egy Brabhammel - és a Sao Pauló-i pálya ma az ő nevét viseli.

Első sikerként nyert az újonnan épült montreali pályán Gilles Villeneuve 1978-ban, a F1 történetének leghidegebb futamán, a startnál nulla fokot mértek... A pálya 1982 óta a kanadai pilóta nevét viseli, miután ő is meghalt az az évi Belga Nagydíj edzésén.

Sporttörténeti győzelmet aratott Jean-Pierre Jabouille az 1979-es Francia Nagydíjon Dijonban, amikor első ízben ösztökélte sikerre a turbó motoros Renault-t - Jabouille-nak is ez volt az legelső győzelme, amúgy.

Kemény 13 évet kellett várnia az osztrákoknak kedvencük, Niki Lauda színrelépése után, hogy ünnepelhessenek: az akkor már égett-fejű sógor utolsó világbajnoki évében, 1984-ben tudott először nyerni az Österreichringen, úgy, hogy a végére elfogyott a 4. sebessége, és alig tudott körbevánszorogni, de a mögötte haladó Nelson Piquet azt hitte, a ravasz osztrák csak kíméli a McLaren-TAG-Porschéját. Lauda a dobogón árulta el neki, hogy minden körben azt hitte, nincs tovább..

Az utóbbi évtizedben Ralf Schumacher tudta megnyerni hazája futamát, a Német Nagydíjat 2001-ben, aztán Fernando Alonso, még Renault-s színekben 2006-ban. Hamilton pedig második nekirugaszkodásra, már 2008-ban győzedelmes volt Silverstone-ban.

Kétségtelen, hátrányban vannak ebből a szempontból, akiknek nem adatik meg hazai futam: egy Räikkönennek a Finn Nagydíj vagy egy Montoyának a Kolumbiai Nagydíj, anno. De lám, sokszori nekifutásra sem tudott otthonában győzedelmeskedni Webber vagy Barrichello, pedig el lehet képzelni, hogy az aussik vagy a brazilok a milyen örömtáncot lejtetettek (szambáztak) volna a számukra!

 

Hazájuk nagydíján diadalmaskodtak

 
6
Alain Prost (1981, 1983 + pole, 1988 + pole, 1989 + pole, 1990, 1993)

5
Jim Clark (1962 + pole, 1963 + pole, 1964 + pole, 1965 + pole, 1967 + pole)

4
Juan Manuel Fangio (1954, 1955, 1956 + pole, 1957)
Nigel Mansell (1986, 1987, 1991 + pole, 1992 + pole)

3
Michael Schumacher (1995, 2002 + pole, 2004)

2
Alberto Ascari (1951, 1952 + pole)
Stirling Moss (1955 + pole, 1957 + pole)
Jackie Stewart (1969, 1971)
Emerson Fittipaldi (1973, 1974 + pole)
Nelson Piquet (1983, 1986)

Ayrton Senna (1991 + pole, 1993)
David Coulthard (1999, 2000)

Felipe Massa (2006, 2008)

1
Giuseppe Farina (1950)
Peter Collins (1958)
Ludovico Scarfiotti (1966)
Carlos Pace (1975)
Jody Scheckter (1975)
Mario Andretti (1977)
James Hunt (1977 + pole)
Gilles Villeneuve (1978)
Jean-Pierre Jabouille (1979 + pole)
John Watson (1981)
René Arnoux (1982 + pole)
Niki Lauda (1984)
Damon Hill (1994 + pole)
Johnny Herbert (1999)
Ralf Schumacher (2001)
Fernando Alonso (2006 + pole)
Lewis Hamilton (2008)

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1classic.blog.hu/api/trackback/id/tr793076606

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása