HTML

    F1 Classic

F1 Classic is about the past legends of the Formula 1: pilots, heroes, champions and odd figures; races, triumphs and also tragedies... - Ez a blog a Forma-1 1950-ben elkezdődött, színes, tragikus, de minden ízében izgalmas történetéből idéz fel történeteket, sztorikat, anekdotákat. Ma Vettelről, Hamiltonról, Alonsoról szól a Forma-1, de volt itt valaha egy Fangio, Clark, Surtees, Graham Hill, Jochen Rindt, Jackie Stewart, Fittipaldi, Lauda, Hunt, Andretti, Jones - csak hogy néhány világbajnokot említsek. Hát még a többiek!

Friss topikok

http://www.facebook.com/mehes.karoly

1906 (1) 1937 (1) 1938 (1) 1939 (1) 1948 (1) 1952 (1) 1957 (2) 1958 (1) 1959 (1) 1970 (1) 1975 (2) 1976 (4) 1977 (21) 1978 (7) 1979 (13) 1980 (5) 1981 (10) 1982 (19) 1983 (2) 1985 (2) 1986 (7) 1987 (2) 1989 (2) 1992 (1) 2012 (1) 2014 (1) 2015-2016 (1) 2016 (1) 2017 (2) 2018 (1) 312T4 (2) 312 T4 (1) 458 Italia (1) 60 (1) ADAC (1) Adolf Hitler (1) Alain Bellehumeur (1) Alain Prost (1) Alan Jones (4) Alan Wilson (1) Alastair Caldwell (1) Alberto Ascari (1) Alfonso de Portago (1) Alfred Neubauder (1) Allan de la Plante (1) America (1) Anderstorp (1) Andrea de Cesaris (1) Andretti (1) Andzrej Jaroszewicz (1) Ann Bradshaw (1) Antonio Tomaini (1) Argentina (1) Argentin Nagydíj (1) Armando Cifuentes (1) Arrows (1) art (1) Audi (1) Aurelio Lamperdi (1) Aurora (2) Auto Union (2) AVUS (1) Ayrton Senna (6) baleset (1) Balogh Tibor (1) Belgium (1) Belgrádi Nagydíj (1) Beppe Gabbiani (1) Berlin (1) Bernard Cahier (1) Bernie Ecclestone (3) Berthierville (2) BMW M1 (1) Bobby Rahal (1) Bologna (1) Boris Schlegelmilch (1) Brabham (4) Brabham Alfa Romeo (1) Brabham BT46B (1) Brands Hatch (3) Brazília (1) British Grand Prix (1) Brit Nagydíj (1) BRM (1) Bruno Giacomelli (1) Budapest (2) Can-Am (1) Canada (1) CanAm (1) Carlos Reutemann (4) Chris Amon (2) Classic Grand Prix (1) Colin Chapman (6) Commendatore (1) Cooper (1) Copersucar (2) Czech Republic (1) Damon Hill (1) Dan Gurney (1) Derek Bell (1) Desire Wilson (1) Desiré Wilson (1) Didier (1) Didier Pironi (14) Dijon (3) Donnington (2) Don Sergio Mantovani (1) Don Sergio Montavani (1) Dr. Harvey Postlethwaite (1) Dr. Jonathan Palmer (1) Ecclestone (1) Eddie Cheever (1) Eddie Nelson (1) Elio de Angelis (2) Emerson Fittipaldi (2) Enzo Ferrari (27) Ercole Colombo (1) Erich Zakowski (1) Eugenio Castellotti (1) év (1) Ferrari (44) ferrari (1) Ferrari 125 (1) Ferrari 166 (1) Ferrari 1961 (1) Ferrari 375 (1) Ferrari 70 (1) Fidel Castro (1) Fiorano (1) Forma-1 (3) Formula 1 (2) Francia Nagydíj (1) Francoise Conconi (1) Frank Dernie (1) Frank Williams (2) Fuji (2) George Harrison (1) Gerald Donaldson (1) Giacobazzi (1) Gilles Villeneuve (36) Gilles VIlleneuve (3) Giovanna Amati (1) Giulio Cabianca (1) Goodyear (2) Gordon Kirby (1) Gughi Zanon (1) Guidizzolo (1) Gunnar Nilsson (3) Günther Steiner (1) Gustav Brunner (1) győzelem (1) halál (1) Hámori Tamás (1) Harvey Postlethwaite (1) Helmut Zwickl (1) Honda (1) Horváth Árpád (1) Hungarian Grand Prix (3) Hungaroring (6) Hungary (6) Huub Rothengatter (1) Igor Trubeckoj (1) II. János Pál (1) Imola (13) Indianapolis (1) Indy 500 (2) Iron Curtain (1) Italian Grand Prix (1) Jackie Sewart (1) Jackie Stewart (2) Jacques Laffite (1) Jacques Villeneuve (2) Jacques Villeneuve sr. (1) James Hunt (5) Jan Lammers (1) Japan (1) Japán Nagydíj (1) Jarama (6) Jean-Pierre Jabouille (1) Jean-Pierre Jarier (2) Jean Behra (2) Jean Todt (1) Jeff V. Hutchinson (1) Joanna (1) Joanna Villeneuve (1) Jochen Neerpasch (1) Jochen Rindt (3) Jody Scheckter (9) Johnny Dumfries (1) John Barnard (1) John Hogan (1) John Watson (2) Jonathan Giacobazzi (1) Juan Manuel Fangio (3) Keke rosberg (1) Keke Rosberg (1) Ken Tyrrell (1) Kuba (1) Kyalami (1) Lance Stroll (1) Lauda (1) Lella Lombardi (1) Lewis Hamilton (1) Le Castellet (1) Le Mans (1) Ligier (1) Lole (1) Long Beach (1) Lotus (8) Lotus78 (1) Lotus79 (1) Lotus 72 (1) Luca di Montezemolo (1) Luc Ghys (1) Luigi Chinetti (2) Magyar Nagydíj (2) Manfred von Brauchitsch (1) Maranello (11) March (2) Marco Piccinini (5) Maria Teresa de Filippis (1) Mario Andretti (3) Maserati (1) Masten Gregory (1) Mauro Forghieri (2) Max Mosely (1) McLaren (4) Méhes Károly (1) Mercedes (3) Mexikó (1) Michael Schumacher (2) Michele Alboreto (3) Michelin (1) Mike Hawthorn (1) Mille Miglia (2) Modena (3) Monaco (5) Monte Carlo (5) Montreal (1) Monza (8) Mosport (4) Muhammad Ali (1) Museo Casa Enzo Ferrari (1) Museum Gilles Villeneuve (1) Nelson Piquet (3) Német Nagydíj (1) New York (1) Nigel Mansell (3) Niki Lauda (11) Nr.27 (1) Nuvolari (1) Olasz Nagydíj (1) painting (1) pápa (1) Patrick Depailler (1) Patrick Tambay (1) Paul Karassik (1) Paul Rosche (1) Pedro Rodriguez (2) Peterson (1) Phil Hill (2) Piero Ferrari (2) Pierre-Henri Cahier (1) Pierre Dupasquier (1) Pino Allievi (2) Pironi (2) Porsche (2) Poznan (1) ProCar (1) Prof. Sid Watkins (2) Race of Champions (1) Rainer W. Schlegelmilch (1) Reemstma (1) Reemtsma (1) Reims (1) Renault (3) René Arnoux (2) Reutemann (2) Ricardo Rodriguez (1) Riccardo Patrese (2) Riccardo Rodriguez (1) Richard Seaman (1) Rio (2) Rio de Janeiro (1) Robert Kubica (1) Rohonyi Tamás (1) Romolo Tavoni (1) Ronnie Peterson (6) Rosemeyer (1) Rudi Caracciola (1) San Marinói Nagydíj (1) Sao Paulo (1) Sarthe (1) Scheckter (1) Scuderia (1) Senna (3) Sergio Pérez (1) Sergio Vezzali (1) Silverstone (5) Simon István (1) Sir Jackie Stewart (1) Spa (1) St. Jovite (1) st. Jovite (1) Stefano Domenicali (1) Stirling Moss (3) Suzuka (1) Svéd Nagydíj (1) Száguldó cirkusz (1) Szeghalom (1) Szergej Szirotkin (1) Szisz Ferenc (2) Szovjetunió (1) Tazio Nuvolari (2) Team Haas (1) Teddy Mayer (2) Toleman (1) Tommaso Carletti (1) Tom Havlasek (1) Tony Brooks (1) tragédia (1) Trois Riviers (2) Tullio Abbate (1) Tyrrell (1) Urbán Lajos (1) USA Nagydíj (1) Veloce (1) Vettel (1) Villeneuve (2) Viola Tamás (1) Vittorio Brambilla (1) Walter wolf (1) Walter Wolf (3) Watkins Glen (3) West (1) Who Works (1) Williams (5) Williams FW07 (1) Wilson Fittipaldi (1) Wolf WR1 (1) Zakspeed (2) Zandvoort (2) Zeltweg (2) Zolder (14) Címkefelhő

Enzo Ferrari vörös gépei előbb-utóbb mindenütt győztek, ahol elindultak. Egy helyszín maradt ki a sikerlistáról, tán örökre: az Indianapolis 500.

Indianapolis_Motor_Speedway_logo.svg.png

Azt mondják, mindez azért történt így, mert a Commendatore Olaszországból nézve tényleg csak egy nagyszabású kalandnak tartotta az 500 mérföldes futamon való részvételt, és igazából sosem vette komolyan. Nem gondolta, hogy egyetlen verseny ugyanolyan előkészületeket és odaadást igényel, mint egy egész világbajnoki sorozat a Forma-1-ben. Nem is vitték semmire.   
Holott akár jól is elsülhetett volna a dolog. Hiszen az első nekifutáskor, 1952-ben egy olyan géppel jelentek meg az Újvilágban, amivel Alberto Ascari végignyerte a teljes világbajnokságot. A 375 F1 volt az az autó, amelyik végre meg tudta állítani az addig győztes Alfa Romeókat. Aurelio Lampredi egy 4500 köbcentis, 7000-es fordulaton pörgő és 350 lóerőt leadó V12-es motort tervezett, amit éveken át fejlesztgettek, mire az említett csúcsteljesítményt elérte és megbízhatóvá is vált.  Egy ilyen Ferrarival érte el az 1951-es Brit Nagydíjon a Scuderia első hivatalos F1-sikerét az argentin Froilan Gonzalez. De az amerikai útra maga Ascari volt a kiszemelt, az olasz autósport akkor legfényesebben ragyogó csilaga. Persze, nem csupán hóbortról volt szó, elvégre 1950-1960-ig az Indy500 a Forma-1-es versenynaptár része volt, csak éppen nem volt jellemző, hogy az európai csapatok elmentek volna az USA-ba, se az amik nem jöttek át az európai futamokra. De ha Ascari jól szerepel Brickyardon - okoskodhattak Maranellóban -, az csak segítheti bajnoki céljai elérésében.

ferrari14.jpg
Ferrarinak mindezek mellett volt még egy jó oka rá, hogy próbát tegyen Amerikában. Régi cimborája, Luigi Chinetti afféle előretolt helyőrségként 1946 óta már az USA-ban tevékenykedett mint főimportőr (amerikai állampolgár is lett!), és az általa alapított, és természetesen csakis Ferrarikat versenyeztető North American Racing Team (N.A.R.T.) tulajdonosaként már szép eredményeket ért el - ő maga is versenyzett, mi több, nyert Le Mans-ban 1949-ben, természetesen egy Ferrarival, 48 évesen!
Az Indyre "Ferrari Special" néven neveztek Chinetti zászlaja alatt egy 375-öst. Az nyilvánvaló volt, hogy egy jó szereplés első rangú reklám lett volna az USA-ban a cégnek, Ascari pedig annyira lelkes volt, hogy simán kihagyta az 1952. május 18-i szezonnyitó Svájci Nagydíjat, hogy kellő időben megkezdhesse a felkészülést a május 30-i Indyre. Más kérdés, hogy távollétében is ferraris kettősgyőzelem született a Bremgarten-pályán, Taruffi-Fischer sorrendben.  
A mókás az volt, hogy időközben amúgy is megnőtt az érdeklődés a Ferrarik iránt az USA-ban. Ascari gépe mellett Maranello három további Ferrarit gyártott le, és adott el különböző kisebb, amerikai csapatok részére. Ezeket azonban, mintegy tesztelésképpen, előbb megfuttatták az április 6-i Torinói Nagydíjon a Valentino Park-pályán, ahol Farina, Ascari és Villoresi ültek a kormány mögött. Villoresi nyert, a másik kettő kiesett, sőt, Farina autója össze is törött, amit csak úgy tessék-lássék tudtak megjavítani, mielőtt útnak indították volna az USA-ba.

kis asc2.jpg
A 2. számú (6-os rajtszámú) Ferrari a Grant Piston Ring tulajdonosa, Gerry Grant volt, aki Johnnie Parsonst ültette a kocsiba. Még a télen Grant Maranellóban járt, és azt kérte, hogy a számára készülő autóra egy körbefutó szélvédőt építsenek, de végül is nem ezzel a szerkezettel indultak aztán.
A 3. számú (35-ös rajtszámú) kocsit a Kennedy Tank szponzorálta, és Johnny Mauro volt a vevő és a pilóta egy személyben.
A 4. számú (38-as rajtszámmal) Ferrari hivatalos neve Howard Keck Special volt, a Mobil Oil pénzelte és Bobby Ball lett a sofőrje.

Indyferrari375.jpg
De igazából az volt az érdekes, hogy Ascari vajon mire megy a nagy megmérettetésen.
Azt persze tudták, hogy valamelyest alakítani kell a 375 F1-en az oválpálya viszonyaihoz, így szélesítettek a tengelytávon, minden tekintetben megerősítették az autót, aminek a súlya azáltal 829 kilóra ugrott fel. Tán a legnagyobb váltás azzal lépett életbe, hogy a szokásos Pirelliket ez alkalomra Firestone gumikra cserélték, amiket elöl 17, hátul 18 collos Borrani felnire szereltek fel.
És hát a motor. Ezt is felpiszkálták annyira, hogy 7500-on tudott pörögni, és így akár 400 lóerőt is ki lehetett préselni belőle. A monzai 300 mérföldes tesztet az autó műszaki hiba nélkül bírta, úgyhogy az ágaskodó ló háza táján óvatosan bizakodtak.
Május elején kis csapat indult neki az Indiana állambéli kalandnak. Ott volt Ascari, Ugolini, a sportigazgató, két szerelő, természetesen Lamperdi, illetve Enzo ősrégi cimborája, Luigi Bazzi, és egy házi zsurnaliszta, Giovanni Canestrini.
- Nem a „jöttem, láttam, győztem” császári fensőbbségével érkezem Amerikába – mondta Ascari. – Sokkal inkább afféle mini Kolombusz Kristófnak érzem magam. Felfedezni jöttem ide, méghozzá nagy örömmel. Azt hiszem, Indianapolis megmutatja, ki a jó versenyző, ki nem. Ha jó tapasztalataink lesznek, ha sikert érünk el, jövőre itt lesz a teljes csapat, azt gondolom. Most még csak afféle pionír vagyok, igazából tanulni jöttem.
Ascari a 12-es rajtszámot kapta, és miután ezt felfestették a piros 375-ösre (Indianapolisban egyébként hagyományosan szerencsétlen színnek számít a piros…), megkezdődhetett a teszt, amit egyébként sűrűn zavart meg az eső.

aa-indy52.jpg
Az sajnos egykettőre kiderült, hogy az európai versenypályákon győzedelmes Ferrari nem nagyon alkalmas az Indy-oválra: túl nehéz és ennél fogva nem nagyon gyors. Enzo irodájában naponta többször is csörgött a telefon, és egyre pesszimistább hírek jöttek. Walt Faulkner sem volt elégedett a Parsons-féle Ferrarival, amikor kipróbálta. Csak ennyit közölt: - Rémes járgány. Semmi esélye a győzelemre.

Lampredi hazarepült Maranelloba, és egy vadonatúj karburátorral tért vissza, hátha ez lesz a megoldás.  
Ezzel együtt a május 10-i újoncteszten Ascari jól szerepelt, ami persze nem volt nagy szó, hiszen az egész arról szólt akkoriban, hogy a pályafelügyelői szeme előtt négy kört kellett teljesíteni, gyors köridőkkel.

6919735230_3d8b2df373_z.jpg
A május 24-i időmérő négy köre során Ascari a 19. időt érte a 33 rajtoló közül, ami azt jelentette, hogy a jelenlévő 4 Ferrari közül legalább egy ott lehetett a rajtrácson. Russ Catlin, Indy-szakértő azt írta róla, hogy az mindenki számára nyilvánvaló volt, Ascari remek pilóta, simán és gyorsan vezetett, és ha úgy döntött volna, hogy az Újvilágban marad, biztos vagy fél tucat top-csapat megpróbálta volna magához édesgetni. – Az olasz versenyzőben az a szenzációs, hogy minden kanyarban visszavált, a 12 hengeres motor visít, mégis hihetetlenül gyors köröket produkál, és ráadásul a saját köridei majdnem teljesen egyformák!
Ezen azért lelkesedett annyira az amerikai szakember, mert az USA-kocsik gyakorlatilag automatán mentek, csak a boxutcát elhagyva, majd a visszatéréskor váltottak.
Az is kedvező előjel volt, hogy megfigyelték, az amerikaiaknak kb. fél percbe telt, míg tankoltak és kereket cseréltek. Ascariék ezt 18 másodperc alatt abszolválták, és mivel legalább három kiállással számoltak, ezen elméletileg sok időt lehetett nyerni. Ráadásul Ascari már versenyzett Mexikóban, ahol a mezőny jó pár tagjával találkozott, és kialakított róluk némi véleményt: - Ügyes, tehetséges pilóták többségében, de a taktikájuk nem túl kifinomult: vagy győzelem, vagy semmi. Ez a hozzáállás az Indyn a mi malmunkra hajthatja a vizet.

p-1952-racepg-vertical.jpg
Eljött hát az 500 mérföldes futam napja, a május 30-a.
A rajt után Ascari visszaesett 21-nek, de aztán nagyon jól tartotta magát: a kör 10. végén már a 11. helyen száguldott, majd előretornázta magát 8-nak, utána visszaesett egyet. Ahogy Catlin írta: - Minden cécó, kis piszkos trükk nélkül áthámozta magát a mezőnyön. Néhányan felvonták a szemöldöküket, az biztos.
Ascari, mint később mesélte, maga is elégedett volt a kezdettel: - Mire a 8-9. helyre értem, teljesen higgadt voltam. Még korán volt hozzá, de azt számolgattam, ha így mennek a dolgok, akár a 2. vagy 3. helyre is odaérhetek.
Ám ebből nem lett semmi.
A 41. körben az északi kanyarban a Ferrari jobb hátsó kereke egyszerűen kitört, nem bírta tovább a terhelést. Ascari vadul megpördült, majd sikerült leparkolnia a 375-öst a pálya belső, füves területén. Ehhez hozzátartozik, hogy a ferrarisok kaptak egy tippet, hogy ez alkalommal Halibrand felniötvözetet használjanak, ám ezt a bölcs tanácsot nem fogadták meg. (Enzo rá is kente a kudarcot a Borrani-felnigyárra.)

1952_indy_500_-_alberto_ascari-fg.jpg
Ascari maga segített a 375-öst biztonságos helyre tolni, majd visszament a boxba.

Catlin: - Amíg versenyben volt, a teljesítménye hibátlan volt.
Lampredi visszaemlékezése szerint a garázsba visszaért Ascari nagyon magába fordult, és egy szó nélkül figyelte a verseny további menetét. – Le voltunk lombozva, mert ebben a produkcióban benne volt akár a győzelem is – állította a tervező.

1952-Ascari-retires-indy-fe.jpg
Ami amúgy nem feltétlenül túlzás, hiszen Ascari átlagsebessége 128,71 mérföld/h volt, míg a végső győztesé 128,92. Sam Hanks, az egyik pilóta lelkesen beszélt Ascariról: - Amit bemutatott abban a 100 mérföldben, amikor versenyben volt, azt bizonyította, hogy ugyanolyan jó a szupergyors oválpályán, mint az európai arénákban. Ha versenyben marad, biztos lett volna egy-két szava a végső sorrendet illetően!
A díjátadó gálán a frakkban megjelenő Ascari a 31. helyért egy 1983 dollárról és 19 centről szóló csekket tehetett zsebre. De hogy tényleg megérintette valamiképp a szervezőket, jelzi, hogy kapott egy külön karszalagot, amin ez állt: „Albeto Ascari – A Great Guy”.
Sokszor nem is kell ennél több…

Ferrari_637_1986s.jpg
Lábjegyzet: Enzo Ferrari később soha nem próbálkozott az Indianapolis 500-zal. De az 1952-es kudarc bizonyára a haláláig kísértette, mert még az 1980-as években is tettek egy, aztán hamvába holt kísérletet, hogy ott legyenek a Brickyardon. Amikor már biztossá vált, hogy a turbók betiltása után 1989-ben megint 3,5 literes szívómotorok lesznek a Forma-1-ben, a Ferrarinál is beindult ötletelés. Ekkor találták ki, hogy előre építenek egy V12-est, amit ki lehetne próbálni az Indyn.  Ezt egyébként a Goodyear is támogatta, és összehozták Enzot a Bobby Rahal vezette Truesportsszal. Rahal el is utazott Maranelloba, vitte magával a CART-ban használt March 85C versenygépet, amit ő és Michele Alboreto is tesztelt. Sőt, a gépet ott hagyta az olaszoknak, akik darabokra szedték, hogy tanulmányozhassák, miképp is néz ki egy valódi Indy-masina. Ezek után Gustva Brunner kapta a feladatot, hogy tervezzen egy Indy-Ferrarit, ez lett a 637-es. 1986-ban Alboreto néhányszor megfutatta a gépet Fioranoban, és sokkal jobb eredményeket ért el vele, mint korábban a March-csal. Úgy volt, hogy az évad utolsó CART-futamán, Laguna Secában bemutatkozik a Ferrari Amerikában, de a nyáron szerződtetett új technikai igazgató, John Barnard lefújta az egész Indy-projektet, kizárólag a Forma-1-re óhajtott koncentrálni.
Így aztán a 637-es szinte azonnal elfoglalta helyét a Ferrari Múzeumban. Ma is ott látható.

kis indy ferr.jpg

Címkék: 1986 1952 Ferrari Indy 500 Indianapolis Enzo Ferrari Monza Michele Alboreto Luigi Chinetti Alberto Ascari Aurelio Lamperdi Gustav Brunner John Barnard Ferrari 375 Fiorano

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://f1classic.blog.hu/api/trackback/id/tr855004908

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Real Simon says 2013.01.08. 15:19:29

Remek és hiánypótló a cikk - köszönjük, Karcsi!
Pazarok a képek is, főleg az a színes fotó tetszik, amin Ascari ül a 12-es rajtszámú 375 Indy Special volánjánál.
Enzo nem véletlenül tartotta minden idők talán legjobb pilótájának (Fangio pedig a legkomolyabb ellenfelének) Ascarit: aki egy számára teljesen idegen környezetben, oválpályán, új autóval, gumikkal, tankolási szabályokkal kapásból ilyen gyors tud lenni, az a legnagyobbak közül való.

Mr.MehesKaroly · http://forma-1sztorik.blog.hu 2013.01.08. 22:45:26

@Real Simon says: Én is azt gondolom, Ascarit nagyon alulértékelik, semmilyen rangsorban nem szerepel, holott máig tart rekordokat - 9x nyert zsinórban, és bár kinézetre - akár csak Gonzalez - ő is olyan volt, mint egy drótgyári portárs, piszok gyors pilóta lehetett - mint később Moss, Clark, Rindt, vagy ma Vettel.

cyrilposthumus 2013.01.08. 22:47:49

Ismételten remek cikk! És igen, a képek is csodálatosak.
@Real Simon says: akkoriban sokan gyorsabbnak tartották még a Maestronál is. Valóban egyike a legnagyobbaknak... talán Fangio sem lesz ötszörös bajnok ha Ascari tovább él, sajnos ezt a párarcot "elvette" tőlünk az élet.

Real Simon says 2013.01.08. 22:54:01

@cyrilposthumus: Na igen, egészen biztos, hogy ha Alberto túléli és a Lancia decens autó marad 1955-ben (a mezőny leggyorsabb autója volt, ehhez nem fér kétség), Ascari - a mezőny leggyorsabb pilótája - megszorongatta volna Fangiót a Mercedesben. Nem véletlen, hogy (ahogy a cikkben is szerepel) Enzo Ferrari rögtön lecsapott Vittorio Janóra, aki a kiváló Lancia D55-öt tervezte.
Hogy Ascari általában gyorsabb volt Fangiónál, szintén vitán felül áll. Fangio a kalkulált kiegyensúlyozottságával ért el jobb eredményeket. Amikor csak a tempó számított, Ascari verhetetlen volt. Igaza van Karcsinak, sokkal több elismerést érdemelne.

Real Simon says 2013.01.08. 22:58:31

Annyit érdemes még hozzáfűzni az 1986-os IndyCar-kalandhoz, hogy Enzo Ferrari ezzel a húzással akarta sarokba szorítani a FIA-t (Balestre), hogy ne tiltsa be a turbókat. Érdemes lenne összeszámolni, hány alkalom volt 1948 óta, amikor Ferrari ilyen kemény sportpolitikai eszközökkel próbált előnyt kicsikarni magának. Pl. az 1964-es utolsó 2 futamra gondolok, amikor a Ferrarik a NART sárga színében indultak Mexikóban, mert Enzo harcban állt a CSAI-val. (Remélem, nem tévesztettem el az évet.)

Real Simon says 2013.01.08. 23:13:31

@Mr.MehesKaroly: Na igen, kék-fehérek voltak a Ferrarik az USA és Mexikói Nagydíjon. Köszi a korrekciót! ;)

cyrilposthumus 2013.01.08. 23:34:44

Azért az a 64es vb végül mégis csak Clark utolsó körben (65. kör)való kiesésén múlott. Inkább azt mondanám Bandini csak "javította" Surtees esélyeit. (30. kör)
süti beállítások módosítása