HTML

    F1 Classic

F1 Classic is about the past legends of the Formula 1: pilots, heroes, champions and odd figures; races, triumphs and also tragedies... - Ez a blog a Forma-1 1950-ben elkezdődött, színes, tragikus, de minden ízében izgalmas történetéből idéz fel történeteket, sztorikat, anekdotákat. Ma Vettelről, Hamiltonról, Alonsoról szól a Forma-1, de volt itt valaha egy Fangio, Clark, Surtees, Graham Hill, Jochen Rindt, Jackie Stewart, Fittipaldi, Lauda, Hunt, Andretti, Jones - csak hogy néhány világbajnokot említsek. Hát még a többiek!

Friss topikok

http://www.facebook.com/mehes.karoly

1906 (1) 1937 (1) 1938 (1) 1939 (1) 1948 (1) 1952 (1) 1957 (2) 1958 (1) 1959 (1) 1970 (1) 1975 (2) 1976 (4) 1977 (21) 1978 (7) 1979 (13) 1980 (5) 1981 (10) 1982 (19) 1983 (2) 1985 (2) 1986 (7) 1987 (2) 1989 (2) 1992 (1) 2012 (1) 2014 (1) 2015-2016 (1) 2016 (1) 2017 (2) 2018 (1) 312T4 (2) 312 T4 (1) 458 Italia (1) 60 (1) ADAC (1) Adolf Hitler (1) Alain Bellehumeur (1) Alain Prost (1) Alan Jones (4) Alan Wilson (1) Alastair Caldwell (1) Alberto Ascari (1) Alfonso de Portago (1) Alfred Neubauder (1) Allan de la Plante (1) America (1) Anderstorp (1) Andrea de Cesaris (1) Andretti (1) Andzrej Jaroszewicz (1) Ann Bradshaw (1) Antonio Tomaini (1) Argentina (1) Argentin Nagydíj (1) Armando Cifuentes (1) Arrows (1) art (1) Audi (1) Aurelio Lamperdi (1) Aurora (2) Auto Union (2) AVUS (1) Ayrton Senna (6) baleset (1) Balogh Tibor (1) Belgium (1) Belgrádi Nagydíj (1) Beppe Gabbiani (1) Berlin (1) Bernard Cahier (1) Bernie Ecclestone (3) Berthierville (2) BMW M1 (1) Bobby Rahal (1) Bologna (1) Boris Schlegelmilch (1) Brabham (4) Brabham Alfa Romeo (1) Brabham BT46B (1) Brands Hatch (3) Brazília (1) British Grand Prix (1) Brit Nagydíj (1) BRM (1) Bruno Giacomelli (1) Budapest (2) Can-Am (1) Canada (1) CanAm (1) Carlos Reutemann (4) Chris Amon (2) Classic Grand Prix (1) Colin Chapman (6) Commendatore (1) Cooper (1) Copersucar (2) Czech Republic (1) Damon Hill (1) Dan Gurney (1) Derek Bell (1) Desire Wilson (1) Desiré Wilson (1) Didier (1) Didier Pironi (14) Dijon (3) Donnington (2) Don Sergio Mantovani (1) Don Sergio Montavani (1) Dr. Harvey Postlethwaite (1) Dr. Jonathan Palmer (1) Ecclestone (1) Eddie Cheever (1) Eddie Nelson (1) Elio de Angelis (2) Emerson Fittipaldi (2) Enzo Ferrari (27) Ercole Colombo (1) Erich Zakowski (1) Eugenio Castellotti (1) év (1) ferrari (1) Ferrari (44) Ferrari 125 (1) Ferrari 166 (1) Ferrari 1961 (1) Ferrari 375 (1) Ferrari 70 (1) Fidel Castro (1) Fiorano (1) Forma-1 (3) Formula 1 (2) Francia Nagydíj (1) Francoise Conconi (1) Frank Dernie (1) Frank Williams (2) Fuji (2) George Harrison (1) Gerald Donaldson (1) Giacobazzi (1) Gilles VIlleneuve (3) Gilles Villeneuve (36) Giovanna Amati (1) Giulio Cabianca (1) Goodyear (2) Gordon Kirby (1) Gughi Zanon (1) Guidizzolo (1) Gunnar Nilsson (3) Günther Steiner (1) Gustav Brunner (1) győzelem (1) halál (1) Hámori Tamás (1) Harvey Postlethwaite (1) Helmut Zwickl (1) Honda (1) Horváth Árpád (1) Hungarian Grand Prix (3) Hungaroring (6) Hungary (6) Huub Rothengatter (1) Igor Trubeckoj (1) II. János Pál (1) Imola (13) Indianapolis (1) Indy 500 (2) Iron Curtain (1) Italian Grand Prix (1) Jackie Sewart (1) Jackie