HTML

    F1 Classic

F1 Classic is about the past legends of the Formula 1: pilots, heroes, champions and odd figures; races, triumphs and also tragedies... - Ez a blog a Forma-1 1950-ben elkezdődött, színes, tragikus, de minden ízében izgalmas történetéből idéz fel történeteket, sztorikat, anekdotákat. Ma Vettelről, Hamiltonról, Alonsoról szól a Forma-1, de volt itt valaha egy Fangio, Clark, Surtees, Graham Hill, Jochen Rindt, Jackie Stewart, Fittipaldi, Lauda, Hunt, Andretti, Jones - csak hogy néhány világbajnokot említsek. Hát még a többiek!

Friss topikok

http://www.facebook.com/mehes.karoly

1906 (1) 1937 (1) 1938 (1) 1939 (1) 1948 (1) 1952 (1) 1957 (2) 1958 (1) 1959 (1) 1970 (1) 1975 (2) 1976 (4) 1977 (21) 1978 (7) 1979 (13) 1980 (5) 1981 (10) 1982 (19) 1983 (2) 1985 (2) 1986 (7) 1987 (2) 1989 (2) 1992 (1) 2012 (1) 2014 (1) 2015-2016 (1) 2016 (1) 2017 (2) 2018 (1) 312T4 (2) 312 T4 (1) 458 Italia (1) 60 (1) ADAC (1) Adolf Hitler (1) Alain Bellehumeur (1) Alain Prost (1) Alan Jones (4) Alan Wilson (1) Alastair Caldwell (1) Alberto Ascari (1) Alfonso de Portago (1) Alfred Neubauder (1) Allan de la Plante (1) America (1) Anderstorp (1) Andrea de Cesaris (1) Andretti (1) Andzrej Jaroszewicz (1) Ann Bradshaw (1) Antonio Tomaini (1) Argentina (1) Argentin Nagydíj (1) Armando Cifuentes (1) Arrows (1) art (1) Audi (1) Aurelio Lamperdi (1) Aurora (2) Auto Union (2) AVUS (1) Ayrton Senna (6) baleset (1) Balogh Tibor (1) Belgium (1) Belgrádi Nagydíj (1) Beppe Gabbiani (1) Berlin (1) Bernard Cahier (1) Bernie Ecclestone (3) Berthierville (2) BMW M1 (1) Bobby Rahal (1) Bologna (1) Boris Schlegelmilch (1) Brabham (4) Brabham Alfa Romeo (1) Brabham BT46B (1) Brands Hatch (3) Brazília (1) British Grand Prix (1) Brit Nagydíj (1) BRM (1) Bruno Giacomelli (1) Budapest (2) Can-Am (1) Canada (1) CanAm (1) Carlos Reutemann (4) Chris Amon (2) Classic Grand Prix (1) Colin Chapman (6) Commendatore (1) Cooper (1) Copersucar (2) Czech Republic (1) Damon Hill (1) Dan Gurney (1) Derek Bell (1) Desiré Wilson (1) Desire Wilson (1) Didier (1) Didier Pironi (14) Dijon (3) Donnington (2) Don Sergio Mantovani (1) Don Sergio Montavani (1) Dr. Harvey Postlethwaite (1) Dr. Jonathan Palmer (1) Ecclestone (1) Eddie Cheever (1) Eddie Nelson (1) Elio de Angelis (2) Emerson Fittipaldi (2) Enzo Ferrari (27) Ercole Colombo (1) Erich Zakowski (1) Eugenio Castellotti (1) év (1) ferrari (1) Ferrari (44) Ferrari 125 (1) Ferrari 166 (1) Ferrari 1961 (1) Ferrari 375 (1) Ferrari 70 (1) Fidel Castro (1) Fiorano (1) Forma-1 (3) Formula 1 (2) Francia Nagydíj (1) Francoise Conconi (1) Frank Dernie (1) Frank Williams (2) Fuji (2) George Harrison (1) Gerald Donaldson (1) Giacobazzi (1) Gilles Villeneuve (36) Gilles VIlleneuve (3) Giovanna Amati (1) Giulio Cabianca (1) Goodyear (2) Gordon Kirby (1) Gughi Zanon (1) Guidizzolo (1) Gunnar Nilsson (3) Günther Steiner (1) Gustav Brunner (1) győzelem (1) halál (1) Hámori Tamás (1) Harvey Postlethwaite (1) Helmut Zwickl (1) Honda (1) Horváth Árpád (1) Hungarian Grand Prix (3) Hungaroring (6) Hungary (6) Huub Rothengatter (1) Igor Trubeckoj (1) II. János Pál (1) Imola (13) Indianapolis (1) Indy 500 (2) Iron Curtain (1) Italian Grand Prix (1) Jackie Sewart (1) Jackie Stewart (2) Jacques Laffite (1) Jacques Villeneuve (2) Jacques Villeneuve sr. (1) James Hunt (5) Jan Lammers (1) Japan (1) Japán Nagydíj (1) Jarama (6) Jean-Pierre Jabouille (1) Jean-Pierre Jarier (2) Jean Behra (2) Jean Todt (1) Jeff V. Hutchinson (1) Joanna (1) Joanna Villeneuve (1) Jochen Neerpasch (1) Jochen Rindt (3) Jody Scheckter (9) Johnny Dumfries (1) John Barnard (1) John Hogan (1) John Watson (2) Jonathan Giacobazzi (1) Juan Manuel Fangio (3) Keke rosberg (1) Keke Rosberg (1) Ken Tyrrell (1) Kuba (1) Kyalami (1) Lance Stroll (1) Lauda (1) Lella Lombardi (1) Lewis Hamilton (1) Le Castellet (1) Le Mans (1) Ligier (1) Lole (1) Long Beach (1) Lotus (8) Lotus78 (1) Lotus79 (1) Lotus 72 (1) Luca di Montezemolo (1) Luc Ghys (1) Luigi Chinetti (2) Magyar Nagydíj (2) Manfred von Brauchitsch (1) Maranello (11) March (2) Marco Piccinini (5) Maria Teresa de Filippis (1) Mario Andretti (3) Maserati (1) Masten Gregory (1) Mauro Forghieri (2) Max Mosely (1) McLaren (4) Méhes Károly (1) Mercedes (3) Mexikó (1) Michael Schumacher (2) Michele Alboreto (3) Michelin (1) Mike Hawthorn (1) Mille Miglia (2) Modena (3) Monaco (5) Monte Carlo (5) Montreal (1) Monza (8) Mosport (4) Muhammad Ali (1) Museo Casa Enzo Ferrari (1) Museum Gilles Villeneuve (1) Nelson Piquet (3) Német Nagydíj (1) New York (1) Nigel Mansell (3) Niki Lauda (11) Nr.27 (1) Nuvolari (1) Olasz Nagydíj (1) painting (1) pápa (1) Patrick Depailler (1) Patrick Tambay (1) Paul Karassik (1) Paul Rosche (1) Pedro Rodriguez (2) Peterson (1) Phil Hill (2) Piero Ferrari (2) Pierre-Henri Cahier (1) Pierre Dupasquier (1) Pino Allievi (2) Pironi (2) Porsche (2) Poznan (1) ProCar (1) Prof. Sid Watkins (2) Race of Champions (1) Rainer W. Schlegelmilch (1) Reemstma (1) Reemtsma (1) Reims (1) Renault (3) René Arnoux (2) Reutemann (2) Ricardo Rodriguez (1) Riccardo Patrese (2) Riccardo Rodriguez (1) Richard Seaman (1) Rio (2) Rio de Janeiro (1) Robert Kubica (1) Rohonyi Tamás (1) Romolo Tavoni (1) Ronnie Peterson (6) Rosemeyer (1) Rudi Caracciola (1) San Marinói Nagydíj (1) Sao Paulo (1) Sarthe (1) Scheckter (1) Scuderia (1) Senna (3) Sergio Pérez (1) Sergio Vezzali (1) Silverstone (5) Simon István (1) Sir Jackie Stewart (1) Spa (1) st. Jovite (1) St. Jovite (1) Stefano Domenicali (1) Stirling Moss (3) Suzuka (1) Svéd Nagydíj (1) Száguldó cirkusz (1) Szeghalom (1) Szergej Szirotkin (1) Szisz Ferenc (2) Szovjetunió (1) Tazio Nuvolari (2) Team Haas (1) Teddy Mayer (2) Toleman (1) Tommaso Carletti (1) Tom Havlasek (1) Tony Brooks (1) tragédia (1) Trois Riviers (2) Tullio Abbate (1) Tyrrell (1) Urbán Lajos (1) USA Nagydíj (1) Veloce (1) Vettel (1) Villeneuve (2) Viola Tamás (1) Vittorio Brambilla (1) Walter Wolf (3) Walter wolf (1) Watkins Glen (3) West (1) Who Works (1) Williams (5) Williams FW07 (1) Wilson Fittipaldi (1) Wolf WR1 (1) Zakspeed (2) Zandvoort (2) Zeltweg (2) Zolder (14) Címkefelhő

Az 1950-ben indult Forma-1-es bajnokságban több, mint egy éve csak az Alfa Romeók nyertek, az összes versenyen - szörnyű! A legesélyesebb ellenfél papíron a Ferrari volt, de csekély sikerrel. Aztán eljött 1951. július 14-e, egy szombat. A Brit Nagydíj napja.

Hogy nézhet ki valaki úgy, mint egy hentes, ha autóversenyző? Már pedig, ha az 50-es évek fotóira rápillantunk, sokszor ezt látjuk: köpcös, sőt, inkább dagi figurák, enyhe cickókkal, majdnem hónaljig húzott nadrággal. Nem túl sportos kiszerelés. Közülük is kitűnt a Nagyfejűnek (El Cabezón), továbbá a Pampák Bikájának titulált José Froilan Gonzalez. Akit külső adottságai nem gátoltak meg abban, hogy történelmet írjon 29 éves korában.
A két argentin, Juan Manuel Fangio és Gonzalez nagy cimbik voltak, ha tehették, együtt mentek a versenyekre, s mint Gonzalez mesélte jóval később:

- Az egyikünk elment bevásárolni, a másik addig kimosott és kivasalt.


Hja, kérem, az még nem a menedzserektől és PR-intézőktől irányított világ volt.
Még az év elején, márciusban rendezték a Libre Grand Prix-t Buenos Airesben, ahol Fangio egy 3 literes Mercedessel állt rajhoz, vele szemben ott volt Gonzalez egy 2.0-ás Ferrarival - és nyert. De, mint mondta, tudta, ez egy egyszeri alkalom volt, kisebb csoda. Pláne, a Forma-1-et szemlélve, ott semmi esélye sem volt a Alfás honfitárs ellen a maga 375-ös Ferrarival. Mégis, nem sokkal a Brit Nagydíj előtt Fangio - tán baráti buzdításképp - egyszer csak ezt mondta a barátjának: - Úgy érzem, ezúttal nem fogunk győzni. Szerintem te fogod megnyerni a futamot.
Gonzalez csak a fejét ingatta: - Talán - motyogta.
Mért pont ő lenne a befutó? Elvégre a Ferrarinál Alberto Ascari volt az abszolút első számú pilóta, és ott volt még Enzo Ferrari régi jó barátja, Lugi "Gigi" Villoresi is.
Minden esetre Fangio látonki szavai mintha jó hatással lettek volna rá. Már az is szenzáció volt, hogy megszerezte a pole-t 1,43.4 perccel, amit akkor tudunk igazán értékelni, ha tudjuk, hogy Ascari kerek 2 másodperccel volt lassúbb! A Ferrari egy 4.5 literes, 375 típusjelzésű géppel állt ki az öt éve veretlen Alfa Romeok ellen, és úgy tűnt, a vaskos, robosztus Gonzalez technikája különösen alkalmas volt a nehezen terelgethető gép megzabolázására.


A rajtnál a második sorból az öreg Felice Bonetto (aki néha pipára gyújtott egy-egy unalmasabb futam közben) az élre rontott, de Gonzalez csak egy kört engedélyezett a számára: a 2. körben az élre állt. És bár Fangio a 10. körben leelőzte, Gonzalezt nem tudta lerázni. A Nagyfejű elképesztő kunsztokat hajtott végre: egyrészt a kocsiból félig kihajolva vette a kanyarokat, és többször elgyúrta a pálya szélét jelző szalmabálákat és fellökte az üres benzineshordókat. A legélesebb pillanat akkor jött el, amikor Ascari váltóhiba miatt ki kellett álljon. Gonzalez egy körrel később járt a bokszban, ahol 20 liter benzint tankoltak a gépébe - és ő roppant sportszerűen felajánlotta a 375-ösét Ascarinak, ám a csapatvezetés azt mondta neki, ne foglalkozzon ezzel, remekül megy, folytassa a versenyt. Érdekes dolog ez, mert ha Ascari átveszi tőle a volánt, Gonzalez neve valószínűleg örökre feledésbe merül, annak ellenére, hogy aztán 1954-ben is tudott nyerni, ráadásul ugyanitt. De így történelmet írt.


- Azt sosem lehet elfelejteni, ami a verseny után várt. Őrjöngtek a Ferrari garázsban, szinte agyonöleltek, a sportigazgató, Nello Ugolini sírt. És hát az a találkozás Enzo Ferrarival... Ekkor, szerdán, értettem csak meg, mit jelent ez a győzelem. Ferrari irodájának falán már egy hatalmas fotó függött a siker pillanatáról. Megkért, hogy írjam alá a fényképet, majd percről percre el kellett meséljem neki a verseny lefolyását. Egy csodálatos, az ágaskodó lóval díszített aranyórával ajándékozott meg annak emlékére, hogy sikerült legyőzni az Alfa Romeot.
Más kérdés, hogy Enzo önéletrajzában ezt a napot úgy emlegette: - Aznap megöltem az anyámat.
Hiszen pályafutásának kezdete óta szinte minden az Alfához kötötte, egészen addig, amíg meg nem alapította a saját istállóját.


Hatvan év telt el Gonzalez első sikere óta, és ma a Ferrari a sportág történetének legsikeresebb csapata 216 győzelemmel. Ám az idei Brit Nagydíj előtt előkerült a jó öreg 375-ös, ami Bernie Ecclestone gyűjteményét gazdagítja: a Domenicali vezette F1-es csapat büszkén fényképezkedett a legelső sikerautóval, amit aztán Alonso meg is hajtott néhány kör erejéig. És mintha átszállt volna beléje a győzelem szelleme: Alonso idén először sikerre vezette a 150Italiát.

Silverstone nevében az "ezüst" szó szerepel, de a Ferrarinak, úgy látszik, aranyat ér!

 

José Froilan Gonzalez (Sz.: Arrecifes (ARG), 1922. októer 5.) ma 89 évesen Buenos Airesben él. 1950-1960 között 26 nagydíjon indult, 2 győzelmet, 3 pole-t és 6 leggyorsabb kört ért el.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1classic.blog.hu/api/trackback/id/tr183057897

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása