HTML

    F1 Classic

F1 Classic is about the past legends of the Formula 1: pilots, heroes, champions and odd figures; races, triumphs and also tragedies... - Ez a blog a Forma-1 1950-ben elkezdődött, színes, tragikus, de minden ízében izgalmas történetéből idéz fel történeteket, sztorikat, anekdotákat. Ma Vettelről, Hamiltonról, Alonsoról szól a Forma-1, de volt itt valaha egy Fangio, Clark, Surtees, Graham Hill, Jochen Rindt, Jackie Stewart, Fittipaldi, Lauda, Hunt, Andretti, Jones - csak hogy néhány világbajnokot említsek. Hát még a többiek!

Friss topikok

http://www.facebook.com/mehes.karoly

1906 (1) 1937 (1) 1938 (1) 1939 (1) 1948 (1) 1952 (1) 1957 (2) 1958 (1) 1959 (1) 1970 (1) 1975 (2) 1976 (4) 1977 (21) 1978 (7) 1979 (13) 1980 (5) 1981 (10) 1982 (19) 1983 (2) 1985 (2) 1986 (7) 1987 (2) 1989 (2) 1992 (1) 2012 (1) 2014 (1) 2015-2016 (1) 2016 (1) 2017 (2) 2018 (1) 312T4 (2) 312 T4 (1) 458 Italia (1) 60 (1) ADAC (1) Adolf Hitler (1) Alain Bellehumeur (1) Alain Prost (1) Alan Jones (4) Alan Wilson (1) Alastair Caldwell (1) Alberto Ascari (1) Alfonso de Portago (1) Alfred Neubauder (1) Allan de la Plante (1) America (1) Anderstorp (1) Andrea de Cesaris (1) Andretti (1) Andzrej Jaroszewicz (1) Ann Bradshaw (1) Antonio Tomaini (1) Argentina (1) Argentin Nagydíj (1) Armando Cifuentes (1) Arrows (1) art (1) Audi (1) Aurelio Lamperdi (1) Aurora (2) Auto Union (2) AVUS (1) Ayrton Senna (6) baleset (1) Balogh Tibor (1) Belgium (1) Belgrádi Nagydíj (1) Beppe Gabbiani (1) Berlin (1) Bernard Cahier (1) Bernie Ecclestone (3) Berthierville (2) BMW M1 (1) Bobby Rahal (1) Bologna (1) Boris Schlegelmilch (1) Brabham (4) Brabham Alfa Romeo (1) Brabham BT46B (1) Brands Hatch (3) Brazília (1) British Grand Prix (1) Brit Nagydíj (1) BRM (1) Bruno Giacomelli (1) Budapest (2) Can-Am (1) Canada (1) CanAm (1) Carlos Reutemann (4) Chris Amon (2) Classic Grand Prix (1) Colin Chapman (6) Commendatore (1) Cooper (1) Copersucar (2) Czech Republic (1) Damon Hill (1) Dan Gurney (1) Derek Bell (1) Desire Wilson (1) Desiré Wilson (1) Didier (1) Didier Pironi (14) Dijon (3) Donnington (2) Don Sergio Mantovani (1) Don Sergio Montavani (1) Dr. Harvey Postlethwaite (1) Dr. Jonathan Palmer (1) Ecclestone (1) Eddie Cheever (1) Eddie Nelson (1) Elio de Angelis (2) Emerson Fittipaldi (2) Enzo Ferrari (27) Ercole Colombo (1) Erich Zakowski (1) Eugenio Castellotti (1) év (1) Ferrari (44) ferrari (1) Ferrari 125 (1) Ferrari 166 (1) Ferrari 1961 (1) Ferrari 375 (1) Ferrari 70 (1) Fidel Castro (1) Fiorano (1) Forma-1 (3) Formula 1 (2) Francia Nagydíj (1) Francoise Conconi (1) Frank Dernie (1) Frank Williams (2) Fuji (2) George Harrison (1) Gerald Donaldson (1) Giacobazzi (1) Gilles Villeneuve (36) Gilles VIlleneuve (3) Giovanna Amati (1) Giulio Cabianca (1) Goodyear (2) Gordon Kirby (1) Gughi Zanon (1) Guidizzolo (1) Gunnar Nilsson (3) Günther Steiner (1) Gustav Brunner (1) győzelem (1) halál (1) Hámori Tamás (1) Harvey Postlethwaite (1) Helmut Zwickl (1) Honda (1) Horváth Árpád (1) Hungarian Grand Prix (3) Hungaroring (6) Hungary (6) Huub Rothengatter (1) Igor Trubeckoj (1) II. János Pál (1) Imola (13) Indianapolis (1) Indy 500 (2) Iron Curtain (1) Italian Grand Prix (1) Jackie Sewart (1) Jackie Stewart (2) Jacques Laffite (1) Jacques Villeneuve (2) Jacques Villeneuve sr. (1) James Hunt (5) Jan Lammers (1) Japan (1) Japán Nagydíj (1) Jarama (6) Jean-Pierre Jabouille (1) Jean-Pierre Jarier (2) Jean Behra (2) Jean Todt (1) Jeff V. Hutchinson (1) Joanna (1) Joanna Villeneuve (1) Jochen Neerpasch (1) Jochen Rindt (3) Jody Scheckter (9) Johnny Dumfries (1) John Barnard (1) John Hogan (1) John Watson (2) Jonathan Giacobazzi (1) Juan Manuel Fangio (3) Keke rosberg (1) Keke Rosberg (1) Ken Tyrrell (1) Kuba (1) Kyalami (1) Lance Stroll (1) Lauda (1) Lella Lombardi (1) Lewis Hamilton (1) Le Castellet (1) Le Mans (1) Ligier (1) Lole (1) Long Beach (1) Lotus (8) Lotus78 (1) Lotus79 (1) Lotus 72 (1) Luca di Montezemolo (1) Luc Ghys (1) Luigi Chinetti (2) Magyar Nagydíj (2) Manfred von Brauchitsch (1) Maranello (11) March (2) Marco Piccinini (5) Maria Teresa de Filippis (1) Mario Andretti (3) Maserati (1) Masten Gregory (1) Mauro Forghieri (2) Max Mosely (1) McLaren (4) Méhes Károly (1) Mercedes (3) Mexikó (1) Michael Schumacher (2) Michele Alboreto (3) Michelin (1) Mike Hawthorn (1) Mille Miglia (2) Modena (3) Monaco (5) Monte Carlo (5) Montreal (1) Monza (8) Mosport (4) Muhammad Ali (1) Museo Casa Enzo Ferrari (1) Museum Gilles Villeneuve (1) Nelson Piquet (3) Német Nagydíj (1) New York (1) Nigel Mansell (3) Niki Lauda (11) Nr.27 (1) Nuvolari (1) Olasz Nagydíj (1) painting (1) pápa (1) Patrick Depailler (1) Patrick Tambay (1) Paul Karassik (1) Paul Rosche (1) Pedro Rodriguez (2) Peterson (1) Phil Hill (2) Piero Ferrari (2) Pierre-Henri Cahier (1) Pierre Dupasquier (1) Pino Allievi (2) Pironi (2) Porsche (2) Poznan (1) ProCar (1) Prof. Sid Watkins (2) Race of Champions (1) Rainer W. Schlegelmilch (1) Reemstma (1) Reemtsma (1) Reims (1) Renault (3) René Arnoux (2) Reutemann (2) Ricardo Rodriguez (1) Riccardo Patrese (2) Riccardo Rodriguez (1) Richard Seaman (1) Rio (2) Rio de Janeiro (1) Robert Kubica (1) Rohonyi Tamás (1) Romolo Tavoni (1) Ronnie Peterson (6) Rosemeyer (1) Rudi Caracciola (1) San Marinói Nagydíj (1) Sao Paulo (1) Sarthe (1) Scheckter (1) Scuderia (1) Senna (3) Sergio Pérez (1) Sergio Vezzali (1) Silverstone (5) Simon István (1) Sir Jackie Stewart (1) Spa (1) St. Jovite (1) st. Jovite (1) Stefano Domenicali (1) Stirling Moss (3) Suzuka (1) Svéd Nagydíj (1) Száguldó cirkusz (1) Szeghalom (1) Szergej Szirotkin (1) Szisz Ferenc (2) Szovjetunió (1) Tazio Nuvolari (2) Team Haas (1) Teddy Mayer (2) Toleman (1) Tommaso Carletti (1) Tom Havlasek (1) Tony Brooks (1) tragédia (1) Trois Riviers (2) Tullio Abbate (1) Tyrrell (1) Urbán Lajos (1) USA Nagydíj (1) Veloce (1) Vettel (1) Villeneuve (2) Viola Tamás (1) Vittorio Brambilla (1) Walter wolf (1) Walter Wolf (3) Watkins Glen (3) West (1) Who Works (1) Williams (5) Williams FW07 (1) Wilson Fittipaldi (1) Wolf WR1 (1) Zakspeed (2) Zandvoort (2) Zeltweg (2) Zolder (14) Címkefelhő