Stewart (2) Jacques Laffite (1) Jacques Villeneuve (2) Jacques Villeneuve sr. (1) James Hunt (5) Jan Lammers (1) Japan (1) Japán Nagydíj (1) Jarama (6) Jean-Pierre Jabouille (1) Jean-Pierre Jarier (2) Jean Behra (2) Jean Todt (1) Jeff V. Hutchinson (1) Joanna (1) Joanna Villeneuve (1) Jochen Neerpasch (1) Jochen Rindt (3) Jody Scheckter (9) Johnny Dumfries (1) John Barnard (1) John Hogan (1) John Watson (2) Jonathan Giacobazzi (1) Juan Manuel Fangio (3) Keke Rosberg (1) Keke rosberg (1) Ken Tyrrell (1) Kuba (1) Kyalami (1) Lance Stroll (1) Lauda (1) Lella Lombardi (1) Lewis Hamilton (1) Le Castellet (1) Le Mans (1) Ligier (1) Lole (1) Long Beach (1) Lotus (8) Lotus78 (1) Lotus79 (1) Lotus 72 (1) Luca di Montezemolo (1) Luc Ghys (1) Luigi Chinetti (2) Magyar Nagydíj (2) Manfred von Brauchitsch (1) Maranello (11) March (2) Marco Piccinini (5) Maria Teresa de Filippis (1) Mario Andretti (3) Maserati (1) Masten Gregory (1) Mauro Forghieri (2) Max Mosely (1) McLaren (4) Méhes Károly (1) Mercedes (3) Mexikó (1) Michael Schumacher (2) Michele Alboreto (3) Michelin (1) Mike Hawthorn (1) Mille Miglia (2) Modena (3) Monaco (5) Monte Carlo (5) Montreal (1) Monza (8) Mosport (4) Muhammad Ali (1) Museo Casa Enzo Ferrari (1) Museum Gilles Villeneuve (1) Nelson Piquet (3) Német Nagydíj (1) New York (1) Nigel Mansell (3) Niki Lauda (11) Nr.27 (1) Nuvolari (1) Olasz Nagydíj (1) painting (1) pápa (1) Patrick Depailler (1) Patrick Tambay (1) Paul Karassik (1) Paul Rosche (1) Pedro Rodriguez (2) Peterson (1) Phil Hill (2) Piero Ferrari (2) Pierre-Henri Cahier (1) Pierre Dupasquier (1) Pino Allievi (2) Pironi (2) Porsche (2) Poznan (1) ProCar (1) Prof. Sid Watkins (2) Race of Champions (1) Rainer W. Schlegelmilch (1) Reemstma (1) Reemtsma (1) Reims (1) Renault (3) René Arnoux (2) Reutemann (2) Ricardo Rodriguez (1) Riccardo Patrese (2) Riccardo Rodriguez (1) Richard Seaman (1) Rio (2) Rio de Janeiro (1) Robert Kubica (1) Rohonyi Tamás (1) Romolo Tavoni (1) Ronnie Peterson (6) Rosemeyer (1) Rudi Caracciola (1) San Marinói Nagydíj (1) Sao Paulo (1) Sarthe (1) Scheckter (1) Scuderia (1) Senna (3) Sergio Pérez (1) Sergio Vezzali (1) Silverstone (5) Simon István (1) Sir Jackie Stewart (1) Spa (1) St. Jovite (1) st. Jovite (1) Stefano Domenicali (1) Stirling Moss (3) Suzuka (1) Svéd Nagydíj (1) Száguldó cirkusz (1) Szeghalom (1) Szergej Szirotkin (1) Szisz Ferenc (2) Szovjetunió (1) Tazio Nuvolari (2) Team Haas (1) Teddy Mayer (2) Toleman (1) Tommaso Carletti (1) Tom Havlasek (1) Tony Brooks (1) tragédia (1) Trois Riviers (2) Tullio Abbate (1) Tyrrell (1) Urbán Lajos (1) USA Nagydíj (1) Veloce (1) Vettel (1) Villeneuve (2) Viola Tamás (1) Vittorio Brambilla (1) Walter Wolf (3) Walter wolf (1) Watkins Glen (3) West (1) Who Works (1) Williams (5) Williams FW07 (1) Wilson Fittipaldi (1) Wolf WR1 (1) Zakspeed (2) Zandvoort (2) Zeltweg (2) Zolder (14) Címkefelhő

Mindenki, aki ismerte, állítja: ő volt az autóversenyző eleven szobra. Végtelenül gyors, tökéletesen precíz és pontos, és ezzel együtt csöndes, már-már visszahúzódó. Amikor 32 évesen meghalt, Chris Amon könnyeivel küszködve csak ennyit mondott:
- Ha ez megtörténhetett Jimmyvel, akkor miben reménykedhetünk mi, többiek?


Jim Clark 75 évvel ezelőtt, 1936. március 4-én született a skóciai Kilmanyben. Hat éves volt, amikor a szüleivel egy farmra költözött. Nem kell hozzá Freudnak lenni, hogy későbbi befelé forduló személyiségét elemezve megállapítsuk: a vidéki környezet, a falusi életforma örökre meghatározta a világhoz való viszonyát. Bár a Forma-1 már az 1960-as években is csillogás és a hírnév világát jelentette, Clark bajnokként is sokszor hangoztatta, hogy ő csak egy "egyszerű parasztgyerek", aki a szeles skót lapályon érzi magát a legjobban; ezért amikor csak tehette, hazatért a birkák mellé, legfeljebb vadászgatott kicsit. Ahogy egy rendes szigetországihoz illik, a szüleivel teázott, nővérével sétálgatott, és bár a csinos modell, Sally Stokes személyében hosszú évekig állandó barátnője is volt, sose nősült meg. Mint mondogatta: addig, amíg vissza nem vonul, nem akar családot alapítani...
A farmergyerek minden munkát, amit rábíztak végtelen odaadással és precizitással végzett, ahogy ezt szigorú atyja megkövetelte tőle. Sokan ennek a mindig rajta lévő megfelelési kényszernek tudták be azt is, hogy a hihetetlenül sikeres és győzedelmes Clark mintha állandóan szorongott volna, aminek a legjellemzőbb jele volt, hogy örökké tövig rágta a körmét... Egyszer, amikor rászóltak emiatt, így vágott vissza:
- Mért, mások cigiznek, én körmöt rágok.


Clark sikerei, bár a maguk idejében világra szólóak voltak, mára kevés maradt meg belőlük dokumentumszerűen, hiszen az 1960-as években a televízió még Angliában sem közvetítette a versenyeket, nem hogy élőben, de felvételről sem. Az első teljes F1-es szezon, amire a BBC szerződést kötött, 1971-ben volt - amikor Clark már három éve halott volt.
Szóval, ki is volt ez a Jim Clark? Akit egyébként a magyar olvasók is szinte az első F1-es sztárok között ismerhettek meg, hiszen Almássy Tibor  "Autóversenyzők, versenyautók", című, először 1975-ben megjelent könyvében (ami tán az első magyar F1-es kötet volt - és maradt még hosszú ideig) személyes élményei alapján bőven mesél a skót bajnokkal való barátságáról.
Clark, egyedülálló módon, minden, vagyis 72 Forma-1-es versenyét Lotusszal futotta, minden győzelmét (25) és kudarcát Colin Chapman csapatában érte el. Jócskán több akadt a sikerből, elvégre ő volt az, aki legutolsó 1. helyével - amit egyébként utolsó F1-es versenyén ért el -, megdöntötte a már akkor is félistenként tisztelt Juan Manuel Fangio rekordját, a 24 nagydíj-győzelmet: neki az 1968-as dél-afrikai diadallal 25 elsősége lett. Ezt majd további 5 évvel később Jackie Stewart szárnyalja túl, az a Stewart, aki harminc év elteltével is így vélekedik Clarkról:
- Abszolút a legnagyobb volt az én szememben. Merem állítani, ha Jimmy életben marad, lehet, hogy belőlem sose lesz világbajnok, annyival jobb volt mindenkinél, nálam is.
Minden visszaemlékező megkülönbözteti az autóversenyző Clarktól a magánembert. Mintha a kettő nem is ismerte volna egymást, csak egy testben lakoztak. Egyik legjobb skóciai barátja, Pat Mennem sok időt töltött vele együtt, és jól ismerte a "titokzatos" Jim Clarkot.
- Míg mondjuk Graham Hill volt a Forma-1 élő nagykövete, hihetetlenül népszerű és olyasvalaki, aki élvezte az ezzel járó pörgést és nyüzsgést, Jimmy, amikor kiszállt a Lotus üléséből, legszívesebben elbújdosott volna. Nem szerette, hogy folyton lóg rajta valaki, a hátát lapogatja, a kezét szorongatja. Nem érezte magát sztárnak csak azért, mert azt tette, amihez értett. Jellemző volt rá, mennyire fel tudott oldódni otthon, Skóciában. Egyszer elkísértem a helyi piacra. Találkoztunk egy sereg régi ismerősével, akikkel beültünk ebédelni. Ott ült velük a Forma-1 világbajnoka, és egy szó sem esett az autóversenyzésről, csak arról, hogy mit csinálnak a birkák, milyen lesz a termés. És Jimmy jól érezte magát, egy percig sem hiányzott neki, hogy az előző vagy a következő futamról kérdezgessék.
Mennem azt se titkolta, hogy Clark életének ez a kettőssége néha már-már depressziót idézett elő a pilótánál, és ilyenkor néha a pohár fenekére nézett.
Ám mindez egy percig sem látszott meg rajta versenyzés közben. Sőt, vannak, akik vissza tudnak emlékezni a vidám, joviális Clarkra is, mint például szerelője, Dave Sims:
- Rouenben történt, hogy a nap végén leültünk sörözni, de sajnos az lett a vége, hogy a Lotus-szerelők és a Brabham-szerelők kicsit összeverekedtek. Kiszállt a rendőrség is, és bizony néhány hőbörgőt szépen bevittek az örsre éjszakára. Nem tudom, ki volt az, aki Clarkot értesítette, minden esetre hajnalban megjelent a jardon, és "kiszabadított" valamennyiünket. Röhögött az egészen, és volt benne annyi cinkosság, hogy Colinnak egy szóval sem említette a fennforgást, szerintem nem is tudott róla soha.
A legtöbben azonban azt a Clarkot idézik fel a legszívesebben és a legnagyobb tisztelet hangján, aki zöld színű Lotusa kormánya mögött szinte legyőzhetetlen volt az 1960-as évek derekán. És amikor átment az USA-ba, egyszerűen szóhoz sem engedte jutni az amerikaiakat, hiszen első nekifutásra simán megnyerte a híres Indy 500-at 1965-ben. Ő az egyetlen szereplő az autósport történetében, akinek sikerült, hogy egy évben legyen F-1 világbajnok és Indy-győztes. Az Indyt fanyar humorral kommentálta: - Nem volt rossz, csak ne lettek volna ott az amerikaiak...!


- Számomra nem volt probléma, hogy csak második számú pilóta voltam Jimmy mögött - vallotta meg Trevor Taylor, aki 1961-1964 között Clark csapattársaként versenyzett. - Nagyon nagy figura volt. Velem sosem éreztette, hogy ki a jobb, ki a nagyobb. Sosem beszélt a győzelmeiről, a sikereiről. Elképesztően szerény volt.
Lehet mondani: volt mire szerénynek lennie, még akkor is, ha sok kortársa szinte betegesnek tartotta Clark visszahúzódó magatartását.
Sims, a szerelő anekdóták mellett tud mesélni róla mást is:
- Valami hihetetlen érzéke volt hozzá, hogy megállapítsa, mi a rossz az autóval, mit kellene állítani, megnézni. Ha valamiről azt mondta, hogy ezzel gond van, az úgy is volt. Egyszerűen tudta.


Azon máig megy a vita, hogy meg lehet állapítani, ki volt minden idők legnagyobb autóversenyzője. Valószínűleg nem, mert nincs is értelme - olyan ez, mint Bachot mérnénk Bartókhoz, vagy Leonardót Van Gogh-hoz. Bár az autóversenyzés története nem vetekszik még a művészettörténet távlataival, a sport életében bekövetkezett változások egy fél évszázadon belül is elképesztőek voltak. Az biztos, hogy amikor - így: többes számban - a legjobbakról beszélünk, Clarkot nem lehet kihagyni a Top 10-ből, de talán legjobb 5-ből sem. Egy korszakot jelöl, egy emberként: Fangio, Clark, Prost, Senna, Schumacher - és máris megvan az 5 név, és máris rettenetesen igazságtalanok voltunk Ascarival, Moss-szal, Rindttel, Stewarttal, Fittipaldival, Laudával, Schumacherrel - felesleges is sorolni.


