HTML

    F1 Classic

F1 Classic is about the past legends of the Formula 1: pilots, heroes, champions and odd figures; races, triumphs and also tragedies... - Ez a blog a Forma-1 1950-ben elkezdődött, színes, tragikus, de minden ízében izgalmas történetéből idéz fel történeteket, sztorikat, anekdotákat. Ma Vettelről, Hamiltonról, Alonsoról szól a Forma-1, de volt itt valaha egy Fangio, Clark, Surtees, Graham Hill, Jochen Rindt, Jackie Stewart, Fittipaldi, Lauda, Hunt, Andretti, Jones - csak hogy néhány világbajnokot említsek. Hát még a többiek!

Friss topikok

http://www.facebook.com/mehes.karoly

1906 (1) 1937 (1) 1938 (1) 1939 (1) 1948 (1) 1952 (1) 1957 (2) 1958 (1) 1959 (1) 1970 (1) 1975 (2) 1976 (4) 1977 (21) 1978 (7) 1979 (13) 1980 (5) 1981 (10) 1982 (19) 1983 (2) 1985 (2) 1986 (7) 1987 (2) 1989 (2) 1992 (1) 2012 (1) 2014 (1) 2015-2016 (1) 2016 (1) 2017 (2) 2018 (1) 312T4 (2) 312 T4 (1) 458 Italia (1) 60 (1) ADAC (1) Adolf Hitler (1) Alain Bellehumeur (1) Alain Prost (1) Alan Jones (4) Alan Wilson (1) Alastair Caldwell (1) Alberto Ascari (1) Alfonso de Portago (1) Alfred Neubauder (1) Allan de la Plante (1) America (1) Anderstorp (1) Andrea de Cesaris (1) Andretti (1) Andzrej Jaroszewicz (1) Ann Bradshaw (1) Antonio Tomaini (1) Argentina (1) Argentin Nagydíj (1) Armando Cifuentes (1) Arrows (1) art (1) Audi (1) Aurelio Lamperdi (1) Aurora (2) Auto Union (2) AVUS (1) Ayrton Senna (6) baleset (1) Balogh Tibor (1) Belgium (1) Belgrádi Nagydíj (1) Beppe Gabbiani (1) Berlin (1) Bernard Cahier (1) Bernie Ecclestone (3) Berthierville (2) BMW M1 (1) Bobby Rahal (1) Bologna (1) Boris Schlegelmilch (1) Brabham (4) Brabham Alfa Romeo (1) Brabham BT46B (1) Brands Hatch (3) Brazília (1) British Grand Prix (1) Brit Nagydíj (1) BRM (1) Bruno Giacomelli (1) Budapest (2) Can-Am (1) Canada (1) CanAm (1) Carlos Reutemann (4) Chris Amon (2) Classic Grand Prix (1) Colin Chapman (6) Commendatore (1) Cooper (1) Copersucar (2) Czech Republic (1) Damon Hill (1) Dan Gurney (1) Derek Bell (1) Desire Wilson (1) Desiré Wilson (1) Didier (1) Didier Pironi (14) Dijon (3) Donnington (2) Don Sergio Mantovani (1) Don Sergio Montavani (1) Dr. Harvey Postlethwaite (1) Dr. Jonathan Palmer (1) Ecclestone (1) Eddie Cheever (1) Eddie Nelson (1) Elio de Angelis (2) Emerson Fittipaldi (2) Enzo Ferrari (27) Ercole Colombo (1) Erich Zakowski (1) Eugenio Castellotti (1) év (1) Ferrari (44) ferrari (1) Ferrari 125 (1) Ferrari 166 (1) Ferrari 1961 (1) Ferrari 375 (1) Ferrari 70 (1) Fidel Castro (1) Fiorano (1) Forma-1 (3) Formula 1 (2) Francia Nagydíj (1) Francoise Conconi (1) Frank Dernie (1) Frank Williams (2) Fuji (2) George Harrison (1) Gerald Donaldson (1) Giacobazzi (1) Gilles VIlleneuve (3) Gilles Villeneuve (36) Giovanna Amati (1) Giulio Cabianca (1) Goodyear (2) Gordon Kirby (1) Gughi Zanon (1) Guidizzolo (1) Gunnar Nilsson (3) Günther Steiner (1) Gustav Brunner (1) győzelem (1) halál (1) Hámori Tamás (1) Harvey Postlethwaite (1) Helmut Zwickl (1) Honda (1) Horváth Árpád (1) Hungarian Grand Prix (3) Hungaroring (6) Hungary (6) Huub Rothengatter (1) Igor Trubeckoj (1) II. János Pál (1) Imola (13) Indianapolis (1) Indy 500 (2) Iron Curtain (1) Italian Grand Prix (1) Jackie Sewart (1) Jackie Stewart (2) Jacques Laffite (1) Jacques Villeneuve (2) Jacques Villeneuve sr. (1) James Hunt (5) Jan Lammers (1) Japan (1) Japán Nagydíj (1) Jarama (6) Jean-Pierre Jabouille (1) Jean-Pierre Jarier (2) Jean Behra (2) Jean Todt (1) Jeff V. Hutchinson (1) Joanna (1) Joanna Villeneuve (1) Jochen Neerpasch (1) Jochen Rindt (3) Jody Scheckter (9) Johnny Dumfries (1) John Barnard (1) John Hogan (1) John Watson (2) Jonathan Giacobazzi (1) Juan Manuel Fangio (3) Keke Rosberg (1) Keke rosberg (1) Ken Tyrrell (1) Kuba (1) Kyalami (1) Lance Stroll (1) Lauda (1) Lella Lombardi (1) Lewis Hamilton (1) Le Castellet (1) Le Mans (1) Ligier (1) Lole (1) Long Beach (1) Lotus (8) Lotus78 (1) Lotus79 (1) Lotus 72 (1) Luca di Montezemolo (1) Luc Ghys (1) Luigi Chinetti (2) Magyar Nagydíj (2) Manfred von Brauchitsch (1) Maranello (11) March (2) Marco Piccinini (5) Maria Teresa de Filippis (1) Mario Andretti (3) Maserati (1) Masten Gregory (1) Mauro Forghieri (2) Max Mosely (1) McLaren (4) Méhes Károly (1) Mercedes (3) Mexikó (1) Michael Schumacher (2) Michele Alboreto (3) Michelin (1) Mike Hawthorn (1) Mille Miglia (2) Modena (3) Monaco (5) Monte Carlo (5) Montreal (1) Monza (8) Mosport (4) Muhammad Ali (1) Museo Casa Enzo Ferrari (1) Museum Gilles Villeneuve (1) Nelson Piquet (3) Német Nagydíj (1) New York (1) Nigel Mansell (3) Niki Lauda (11) Nr.27 (1) Nuvolari (1) Olasz Nagydíj (1) painting (1) pápa (1) Patrick Depailler (1) Patrick Tambay (1) Paul Karassik (1) Paul Rosche (1) Pedro Rodriguez (2) Peterson (1) Phil Hill (2) Piero Ferrari (2) Pierre-Henri Cahier (1) Pierre Dupasquier (1) Pino Allievi (2) Pironi (2) Porsche (2) Poznan (1) ProCar (1) Prof. Sid Watkins (2) Race of Champions (1) Rainer W. Schlegelmilch (1) Reemstma (1) Reemtsma (1) Reims (1) Renault (3) René Arnoux (2) Reutemann (2) Ricardo Rodriguez (1) Riccardo Patrese (2) Riccardo Rodriguez (1) Richard Seaman (1) Rio (2) Rio de Janeiro (1) Robert Kubica (1) Rohonyi Tamás (1) Romolo Tavoni (1) Ronnie Peterson (6) Rosemeyer (1) Rudi Caracciola (1) San Marinói Nagydíj (1) Sao Paulo (1) Sarthe (1) Scheckter (1) Scuderia (1) Senna (3) Sergio Pérez (1) Sergio Vezzali (1) Silverstone (5) Simon István (1) Sir Jackie Stewart (1) Spa (1) st. Jovite (1) St. Jovite (1) Stefano Domenicali (1) Stirling Moss (3) Suzuka (1) Svéd Nagydíj (1) Száguldó cirkusz (1) Szeghalom (1) Szergej Szirotkin (1) Szisz Ferenc (2) Szovjetunió (1) Tazio Nuvolari (2) Team Haas (1) Teddy Mayer (2) Toleman (1) Tommaso Carletti (1) Tom Havlasek (1) Tony Brooks (1) tragédia (1) Trois Riviers (2) Tullio Abbate (1) Tyrrell (1) Urbán Lajos (1) USA Nagydíj (1) Veloce (1) Vettel (1) Villeneuve (2) Viola Tamás (1) Vittorio Brambilla (1) Walter wolf (1) Walter Wolf (3) Watkins Glen (3) West (1) Who Works (1) Williams (5) Williams FW07 (1) Wilson Fittipaldi (1) Wolf WR1 (1) Zakspeed (2) Zandvoort (2) Zeltweg (2) Zolder (14) Címkefelhő

Egyes nagy történetek kezdeténél egészen fura figurákat találunk, ha közel hajolunk a régi fényképekhez. Ilyen Igor Trubeckoj herceg, aki ez első ember volt, aki rajthoz állt egy nagydíjon egy Ferrari nevű autóval. Mindez több, mint 60 éve történt, 1948-ban.

Enzo Ferrarinak ez a harmadik gépe volt, amit a saját neve alatt, saját tervezéssel gyártott. A típusjele 166-os volt, és mivel a korábbi 125-ösével elégedetlen volt, megalkották a 166-ast. De nem volt embere, aki tesztelje és versenyképes állapotba hozza a masinát, ráadásul tél volt. Kapóra jött hát, hogy egy bizonyos Igor Trubeckoj herceg – korábbi biciklibajnok és síző – épp azon volt, hogy létrehozzon egy istállót, és mivel a pénz nem volt akadály, kész volt rá, hogy az akkor még teljesen ismeretlen Ferrarival vágjon bele a kalandba. Társával, Bruno Sterzi báróval megérkezett hát Maranellóba, és rögvest meg is vettek három darab Ferrari 166-ost a alakuló Gruppo Inter (más néven Team International) számára - ezek egyébként nem voltak teljesen egyformák, az egyiket 166-os eleve mulletoként, azaz tesztautóként adták el nekik. A 166-os fejlesztésére a jó nevű Clemente Biondettit szerződtették, noha maga Trubeckoj is versenyzett már, például 1947-ben részt vett a Coupe de l'Agaci versenyen egy Simca-Gordinival, és 3. lett Eugéne Martin és Harry Schell mögött.
A fejlemények azonban aggasztóak voltak. Mivel a 001S jelű 166-ost személykocsiként is bejegyezték, azt az Inter csapat menedzsere, a háború előtti Maserati-pilóta, Goffredo Zehender használta, csak aztán összetörte az 1948-as Targa Florio edzésén, Szicíliában. Így ő nem is tudott indulni, ám ennek ellenére hatalmas szenzáció született, mivel a hírhedt körversenyt végül is megnyerte az új csapat a 166-os volánja mögött jobbára Biondettivel, de Trubeckoj is vezette.
Trubeckoj kedve természetesen megjött a sikerrel, és úgy döntött, hogy a háború utáni első Monacói Nagydíjra is nevez. És ezzel a tettével ő lett a Ferrari történetének első nagydíj-pilótája, hiába, hogy jobbára a neve is feledésbe merült. A futamot május 16-án rendezték, és hamar kiderült, hogy gyilkos versenyről van szó, mivel a 19 indulóból 11 elhullott a féltávra – ami akkor pont 50 kört jelentett. Igor herceg, aki a 16. rajthelyről vágott neki a nagydíjnak, viszont még bírta a 36-os rajtszámú Ferrarival, amikor aztán az 54. körben a helyi hőssel (a későbbi versenyigazgatóval), Louis Chiron Talbot-jával akadt össze a sikánban, pont ott, ahol aztán 1955-ben Ascari a tengerbe zuhant. A szalmabálákba háttal csúszott bele, és az rögvest nyilvánvaló volt, hogy a versenynek vége: a kormány és az első felfüggesztés odalett. Kiszállt, elsétált a Hotel de Paris bárjáig, és több nem mutatkozott. A futamot Farina nyerte egy Maseratival.
A három Ferrari 166-os visszakerült az anyacég gyárába, és továbbra is versenyeztek vele – bár azt nem tudni, hogy a Gruppo Inter tulajdonosai, vagyis Trubeckoj és Sterzi,  mennyire voltak informálva róla, hogy a gépeket rendszeres kikölcsönzik. Minden esetre az érdeklődés érezhetően lanyhult, Zehenderrel is megromlott a viszony.
De a herceg azért még rendszeresen versenyzett. Július 4-én ott volt a Svájci Nagydíjon, ahol 9. lett, de most már Scuderia Ferrari színekben, és ugyanígy indult a Reimsi Nagydíjon, ahol szintén 9.-ként futott célba. Ám jött az Albi Nagydíj, ahol Trubeckoj karambolozott, és kirepült a kocsiból, de szerencsére nem törte össze magát nagyon. Ott is volt nem sokkal később a Torinói Nagydíjon, ahol 8. helyet szerzett, sőt, úgy volt, hogy indul a Mille Miglián is. De közben kiderült, hogy az öreg, beteg, vért köpő Nuvolari számára nem készül el az a Cisitalia, amivel indulni akart, még egyszer, utoljára. Ki más siethetett volna segítségére, mint régi barátja, Enzo Ferrari. Trubeckojt kérte meg rá, hogy legyen belátó, és engedje át a 166-osát Nuvolarinak – kap cserébe egy Spyder Corsát, de persze, nem versenyzésre.
Nuvolari elképesztő formát mutatott, egykettőre az élre állt, és már 29 perces előnye volt – de nem is kímélte a herceg versenygépét, több alkatrészt is elhagyott vehemens vezetése közben. A legelképesztőbb tán az volt, hogy a pilótaülés is kijött a helyéről, erre fel Nuvolarit egy zsák narancsra ültették, és így hajtott tovább. Amikor a mezőny Maranellóba érkezett, maga Enzo is majdnem elájult, látva a 166-os és Nuvolari állapotát. Ő maga kérte, hogy adja fel a futamot, nem számít az sem, hogy a csapat első Mille Miglia-győzelme foszlik semmivé. (Sokan egyébként is úgy vélték, hogy Nuvolari már-már az öngyilkosságba hajszolja magát, mert sokkal inkább halna szívesen egy versenyautó volánja mögött, mint egy kórházi ágyban...) Végül teljesen szétesett a Ferrari hátsó felfüggesztése, nem tehetett mást, mint hogy kiálljon a versenyből – az élről. Jellemző, hogy a helybéli plébános emelte ki Nuvolarit a kocsiból, és a parókián fektette ágyba...
Érdekes, hogy ez az amúgy heroikus epizód teljesen aláásta Trubeckoj és Ferrari kapcsolatát. Bár nyilvánosan megköszönték neki, hogy nagyvonalúan átadta a 166-osát az élete utolsó nagy fellépésére készülő Nuvolarinak, a herceg megsértődött. Az sem segített már, hogy a gépet visszavitték Maranellóba és teljesen felújították. Mivel Sterzi bárónak is elege lett Zehendernek az ő hátuk mögött elkövetett  ügyeskedéseiből, valamint az év végére ott álltak három használt, erősen modernizálásra szoruló 166-ossal, úgy döntöttek, hogy megszűntetik a Gruppo Intert – mindössze egyetlen szezont követően!
Trubeckojnak azonban nem ez volt az egyetlen kapcsolata az autósporttal. Történt ugyanis, hogy 1947-ben megkötött házassága révén ő lett Barbara Hutton, a Woolworth-dinasztia örökösének negyedik férje... Ez a frigy ugyan nem tartott sokáig, mindössze négy éven át, azonban a herceg jó barátságba keveredett az amerikai milliárdosnő első házasságából származó fiával, Lance Reventlow-val. Odáig mentek a dolgok, hogy már jóval a válás után segített neki létrehozni egy amerikai csapatot, a Scarabot. Ha a Forma–1-es statisztikákat nézzük, a Scarab még annyi sikert sem ért el, mint bő egy évtizeddel korábban a Gruppo Inter: az 1960-as szezon során mindössze 5 futamon indult a Chevrolet-motoros kék-fehér autó: Monacoban, Hollandiában, Belgiumban, Franciaországban és a hazai futamon, az USA-ban: Riverside-ban Chuck Daigh 10. helyezett lett... És ezzel véget ért ez a történet is.
Trubeckoj herceg később főképp festményekkel foglalkozott, gyűjteményéből – számos Picasso és Matisse képpel – Párizsban és Manhattanben is galériát nyitott.
Hosszú élete volt, 2008-ban, 96 éves korában halt meg.

Címkék: 1948 Ferrari Enzo Ferrari Mille Miglia Igor Trubeckoj Ferrari 166 Ferrari 125 Tazio Nuvolari

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1classic.blog.hu/api/trackback/id/tr74123000

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása