HTML

    F1 Classic

F1 Classic is about the past legends of the Formula 1: pilots, heroes, champions and odd figures; races, triumphs and also tragedies... - Ez a blog a Forma-1 1950-ben elkezdődött, színes, tragikus, de minden ízében izgalmas történetéből idéz fel történeteket, sztorikat, anekdotákat. Ma Vettelről, Hamiltonról, Alonsoról szól a Forma-1, de volt itt valaha egy Fangio, Clark, Surtees, Graham Hill, Jochen Rindt, Jackie Stewart, Fittipaldi, Lauda, Hunt, Andretti, Jones - csak hogy néhány világbajnokot említsek. Hát még a többiek!

Friss topikok

http://www.facebook.com/mehes.karoly

1906 (1) 1937 (1) 1938 (1) 1939 (1) 1948 (1) 1952 (1) 1957 (2) 1958 (1) 1959 (1) 1970 (1) 1975 (2) 1976 (4) 1977 (21) 1978 (7) 1979 (13) 1980 (5) 1981 (10) 1982 (19) 1983 (2) 1985 (2) 1986 (7) 1987 (2) 1989 (2) 1992 (1) 2012 (1) 2014 (1) 2015-2016 (1) 2016 (1) 2017 (2) 2018 (1) 312T4 (2) 312 T4 (1) 458 Italia (1) 60 (1) ADAC (1) Adolf Hitler (1) Alain Bellehumeur (1) Alain Prost (1) Alan Jones (4) Alan Wilson (1) Alastair Caldwell (1) Alberto Ascari (1) Alfonso de Portago (1) Alfred Neubauder (1) Allan de la Plante (1) America (1) Anderstorp (1) Andrea de Cesaris (1) Andretti (1) Andzrej Jaroszewicz (1) Ann Bradshaw (1) Antonio Tomaini (1) Argentina (1) Argentin Nagydíj (1) Armando Cifuentes (1) Arrows (1) art (1) Audi (1) Aurelio Lamperdi (1) Aurora (2) Auto Union (2) AVUS (1) Ayrton Senna (6) baleset (1) Balogh Tibor (1) Belgium (1) Belgrádi Nagydíj (1) Beppe Gabbiani (1) Berlin (1) Bernard Cahier (1) Bernie Ecclestone (3) Berthierville (2) BMW M1 (1) Bobby Rahal (1) Bologna (1) Boris Schlegelmilch (1) Brabham (4) Brabham Alfa Romeo (1) Brabham BT46B (1) Brands Hatch (3) Brazília (1) British Grand Prix (1) Brit Nagydíj (1) BRM (1) Bruno Giacomelli (1) Budapest (2) Can-Am (1) Canada (1) CanAm (1) Carlos Reutemann (4) Chris Amon (2) Classic Grand Prix (1) Colin Chapman (6) Commendatore (1) Cooper (1) Copersucar (2) Czech Republic (1) Damon Hill (1) Dan Gurney (1) Derek Bell (1) Desire Wilson (1) Desiré Wilson (1) Didier (1) Didier Pironi (14) Dijon (3) Donnington (2) Don Sergio Mantovani (1) Don Sergio Montavani (1) Dr. Harvey Postlethwaite (1) Dr. Jonathan Palmer (1) Ecclestone (1) Eddie Cheever (1) Eddie Nelson (1) Elio de Angelis (2) Emerson Fittipaldi (2) Enzo Ferrari (27) Ercole Colombo (1) Erich Zakowski (1) Eugenio Castellotti (1) év (1) Ferrari (44) ferrari (1) Ferrari 125 (1) Ferrari 166 (1) Ferrari 1961 (1) Ferrari 375 (1) Ferrari 70 (1) Fidel Castro (1) Fiorano (1) Forma-1 (3) Formula 1 (2) Francia Nagydíj (1) Francoise Conconi (1) Frank Dernie (1) Frank Williams (2) Fuji (2) George Harrison (1) Gerald Donaldson (1) Giacobazzi (1) Gilles Villeneuve (36) Gilles VIlleneuve (3) Giovanna Amati (1) Giulio Cabianca (1) Goodyear (2) Gordon Kirby (1) Gughi Zanon (1) Guidizzolo (1) Gunnar Nilsson (3) Günther Steiner (1) Gustav Brunner (1) győzelem (1) halál (1) Hámori Tamás (1) Harvey Postlethwaite (1) Helmut Zwickl (1) Honda (1) Horváth Árpád (1) Hungarian Grand Prix (3) Hungaroring (6) Hungary (6) Huub Rothengatter (1) Igor Trubeckoj (1) II. János Pál (1) Imola (13) Indianapolis (1) Indy 500 (2) Iron Curtain (1) Italian Grand Prix (1) Jackie Sewart (1) Jackie Stewart (2) Jacques Laffite (1) Jacques Villeneuve (2) Jacques Villeneuve sr. (1) James Hunt (5) Jan Lammers (1) Japan (1) Japán Nagydíj (1) Jarama (6) Jean-Pierre Jabouille (1) Jean-Pierre Jarier (2) Jean Behra (2) Jean Todt (1) Jeff V. Hutchinson (1) Joanna (1) Joanna Villeneuve (1) Jochen Neerpasch (1) Jochen Rindt (3) Jody Scheckter (9) Johnny Dumfries (1) John Barnard (1) John Hogan (1) John Watson (2) Jonathan Giacobazzi (1) Juan Manuel Fangio (3) Keke Rosberg (1) Keke rosberg (1) Ken Tyrrell (1) Kuba (1) Kyalami (1) Lance Stroll (1) Lauda (1) Lella Lombardi (1) Lewis Hamilton (1) Le Castellet (1) Le Mans (1) Ligier (1) Lole (1) Long Beach (1) Lotus (8) Lotus78 (1) Lotus79 (1) Lotus 72 (1) Luca di Montezemolo (1) Luc Ghys (1) Luigi Chinetti (2) Magyar Nagydíj (2) Manfred von Brauchitsch (1) Maranello (11) March (2) Marco Piccinini (5) Maria Teresa de Filippis (1) Mario Andretti (3) Maserati (1) Masten Gregory (1) Mauro Forghieri (2) Max Mosely (1) McLaren (4) Méhes Károly (1) Mercedes (3) Mexikó (1) Michael Schumacher (2) Michele Alboreto (3) Michelin (1) Mike Hawthorn (1) Mille Miglia (2) Modena (3) Monaco (5) Monte Carlo (5) Montreal (1) Monza (8) Mosport (4) Muhammad Ali (1) Museo Casa Enzo Ferrari (1) Museum Gilles Villeneuve (1) Nelson Piquet (3) Német Nagydíj (1) New York (1) Nigel Mansell (3) Niki Lauda (11) Nr.27 (1) Nuvolari (1) Olasz Nagydíj (1) painting (1) pápa (1) Patrick Depailler (1) Patrick Tambay (1) Paul Karassik (1) Paul Rosche (1) Pedro Rodriguez (2) Peterson (1) Phil Hill (2) Piero Ferrari (2) Pierre-Henri Cahier (1) Pierre Dupasquier (1) Pino Allievi (2) Pironi (2) Porsche (2) Poznan (1) ProCar (1) Prof. Sid Watkins (2) Race of Champions (1) Rainer W. Schlegelmilch (1) Reemstma (1) Reemtsma (1) Reims (1) Renault (3) René Arnoux (2) Reutemann (2) Ricardo Rodriguez (1) Riccardo Patrese (2) Riccardo Rodriguez (1) Richard Seaman (1) Rio (2) Rio de Janeiro (1) Robert Kubica (1) Rohonyi Tamás (1) Romolo Tavoni (1) Ronnie Peterson (6) Rosemeyer (1) Rudi Caracciola (1) San Marinói Nagydíj (1) Sao Paulo (1) Sarthe (1) Scheckter (1) Scuderia (1) Senna (3) Sergio Pérez (1) Sergio Vezzali (1) Silverstone (5) Simon István (1) Sir Jackie Stewart (1) Spa (1) St. Jovite (1) st. Jovite (1) Stefano Domenicali (1) Stirling Moss (3) Suzuka (1) Svéd Nagydíj (1) Száguldó cirkusz (1) Szeghalom (1) Szergej Szirotkin (1) Szisz Ferenc (2) Szovjetunió (1) Tazio Nuvolari (2) Team Haas (1) Teddy Mayer (2) Toleman (1) Tommaso Carletti (1) Tom Havlasek (1) Tony Brooks (1) tragédia (1) Trois Riviers (2) Tullio Abbate (1) Tyrrell (1) Urbán Lajos (1) USA Nagydíj (1) Veloce (1) Vettel (1) Villeneuve (2) Viola Tamás (1) Vittorio Brambilla (1) Walter wolf (1) Walter Wolf (3) Watkins Glen (3) West (1) Who Works (1) Williams (5) Williams FW07 (1) Wilson Fittipaldi (1) Wolf WR1 (1) Zakspeed (2) Zandvoort (2) Zeltweg (2) Zolder (14) Címkefelhő

A F1-es fotótörténet egyik oszlopa a Chier Archívum, amit Bernard Cahier hívott életre, és ma már fia, Paul-Henri Cahier visz tovább. Vele készült az alábbi interjú, 60 évvel azután, hogy Bernard az első képeit elkészítette Monzában.

CAHIER Collins_1957_France_01_BC.jpg

Hogyan, mikor kezdett el Bernard Cahier fotózni és miképp került be a Forma-1-be?

Az 1952-es monzai futamon volt ott először, egy Kodak Retina gépet használt. A képeit meglátta André Roussel, aki akkoriban a legnagyobb francia szaklap, a L'Action Automobile főszerkesztője volt. Nagyon tetszettek neki, és rögvest fel is ajánlotta neki, hogy legyen a munkatársa, hozzá tartozna a Forma-1 és persze a sportkocsi versenyek is. Szóval így indult.

A mára világhírű Cahier Archívum miképp kezdett el felépülni? Mi volt a napi rutin?

Apám vásárolt néhány Leica fényképezőt, majd egyhamar önállósította magát, az 1953-as szezon végén. Kapcsolatban volt egy sereg magazinnal, a világ különböző pontján. Rutin meg – hát nem volt semmiféle rutin. Barnard egy tökéletesen szabad ember volt. A versenyenek után hazajött, előhívta a filmeket, kiválogatta a legjobb képeket, majd elküldött különböző válogatásokat a lapoknak, ráadásul írt is a képek mellé, tudósított. A negatívokat meg elraktározta a cipős dobozokba, ott pihennek ma is.

CAHIER cipődobozok.jpg

A képeiért sokan rajongtak, többek között maga Enzo Ferrari. Az elismert munkájának köszönhetően voltak olyan lehetőségei, amik másnak nem?

A lehetőségeit maga harcolta ki magának: egyrészt nagyon megnyerő, kedves ember volt, remek társaság, és persze a szakmája kiváló művelője. Ez így együtt minden ajtót megnyitott a számára. Később, amikor 1968-ban megalapította az IRPA-t (International Racing Press Association), és egyben az elnöke is lett, még inkább növelte a szakmai súlyát. Üzletileg is sikeres lett, mivel a szponzorok megjelenésével ő is a PR-munka irányába fejlesztett tovább.

CAHIER vizet ad.jpg

Hogyan jött ki a konkurenciával a hosszú évtizedek során? Mely médiumoknak dolgozott legfőképpen?

Igazság szerint Bernardot a legtöbben szívből szerették, de persze voltak, akik féltékenyek voltak rá a sikerei miatt. Hogy kiknek dolgozott? Egy kis felsorolás, a teljesség igénye nélkül: L'Action Automobile, L'Automobile, Road & Track, Sports Car Graphic, Motor Trend, Auto Visie, Auto Motor és Sport, Revue Automobile. Sőt, mi több, voltak még kapcsolatai Olaszországban, Spanyolországban, Marokkóban… Később pedig jöttek a szponzorok: Goodyear, UOP (Shadow), First National City Bank, Marlboro, Canon, Honda és így tovább.

Ki volt a F1-ben a legjobb barátja – és ha lehet ilyet kérdezni, a legjobb fotója?

Nehéz választani, hiszen, mint mondtam sok barátja volt. De talán Jabby Crombac-t újságírót említeném, ők ketten remekül kijöttek egymással. A pilóták közül nagyon összehaverkodott többek között Phil Hill-lel és Dan Gurney-vel. A legjobb képe? Ezt lehetetlen megmondani, annyi jót csinált…

CAHIER Gurney_1967_Belgium_04_BC.jpg

Te hogyan léptél a nyomába? Láttam egy képet, amit 14 évesen készítettél a Parabolica-kanyarban, Monzában, 1967-ben…

Egyszerűen belenőttem az autósportba. A pilóták gyakori vendégek voltak otthon, apám minden verseny után beborította a fotóival a lakás padlóját, amikor a képeket válogatta, szupergyors kocsik parkoltak a bejárat előtt. Aztán egy idő után el is kísérhettem őt a versenyekre, ha iskolai szünet volt. Tizenkettő, tizenhárom éves koromban kezdtem el fotózni magam is – a többi, ahogy mondják, már történelem…   

Milyen volt együtt dolgozni az édesapáddal?

Hát, nem volt mindig egyszerű, de többnyire sokkal jobban élveztem, mint nem.

CAHIER paul-ed-Bernard-cahier.jpg

Mennyire változott meg a munkátok az utóbbi években?

Minden teljesen megváltozott: a Forma-1 mára egy teljesen elüzletiesedett sport lett, mindent a pénz irányít, mindent szuperbiztonságossá tettek, a csapatok már szinte paranoiások. Sokkal nehezebb bejutni bárhová is, a korábbi időkhöz képest szinte tapintható, hogy miként vesztjük el egyre inkább a szabadságunkat. Ehhez még hozzájön, hogy a digitális technika teljesen átalakította a F1-es fotózást is, bizonyos értelemben egyszerűbbé vált az élet sok fotós számára. A nagy ügynökségek tették rá a kezüket a piac legnagyobb részére, úgyhogy a magamfajta szabadúszókból egyre kevesebb létezik.

CAHIER Prost-Lauda_1984_England_01_PHC.jpg

Miképp működik ma a Cahier Archívum?

Szorgosan szkennelgetem az új negatívokat, diákat, de még mindig rengeteg dolog van a régi képekkel. Több mint félmillió képről beszélünk, ami az archívumhoz tartozik. Amik készen vannak, azok elérhetőek a weboldalon, (F1-photo.com), és ez az, ami folyamatosan bővül. Szóval, egy véget nem érő történet ez is.

Lesz-e következő Cahier-generáció a Forma-1-ben?

Mind a két fiam elég jól fotózik, de más dolgokban találják meg az örömüket az életben.

CAHIER Hamilton_2007_England_09_PHC.jpg

Címkék: Bernard Cahier Pierre-Henri Cahier

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1classic.blog.hu/api/trackback/id/tr654939017

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása