HTML

    F1 Classic

F1 Classic is about the past legends of the Formula 1: pilots, heroes, champions and odd figures; races, triumphs and also tragedies... - Ez a blog a Forma-1 1950-ben elkezdődött, színes, tragikus, de minden ízében izgalmas történetéből idéz fel történeteket, sztorikat, anekdotákat. Ma Vettelről, Hamiltonról, Alonsoról szól a Forma-1, de volt itt valaha egy Fangio, Clark, Surtees, Graham Hill, Jochen Rindt, Jackie Stewart, Fittipaldi, Lauda, Hunt, Andretti, Jones - csak hogy néhány világbajnokot említsek. Hát még a többiek!

Friss topikok

http://www.facebook.com/mehes.karoly

1906 (1) 1937 (1) 1938 (1) 1939 (1) 1948 (1) 1952 (1) 1957 (2) 1958 (1) 1959 (1) 1970 (1) 1975 (2) 1976 (4) 1977 (21) 1978 (7) 1979 (13) 1980 (5) 1981 (10) 1982 (19) 1983 (2) 1985 (2) 1986 (7) 1987 (2) 1989 (2) 1992 (1) 2012 (1) 2014 (1) 2015-2016 (1) 2016 (1) 2017 (2) 2018 (1) 312T4 (2) 312 T4 (1) 458 Italia (1) 60 (1) ADAC (1) Adolf Hitler (1) Alain Bellehumeur (1) Alain Prost (1) Alan Jones (4) Alan Wilson (1) Alastair Caldwell (1) Alberto Ascari (1) Alfonso de Portago (1) Alfred Neubauder (1) Allan de la Plante (1) America (1) Anderstorp (1) Andrea de Cesaris (1) Andretti (1) Andzrej Jaroszewicz (1) Ann Bradshaw (1) Antonio Tomaini (1) Argentina (1) Argentin Nagydíj (1) Armando Cifuentes (1) Arrows (1) art (1) Audi (1) Aurelio Lamperdi (1) Aurora (2) Auto Union (2) AVUS (1) Ayrton Senna (6) baleset (1) Balogh Tibor (1) Belgium (1) Belgrádi Nagydíj (1) Beppe Gabbiani (1) Berlin (1) Bernard Cahier (1) Bernie Ecclestone (3) Berthierville (2) BMW M1 (1) Bobby Rahal (1) Bologna (1) Boris Schlegelmilch (1) Brabham (4) Brabham Alfa Romeo (1) Brabham BT46B (1) Brands Hatch (3) Brazília (1) British Grand Prix (1) Brit Nagydíj (1) BRM (1) Bruno Giacomelli (1) Budapest (2) Can-Am (1) Canada (1) CanAm (1) Carlos Reutemann (4) Chris Amon (2) Classic Grand Prix (1) Colin Chapman (6) Commendatore (1) Cooper (1) Copersucar (2) Czech Republic (1) Damon Hill (1) Dan Gurney (1) Derek Bell (1) Desire Wilson (1) Desiré Wilson (1) Didier (1) Didier Pironi (14) Dijon (3) Donnington (2) Don Sergio Mantovani (1) Don Sergio Montavani (1) Dr. Harvey Postlethwaite (1) Dr. Jonathan Palmer (1) Ecclestone (1) Eddie Cheever (1) Eddie Nelson (1) Elio de Angelis (2) Emerson Fittipaldi (2) Enzo Ferrari (27) Ercole Colombo (1) Erich Zakowski (1) Eugenio Castellotti (1) év (1) Ferrari (44) ferrari (1) Ferrari 125 (1) Ferrari 166 (1) Ferrari 1961 (1) Ferrari 375 (1) Ferrari 70 (1) Fidel Castro (1) Fiorano (1) Forma-1 (3) Formula 1 (2) Francia Nagydíj (1) Francoise Conconi (1) Frank Dernie (1) Frank Williams (2) Fuji (2) George Harrison (1) Gerald Donaldson (1) Giacobazzi (1) Gilles Villeneuve (36) Gilles VIlleneuve (3) Giovanna Amati (1) Giulio Cabianca (1) Goodyear (2) Gordon Kirby (1) Gughi Zanon (1) Guidizzolo (1) Gunnar Nilsson (3) Günther Steiner (1) Gustav Brunner (1) győzelem (1) halál (1) Hámori Tamás (1) Harvey Postlethwaite (1) Helmut Zwickl (1) Honda (1) Horváth Árpád (1) Hungarian Grand Prix (3) Hungaroring (6) Hungary (6) Huub Rothengatter (1) Igor Trubeckoj (1) II. János Pál (1) Imola (13) Indianapolis (1) Indy 500 (2) Iron Curtain (1) Italian Grand Prix (1) Jackie Sewart (1) Jackie Stewart (2) Jacques Laffite (1) Jacques Villeneuve (2) Jacques Villeneuve sr. (1) James Hunt (5) Jan Lammers (1) Japan (1) Japán Nagydíj (1) Jarama (6) Jean-Pierre Jabouille (1) Jean-Pierre Jarier (2) Jean Behra (2) Jean Todt (1) Jeff V. Hutchinson (1) Joanna (1) Joanna Villeneuve (1) Jochen Neerpasch (1) Jochen Rindt (3) Jody Scheckter (9) Johnny Dumfries (1) John Barnard (1) John Hogan (1) John Watson (2) Jonathan Giacobazzi (1) Juan Manuel Fangio (3) Keke Rosberg (1) Keke rosberg (1) Ken Tyrrell (1) Kuba (1) Kyalami (1) Lance Stroll (1) Lauda (1) Lella Lombardi (1) Lewis Hamilton (1) Le Castellet (1) Le Mans (1) Ligier (1) Lole (1) Long Beach (1) Lotus (8) Lotus78 (1) Lotus79 (1) Lotus 72 (1) Luca di Montezemolo (1) Luc Ghys (1) Luigi Chinetti (2) Magyar Nagydíj (2) Manfred von Brauchitsch (1) Maranello (11) March (2) Marco Piccinini (5) Maria Teresa de Filippis (1) Mario Andretti (3) Maserati (1) Masten Gregory (1) Mauro Forghieri (2) Max Mosely (1) McLaren (4) Méhes Károly (1) Mercedes (3) Mexikó (1) Michael Schumacher (2) Michele Alboreto (3) Michelin (1) Mike Hawthorn (1) Mille Miglia (2) Modena (3) Monaco (5) Monte Carlo (5) Montreal (1) Monza (8) Mosport (4) Muhammad Ali (1) Museo Casa Enzo Ferrari (1) Museum Gilles Villeneuve (1) Nelson Piquet (3) Német Nagydíj (1) New York (1) Nigel Mansell (3) Niki Lauda (11) Nr.27 (1) Nuvolari (1) Olasz Nagydíj (1) painting (1) pápa (1) Patrick Depailler (1) Patrick Tambay (1) Paul Karassik (1) Paul Rosche (1) Pedro Rodriguez (2) Peterson (1) Phil Hill (2) Piero Ferrari (2) Pierre-Henri Cahier (1) Pierre Dupasquier (1) Pino Allievi (2) Pironi (2) Porsche (2) Poznan (1) ProCar (1) Prof. Sid Watkins (2) Race of Champions (1) Rainer W. Schlegelmilch (1) Reemstma (1) Reemtsma (1) Reims (1) Renault (3) René Arnoux (2) Reutemann (2) Ricardo Rodriguez (1) Riccardo Patrese (2) Riccardo Rodriguez (1) Richard Seaman (1) Rio (2) Rio de Janeiro (1) Robert Kubica (1) Rohonyi Tamás (1) Romolo Tavoni (1) Ronnie Peterson (6) Rosemeyer (1) Rudi Caracciola (1) San Marinói Nagydíj (1) Sao Paulo (1) Sarthe (1) Scheckter (1) Scuderia (1) Senna (3) Sergio Pérez (1) Sergio Vezzali (1) Silverstone (5) Simon István (1) Sir Jackie Stewart (1) Spa (1) st. Jovite (1) St. Jovite (1) Stefano Domenicali (1) Stirling Moss (3) Suzuka (1) Svéd Nagydíj (1) Száguldó cirkusz (1) Szeghalom (1) Szergej Szirotkin (1) Szisz Ferenc (2) Szovjetunió (1) Tazio Nuvolari (2) Team Haas (1) Teddy Mayer (2) Toleman (1) Tommaso Carletti (1) Tom Havlasek (1) Tony Brooks (1) tragédia (1) Trois Riviers (2) Tullio Abbate (1) Tyrrell (1) Urbán Lajos (1) USA Nagydíj (1) Veloce (1) Vettel (1) Villeneuve (2) Viola Tamás (1) Vittorio Brambilla (1) Walter Wolf (3) Walter wolf (1) Watkins Glen (3) West (1) Who Works (1) Williams (5) Williams FW07 (1) Wilson Fittipaldi (1) Wolf WR1 (1) Zakspeed (2) Zandvoort (2) Zeltweg (2) Zolder (14) Címkefelhő