Amit Clarkról mindenki elmond, hogy ennél a skót fiatalembernél az autóversenyzés olyan volt, annyira természetes, mint ahogy a levegőt vette. Szintén a volt csapattárs, Taylor fogalmazta meg:
- Ilyennek született. Ez volt ő. Ott van Graham Hill, egy remek pilóta, de mit kellett neki melózni a sikerért. Brusztolni. Clark meg...
Stewart hozzáfűznivalója mindehhez:
- Utánozhatatlan vezetési képességei és ami még jellemzőbb: stílusa volt. És hallatlan szerencséje is azzal, hogy egymásra találtak Colin Chapmannel, aki valóban egy eleven zseni volt. Ketten együtt egyszerűen olyan távlatokat adtak a Forma-1-nak akkor, hogy tényleg nem lehetett nyomukban maradni.
Ezért is volt mindenki számára elemi sokk, amikor 1968. április 7-én délután, illetve este meghallotta: Clark halott.
Aznap eredetileg egy Brands Hatch-i sportkocsiversenyen kellett volna induljon, a BOAC 500-on, egy gyári Forddal, de Colin Chapman akkor kötötte meg a F1-et szintén forradalmasító reklámszerződését a Gold Leaf cigarettamárkával. A projektben a Forma-2-es versenyek is benne voltak, és Chapman szerette volna, ha az évadnyitó hockenheimi futamon a legjobb pilótájával áll rajthoz az új, fehér-piros-arany színekben pompázó autóval. És a legjobb pilótája Clark volt. Utolsó estéjén készült róla egy kép: söröznek, Clark emeli a kupáját - mire ittak vajon?
A kora áprilisi idő kegyetlen hideg volt, párás, nedves. Clark nem volt jó kedvében, az autó sem úgy muzsikált, ahogy megszokta. Reggel, a hotelban viccesen azt mondta Derek Bellnek, aki szintén az indulók között volt:
- Ha majd lekörözni készülsz, félrehúzódom...
Bell csak mosolygott megilletődötten: lekörözni Jim Clarkot? Pont ő?
A futam 5. körében a 8. helyen hajtott, amikor a célegyenes utáni kanyarban eltűnt a hockenheimi pályát körülvevő sűrű fák között. Sose tért vissza többé.
A baleset okát illetően több teória is szárnyra kapott. A legvadabb arról szólt, hogy egy kislány szaladt át előtte a pályán, őt kerülte ki... Beszélték, hogy minden előzetes figyelmeztetés nélkül lefulladt a Lotus motorja. Aztán, mivel a jobb hátsó gumin egy elég nagy vágásszerű hibát találtak, a defekt is szóba jöhetett. Megrázóak a képsorok, ahogy a csapattárs, Graham Hill pulóveresen segít összeszedni a Lotus roncsait, vonszolja a többiekkel az összeroncsolódott versenygépet a fák között...
Még egyszer Taylor, aki nagyjából ugyanazt mondta, mint a fent idézett Chris Amon:
- Ültünk a lakókocsiban, amikor valaki bejött a halálhírrel. Rögvest az gondoltam: ez nagyon rossz vicc. Aztán jött a még rémesebb ráismerés: most mi lesz? Velünk? Nélküle?
Negyvenhárom év telt el azóta. Új hősök, új sztárok jöttek, meg is haltak közülük jó néhányan. Ahogy mondani szokás, az élet ment tovább. Elképzelhetetlen a 75 éves Jim Clark. Egy mosolygós, fiatal bajnokra emlékezünk, akiről máig úgy tartják: a legnagyobbak egyike volt.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://f1classic.blog.hu/api/trackback/id/tr533058763

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dp27 2011.07.12. 18:36:45

Nekem elég hiánypótló ez az oldal. Örülök neki, hogy belevágtál. Rendszeres vendég leszek itt az biztos.

Ez a Clark cikk is nagyon jó - szép megemlékezés. Nekem sem megy, hogy elképzeljem 75 évesen...
Azért ha van még róla több érdekesség azt is írd meg.
Várom a folytatásokat. ;-)

cyrilposthumus 2012.12.27. 10:23:37

Nagyszerű cikk! És hogy mennyire klasszis pilóta volt, mutatja az is, hogy szinte minden kategóriában kiemelkedően teljesített. Pl.: F1 (bajnok), Francia F2 (bajnok), Tasman F2(bajnok), Indy 500(győztes), Le Mans (10.), BTCC... és még ott volt a nascar is!
Ui.: csak így tovább, várjuk a jobbnál jobb cikkeket!
süti beállítások módosítása