Sergio Pérez a malajziai 2. helyével valósággal berobbant a Forma–1 élvonalába. El lehet képzelni, hogy milyen őrjöngés volt otthon, Mexikóban, hiszen utoljára 1971-ben, 41 éve, a Holland Nagydíjon állt a dobogón Pedro Rodríguez mexikói zászló alatt. És még abban az évben meghalt.

 sergio_perez.jpeg

Mexikó nem tartozik a nagy F1-es nemzetek közé, mint mondjuk Argentína vagy Brazília, de volt egy testvérpár, amelyik életével és főképp halálával máig legendának számít: Pedro és Ricardo Rodríguez de la Vega. Gazdag famíliából származtak, apjukól, idősebb Don Pedroról olyan hírek is keringtek, hogy időben az ország titkosszolgálatát vezette, ám ami biztos, hogy dolgozott a rendőrség kötelékében: ő volt a motorosrendőr hadosztály parancsnoka. Amúgy ingatlanüzletekből jelentős vagyonra tett szert. Részben ez tette lehetővé fiainak is a versenyzést. Amibe szinte gyerekkorban belekezdtek. Igaz, előbb csak bicajjal. De érdemes végigböngészni az ifjabbik (1942-ben született) és egyben vadabb Rodríguez-kölyök Ricardo pedigréjét:

rodriguez_ricardo.jpg
8 évesen: első bicajverseny
10 évesen: országos bajnok a korosztályában
11 évesen: 125 ccm-es motorbajnok
15 évesen: autóversenyt nyer
16 évesen: versenyzői licenszet kap odahaza, ám Le Mans-ban a versenyigazgatóság nem engedi rajthoz állni a kora miatt...
19 évesen: a Ferrari gyári csapatának tagja
20 évesen: Mexikóban az év sportolója
És még nincs 21 éves, amikor meghal, 1962. november 1-én, halottak napján.
Bátyjával, Pedroval együtt 1957-ben indultak első autóversenyükön, Nassauban: Pedro és Ferrarival, Ricardo egy Porschéval. Kettejük közül Ricardot tartották tehetségesebbnek, ám abban is megegyeznek nagyjából a vélemények, hogy a hazájában csak El Chamaco néven dédelgetett fiú a maga módján totális megszállott volt, őrült módon vezetett, amiért – sokak szerint – soha nem lett volna belőle igazán sikeres pilóta. Vad vezetési stílusa ráadásul az életben is jelentkezett: meglehetősen kiállhatatlan, arrogáns természete volt, és ahogy a kortársak leírják, „már zavaró módon nem félt semmitől és senkitől”.

ricardo r. ferrari.jpg
Pedig ahhoz, hogy egy Enzo Ferrari egy 19 éves fiút meghívjon a csapatába, ahhoz, úgy látszik, ez kellett. Meg persze az is, hogy az 1960-ban Európába érkező ifjonc Luigi Chinetti N.A.R.T. csapatában néhány győzelemmel villantson. Az 1961-es Olasz Nagydíjon, Monzában az addigi világbajnokságok történetében legfiatalabbként egy elképesztő 2. rajthelyet futott első versenyén, mindössze 0,1 másodperccel maradt el a pole-ből induló Wolfgang von Tripstől, és simán elkalapálta a Ferrari nagy sztárjait, Philip Hillt és Richie Ginthert, meg az új üdvöskét, a Reimsban rögvest győzelemmel debütáló Baghettit. Aztán a német bajnokesélyes a futam 2. körében Clarkkal karambolozott, és 14 nézővel együtt meghalt... Egyszóval, nem a benzinpumpa rakoncátlankodása miatti kiesés miatt maradt tragikus emlék Ricardo Rodríguez számára a F1-es bemutatkozás. Amit mutatott, azonban elég volt hozzá, hogy 1962-re egész éves Ferrari-szerződést kapjon – csak az volt a nagy pech számára is, hogy ez volt a Scuderia egyik leggyengébb éve, nem csak ő, mindenki szenvedett sikertelenségtől. Ricardo így is össze tudott szedni egy szép 4. helyet Spaban. Enzo ki is hagyta a Francia Nagydíjat, csak a Nürburgringre tértek vissza a cápa orrú Ferrarik, de mivel itt a legjobb eredményt a „vendég” Willy Mairesse érte el egy 10. helyezéssel (Ricardo 11. lett), Ferrari szerette volna megkímélni magát a további égéstől, ezért úgy döntött, hogy Monza után befejezi a bajnokságot, a két tengeren túli futamon már nem indulnak. Ricardo dühöngött, mert az, hogy kihagyták az USA Nagydíjat, egyben azt jelentette, hogy a bajnokságba nem számító, de az egész mezőnyt felvonultató első Mexikói Nagydíjon sem lehet ott.

rodriguez kezet csókol.jpg

Azonban nem maradt autó nélkül: Rob Walker volt annyira számító, hogy a hazai sztár feneke alá szívesen oda tolt egy Lotust. Igen ám, de a Lotus teljesen másképp viselkedett, mint a Ferrari, amihez Ricardo szokva volt: felülkormányzott volt, és a buckás Magdalena Mixhuca-pályán ugrált, mint egy bakkecske. Az időmérő edzésen következett be a tragédia: Rodríguez – ahogy Michael Cooper-Evans fogalmazott – „már csak hazafias lelkesültségből is” mindenképpen jobb időt akart elérni, mint John Surtees addigi pole-köre. A 180 fokos, extrém gyors Peraltada-kanyarba azonban túl nagy sebességgel száguldott be, és megcsípte a beton emelkedő részét, ahonnan a Lotus katapultként vágódott a töltésoldalba. A 20 éves mexikói hős azonnal életét vesztette. Vitáztak azon később, hogy a Lotus köztudottam törékeny felfüggesztése okozta-e a bajt, vagy épp az a kinyíró vezetési technika, ami Ricardo Rodríguezt jellemezte. Ahogy a fent említett szerző összegezte: a pálya és az autó nem tudott megfelelni Ricardo elképzelésének...

Paris1961.png
A báty, Pedro a haláleset hatására egy időre visszavonult a versenyzéstől, ám 1963 végén már őt is ott találjuk az USA és Mexikói Nagydíjon egy Lotusban, majd 1964-ben csak a hazája versenyén indult, a Ferrari meghívására. Ez így ment egészen 1967-ig, első teljes szezonjáig (közben egyetemre járt, bizniszelt), így történhetett, hogy amikor egy Cooper-Maseratival megnyerte a Dél-Afrikai Nagydíjat, mindössze a 9. versenyen volt!
És bár ettől fogva főállású Forma–1 pilóta volt, a legnagyobbat mégis sportkocsi-versenyzőként alkotta, sokan esküdnek rá, hogy nála bátrabb és gyorsabb e kategóriában nem volt – Le Mans-ban 1968-ban győzött.
1970-ben még megnyerte a régi, 14 kilométeres Spában rendezett Belga Nagydíjat, immár BRM-mel, és 1971 is kedvezően alakult a számára, 3. lett Franciaországban, 2. Hollandiában.

pedro spa.jpg
Július 11-én a Norisringen rendezett Interseria-versenyen halt meg, 31 évesen, egy Ferrari 512M-et vezetve. Jo Siffert, aki csak néhány hónappal élte túl vetélytársát, ezt mondta róla: – Szeretem ezt az apró mexikói srácot, még akkor is, ha mindig azt érzem, ki akar csinálni a pályán!
Kettesük csatái egyébként híresek voltak a sportkocsi-versenyeken, mintha tényleg életre-halálra küzdenének...
Amit a kortársak még feljegyeztek Pedro Rodríguezről, hogy jó mexikóiként mindig volt nála egy üveg Tabasco-szósz, hogy megfelelően csípőssé tudja tenni az ételt. És bár nős volt, Angliában barátnőjével élt – ám gyermeke egyik kapcsolatából sem született.

Pedro_Rodriguez_1968_Nurburgring-1_blog.jpg
A két Rodríguez-testvér halála után a Mexico City-i pályát az 1986-ban visszatérő Forma–1 futamra róluk nevezték el, és így hívják ma is: Autódromo Hermanos Rodríguez. Pedro halálának 35 éves évfordulóján pedig a norisringi pályán egy bronz táblát helyzetek el az emlékére.
A múlt hősei ők, beteljesületlen álmokkal.
Sergio Pérezre vár a feladat, hogy felélessze és továbbvigye a mexikói tüzet.

Sergio_Perez_4_resize.jpg.ashx_1.jpg

Címkék: Ferrari Mexikó Enzo Ferrari Spa BRM Sergio Pérez Riccardo Rodriguez Pedro Rodriguez

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://f1classic.blog.hu/api/trackback/id/tr934342965

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jucccka · http://onlinefilm.blog.hu/ 2012.03.28. 01:31:51

ez a Perez gyerek már az elején sem volt rossz, ez az esős verseny meg különösen lökött rajta :)
süti beállítások módosítása