Ha a Forma-1-ben kicsit járatos illető azt a szót hallja, „Copersucar”, lesajnáló, fejcsóváló mosoly jelenik meg az ajkán. Az jut eszébe, hogy itt temetkezett el szegény Emerson Fittipaldi. Most a brazil csapat legelső versenyét vesszük górcső alá. Ahol Wilson égett, Emmo pedig nyert.

kis emmo 75 arg.jpg

Az ötlet még 1973-ban fogant meg: kellene egy brazil, nemzeti csapat a F1-ben. Arra lehetett alapozni, hogy a sao paulói testvérpár ifjabbika, Emerson már 1970 óta vitézkedett a Forma-1-ben, méghozzá sosem látott karriert futott be: 25 évesen világbajnok lett 1972-ben a csodás Lotus72-es volánja mögött. Lehetett hát álmodozni. Létre is jött a Fittipaldi Automotive, és a báty, Wilson, menedzserként is bevetette magát. Egyébként ő is odaért már a Forma-1-be, ment néhány futamon egy Brabhammel 1972/73-ban, de messze nem olyan sikerrel, mint Emerson. Így aztán az 1974-es évet arra használta fel, hogy támogatókat keressen – talált is! A Copersucar vállalat már régóta jelentős tényezője volt a brazil gazdaságnak: a cukoripari óriás akkoriban alkoholt is előállított, később pedig etanolban és bioenergiában utazott, illetve ügyködik ma is.

copersucar-car6.jpg
A nagy álomban tehát készek voltak részt venni, vagyis nemzeti büszkeségtől (is) vezérelve dollármilliókat áldoztak a projektre. Szerencsére a Forma Vee időkből a Fittipaldiknak volt már egy házi tervezőjük, Ricardo (Richard) Divila. Érthető módon, ő is lelkes volt, és egykettőre megalkotta az FD01 (Fittipaldi-Divila) modellt, ami egy dologban biztosan különlegesnek számított: a kocsi hátuljában, mintegy lezárásaként helyezte el a hűtőt… A motor, mint akkoriban a Ferrarin kívül szinte minden létező versenyautóban, Ford-Cosworth volt; de persze épp azon fordult meg minden, hogy ki milyen kasztnit varázsolt Mike Costin és Keith Duckworth világverő motorja köré.

562336_138594466270114_139615266_n.jpg

Amúgy tetszetős volt az új kreáció, és ez annak is köszönhető volt, hogy a szintén brazil Embrear repüléstechnikai cég szélcsatornájában is tesztelhették – ami akkoriban, ne tagadjuk, úttörő dolognak számított. Ennek megfelelő volt aztán a Copersucar bemutatója is: 1974. október 16-án, Brazíliában (a fővárosról van szó ezúttal) és ott is a szenátus palotájában leplezték le az autót, ahol megjelent maga az elnök, Ernesto Geisel (neve, legalábbis németül „túszt” jelent…).

A csapat is formálódott: azt a Jo Ramirezt szerezték meg sportigazgatónak, aki a ’60-as évek elején a tragikus sorsú Rodriguez-fivérekkel együtt, Mexikóból érkezett a F1-be, és később olyan istálló oszlopos tagjává vált, mint a Ron Dennis fémjelezte McLaren.

548856_136835963112631_546819259_n_1.jpg

Túl sok tesztre nem adódott mód, mivel az 1975-ös szezon meglehetősen korán, már január 12-án kezdetét vette, az Argentin Nagydíjon. Mint az várható volt, az újonc csapat a lehető legkülönfélébb gondokkal küszködött, úgyhogy Wilson – egyedüli Copersucar-pilótaként – a 23., azaz a legutolsó helyre kvalifikálta magát, több mint 11 másodperces hátránnyal a legjobb időhöz képest... Öccse, az immár kétszeres bajnok Emerson az 5. volt a McLarenjével. Az edzés meglepetése egyébként egy Shadow volt, amit Jean-Pierre Jarier vezetett, és megszerezte vele a pole-t, úgyhogy ez önmagában is jó példa volt arra, hogy a semmiből is oda lehet érni az élre.

A futam a szokásos argentin hőségben zajlott, és ugyancsak fordulatossá fejlődött. Kezdődött azzal, hogy Jarier alatt már a felvezető körben bedöglött az edzéselső Shadow, úgyhogy el sem startolt, szemben a két Brabhammel, úgyhogy a helyi hős, Carlos Reutemann, alias Lole, állt az élre, mögötte csapattársa és druszája, Carlos Pace.

534506_136835849779309_1775163374_n.jpg

Hunt, Lauda és Emerson követték őket, ám a nagy esemény mégis Wilson és az új Copersucar szereplése volt – negatív értelemben. A baljós 13. körben Wilson megcsúszott és a korlátba vágódott. A kocsi ugyan nem rongálódott meg nagyon, és a pilóta el is tudta hagyni a fedélzetet, amikor a FD01 egyszerre kigyulladt. Ugyan az argentin pályaőrök uralták a helyzetet, és elég ügyesen eloltották a tüzet, azért nincs mit szépíteni a dolgon: a Copersucar bemutatkozása egy nagy égés volt…

423449_123013814494846_147943469_n.jpg

Még jó, hogyha van az embernek egy kétszeres bajnok öccse. Mert az történt, hogy Emerson szép lassan egyre előrébb lopózott. Pace szintén megpördült, Lauda lelassult, és bár Hunt megelőzte Reutemannt, Fittipaldi még az ő eszén is túljárt – a 35. körre mindenkit maga mögé utasított, és innen már nem engedett. Címvédő világbajnokként megnyerte a szezon első versenyét.

kis dobogó.jpg

A keserves nyitóévben Wilson a sok, műszaki hibák miatt történt kiesés mellett még egyszer összetörte az addigra már alaposan átépített FD01-et, méghozzá a silverstone-e esőben. Mindez csak azért érdekes, mert forgatókönyv ugyanaz volt, mint Argentínában: míg a Copersucar romokban hevert, Emerson nyerte a futamot. Azt akkor még senki sem sejtette, hogy ez volt utolsó F1-es sikere. Mert aztán a McLarent ott hagyva, 1976-ra ő ült be a brazil versenygép  cockpitjében. De ez már egy másik, még sokkal szomorúbb történet…

wilson fitti 75 gb.jpg

Címkék: 1975 McLaren Copersucar Argentin Nagydíj Emerson Fittipaldi Wilson Fittipaldi

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1classic.blog.hu/api/trackback/id/tr254738196

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása